Camera
Repezentantilor a aprobat miercuri acest buget, in valoare de
aproximativ 1.100 de miliarde de dolari,
cu 359 de voturi la 67, iar Senatul l-a aprobat joi dupa-amiaza, cu
72 de voturi la 26. Legea finantelor urmeaza sa fie promulgata de
catre presedintele Barack Obama.
„Am intarziat putin, dar ne-am
facut treaba”, a declarat senatoarea Barbara Mikulski,
presedinta Comisiei insarcinate cu elaborarea legilor finantelor in
Senat, conform Mediafax.
Toti democratii au votat, alaturi de 17
republicani, pentru acest text de 1.528 de pagini.
Masura finanteaza
Guvernul federal pana pe 30 septembrie si indeparteaza riscul unei
noi blocari a administratiei.
Provocarile
anului 2014 pentru presedintele american Barack Obama
Presedintele
american Barack Obama depune eforturi pentru a-si redresa mandatul,
dupa ce a fost discreditat de anul 2013, in care politica sa a
inregistrat numeroase esecuri, noteaza vineri cotidianul francez Le
Figaro.
In mod
imperceptibil, presedintele Barack Obama a devenit inaudibil pe scena
politica a tarii sale, ca si cum natiunea americana, dezamagita, nu-l
mai crede. Ca si cum ea nu mai are nici macar chef sa plece urechea
la cel care a facut-o sa viseze atat de tare la schimbare. Pe fondul
modului in care cuvintele sale erau sorbite precum Evanghelia,
indiferenta pe care o suscita acum initiativele sale este sesizabila.
Relansarea luptei impotriva saraciei? Retorica politica. Sa se ofere
un viitor imigrantilor? Promisiuni ce nu vor putea fi onorate,
replica altii, informeaza Agerpres.
“Nu mai exista exaltare, energie,
oamenii nu mai asteapta nimic de la el”, rezuma profesorul de
stiinte politice Larry Sabato, care a prevazut, inaintea altora,
realegerea lui Obama in 2012. „Problema este ca presedintele are
putine sanse sa puna capat paraliziei la care il condamna Congresul”,
analizeaza acest politolog de la Universitatea din Virginia, care a
prezis “un al doilea mandat pe nimic” pentru Barack Obama, “cu
pretul unei infrangeri politice exceptionale pe plan extern sau al
unui dezastru natural, susceptibil sa uneasca natiunea”. Sabato
noteaza ca o asemenea paralizie este rara cu trei ani inainte de
finalul mandatului.
„Ii va fi greu sa realizeze ceva
in 2014”, adauga, in The Washington Post, analistul Ezra Klein,
la fel de pesimist. Iar lucrurile nu vor face decat sa se
inrautateasca dupa alegerile din noiembrie, de la mijlocul mandatului
prezidential. Daca democratii spera in continuare sa recastige
Camera, facand campanie pe marginea inegalitatilor, aceasta speranta
ii pare lui Lary Sabato „irealista”. „Cu marea
impopularitate pe care a starnit-o Legea pentru sanatate a lui Obama,
singurul suspans este de a sti daca republicanii vor castiga
suficiente locuri pentru a recuceri Senatul. Barack Obama va deveni
„un cal din ce in ce mai perdant”, pentru ca proiectorul va
fi pus pe viitoarele alegeri prezidentiale, lasandu-i o marja de
manevra aproape nula”, prognozeaza politologul.
Cei mai optimisti apreciaza ca
prerogativele presedintelui raman suficient de extinse pentru a
sublima blocajele. Acestia prezic un recurs mai sistematic la
practica decretelor (ordine executive) si vad confirmarea acestei
tendinte in numirea, la Casa Alba, a lui John Podesta, consilier care
pledeaza deschis pentru o tactica ferma in recucerirea Capitoliului.
Unii subliniaza, de asemenea, dorinta
republicanilor de a aparea ca o forta pozitiva, in special pe frontul
imigratiei, in ideea de a portiona proiectul initial in „imbucaturi
mici”, mai „ingurgitabile”. Presedintele, care anunta
„un an de actiune”, se arata incantat de acordul
bipartizan, inregistrat in ultimele zile pe marginea Legii finantelor
pentru 2014, care anuleaza, pentru cateva luni, riscul unei noi
confruntari bugetare. „insa aceasta ramane o chestiune bazica,
iar incantarea spune multe despre gradul de paralizie la care s-a
ajuns”, tempereaza Sabato.
