„Saptamana trecuta s-a decis in plenul Consiliului Concurentei pornirea unei investigatii pentru a analiza pietei industriei alimentare, atat asupra hipermarketurilor cat si a producatorilor. Analiza se va efectua pe piata comercializarii bunurilor alimentare pentru ca in ultima vreme au existat acuze reciproce”, a declarat, miercuri, Gheorghe Oprescu, presedintele Consiliului Concurentei.
Gheorghe Oprescu a mai spus ca autoritatea de concurenta are nevoie de probe pentru a actiona in acest caz. „Nu putem da solutii de azi pe maine deoarece avem nevoie de probe”, a spus Oprescu.
Producatorii au acuzat faptul ca, prin folosirea „taxelor ascunse” de catre hypermarketuri, se ajunge la o crestere artificiala a preturilor de vanzare, iar profitabilitatea marilor magazine poate ajunge pana la 60%, in timp ce producatorii si consumatorii inregistreaza pierderi.
In plus, „lipsa de transparenta” a constituirii pretului de raft creeaza confuzie in randul consumatorilor in ceea ce priveste adaosul comercial real.
„Vom solicita CC sa ne comunice punctul de vedere pe care-l va obtine in urma analizei pe care o va face. Penalitatile pot ajunge la 10% din cifra de afaceri inregistrata in anul anterior. Noi nu dorim ca supermarketurile sa fie amendate, ci numai sa se aseze la masa cu noi si sa inceteze abuzul de putere. Cerem ca analiza sa fie confidentiala pentru ca oricum exista riscul ca unii producatori sa fie delistati, ca urmare a demersului nostru”, a afirmat presedintele Patronatului National al Vitei de Vie si Viticulturii, Ovidiu Gheorghe.
Hipermarketurile refuza sa comenteze pe marginea anchetei declansate de Consiliul Concurentei si asupra motivelor ce au dus la declansarea acesteia.
Negocieri pentru un Cod de Bune Practici Comerciale
Patronatele si sindicatele din industria alimentara si reprezentantii hypermarketurilor au convenit miercuri elaborarea unui Cod de Bune Practici Comerciale care sa reglementeze relatiile dintre furnizori si comercianti.
La intalnirea desfasurata la sediul MADR au participat reprezentanti ai celor mai mari lanturi de retail internationale prezente si in Romania: Kaufland, Selgros, Metro, Real, Carrefour, Auchan si Cora.
„Concluziile intalnirii au fost ca Ministerul agriculturii si Dezvoltarii Rurale (MADR), Ministerul Economiei si Finatelor si Ministerul pentru IMM, Comert Turism si Profesii Liberale sa propuna saptamana viitoare in cadrul sedintei de Guvern un memorandum si pentru infiintarea unui Cod de Bune Practici si organizarea de catre MADR a uni calendar de intalniri pentru discutii in functie de sector: carne, lapte, zootehnie etc.Noi avem datoria sa cream acest cadru pentru ca ei sa poata purta un dialog civilizat”, a declarat miercuri ministrul agriculturii, Dacian Ciolos.
Acesta a precizat ca problema producatorilor, procesatorilor si retailerilor ar pute fi rezolvata in cateva saptamani. „Nu cred ca dupa o discutie de doua, trei ore se poate rezolva problema, dar este important ca am stat la aceeasi masa si ca am dat startul la discutii, insa negocierile trebuie sa se poarte in continuare intre dansii. Sper ca modul in care se va constitui pretul sa fie mult mai transparent”, a mai spus Dacian Ciolos.
„Majoritatea retailerilor au avut o pozitie pasiva, iar o parte chiar au agreat propunerile noastre, insa au existat si reprezentanti ai retailerilor care ne-au jignit spunand ca produsele romanesti nu sunt de calitate si ca putem oricand sa ne retragem pentru ca vor gasi inlocuitori”, a declarat presedintele Romalimenta, Sorin Minea.
Potrivit presedintelui Federatiei Sindicatelor din Industria Alimentara (FSIA), Dragos Frumosu, reprezentantii Selgros si Auchan au avut o reactie agresiva contrara propunerilor producatorilor. „A fost o reactie vehementa de la Selgros si Auchan care au venit in Romania sa ne invete comert afirmand printre altele ca produsele noastre sunt de proasta calitate”, a spus Frumosu.