Reales in noiembrie 2012, Barack Obama
parea, totusi, intr-o buna situatie in urma cu un an, in momentul
celei de-a doua sale investituri. El a pariat pe valul de
popularitate al realegerii sale, pentru a forta mana unui Partid
Conservator infrant si pentru a incerca sa inalte drapelul alb. Pe
fondul masacrului din Sandy Hook, in Connecticut, Obama s-a dovedit
puternic in a sparge apararea lobby-ului National Rifle Association
(NRA), pentru a trece prin Congres o lege „de bun simt”,
privind instaurarea unui control strict asupra trecutului celor care
cumpara arme.
Din primavara, insa, contraatacul
initiat de lobby-ul pro-arme a ucis in fasa aceasta speranta
prezidentiala, in timp ce reforma privind imigratia, impinsa in Senat
de catre republicanii dornici sa-si recucereasca votul latino, s-a
impotmolit in nisipurile Camerei conservatoare.
Deja foarte subrezit de scandalul
Snowden, Obama va sfarsi prin a da foc navelor sale din politica
externa in timpul verii: el va anunta o interventie militara in
Siria, asupra careia va decide sa revina, cerand acordul unui Congres
care nu a avut niciodata intentia sa i-l acorde. Aceste razgandiri
vor afecta credibilitatea Americii si a sa.
In toamna,
[url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-finante-banci/criza-din-sua-cat-pierde-economia-tarii-din-oprirea-partiala-a-activitatii-statului-federal-94212/]penibilul
episod al inchiderii guvernului federal[/url] la presiunea Tea Party
ii va oferi o victorie tactica lui Barack Obama, care va refuza sa
cedeze santajului. insa succesul sau a fost imediat spulberat de
ratarile jenante in ceea ce priveste punerea in aplicare a Legii sale
pentru sanatate, scoase la iveala de criza bugetara. „Obama si-a
petrecut primul mandat mobilizandu-si tara pentru a sa Lege a
sanatatii si isi va petrece cel de-al doilea incercand sa o
salveze!”, subliniaza Sabato.
Analisti dezbat asupra
responsabilitatii care ar trebui imputata leadershipului unui Barack
Obama prea putin expert in arta lingusirii alesilor si cu privire la
ce parte tine de o criza structurala.
Larry Sabato estimeaza ca „exista
cate putin din ambele”, insa „presedintele este cel care
plateste pretul” lipsei sale de experienta, precum si pentru
„refuzul sau de a negocia un compromis mai putin ambitios cu
adversarii sai”, in 2009. „Daca un republican revine la
Casa Alba in 2016 si daca exista majoritate republicana in Congres,
Legea sanatatii va fi facuta bucati”, atentioneaza politologul.
Aceasta inseamna ca nu va mai ramane mare lucru din presedintia lui
Obama. Poate doar faptul istoric privind alegerea unei persoane de
culoare la Casa Alba.
De obicei, politica externa permite
evitarea piedicilor paralizante din cel de-al doilea mandat. Insa
Obama a ales sa se manifeste la tonuri scazute pe frontul extern,
unde vede mai multe riscuri decat potentiale castiguri. Dosarul
nuclear iranian constituie o exceptie si se prezinta ca o
provocare-cheie pentru presedintele american, pentru ca in acord
serios si tangibil cu Teheranul „ar rezolva problema mostenirii”
politice a lui Obama, subliniaza o sursa diplomatica. insa drumul
ramane presarat cu obstacole, iar sansele de succes sunt din ce in ce
mai mici decat cele de a esua, in opinia a numerosi experti.
Mai mult, sprijinul politic intern lasa
de dorit. Presedintele Barack Obama lupta ferm in spatele culiselor
pentru a evita un nou sir de sanctiuni susceptibile sa submineze
negocierile sale. Numerosi democrati s-au desolidarizat de el,
fragilizand amenintarea sa cu dreptul de veto. „Problema este de
a sti daca un Obama slabit va putea pune pe iranieni o presiune
politica adecvata”, subliniaza seful Eurasia Group, Ian Bremmer.
Ceea ce se poate spune clar este ca eschivele lui Obama sunt foarte
prost securizate, conchide Le Figaro.