Proiectul curent de rectificare
bugetare prevede o majorare a veniturilor si cheltuielilor bugetului
general consolidat cu 1,95 de miliarde de lei, mentinandu-se, astfel,
nemodificata tinta de deficit bugetar la 13,60 de miliarde de lei,
respectiv 2,25% din PIB (evaluat la 607,3 miliarde de lei).
Din
aceste diferente, 450 de milioane de lei sunt explicate de influenta
unei noi scheme de tip swap de stingere in lant a obligatiilor
restante fata de buget (cu impact identic la nivelul veniturilor si
cheltuielilor totale), se arata intr-un comunicat al Consiliului
Fiscal.
[b]Venituri bugetare[/b]
Veniturile totale sunt
revizuite in crestere cu 1,5 miliarde de lei fata de prima
rectificare, se datoreaza primei transe (0,91 miliarde lei) din
sumele aferente contravalorii inchirierii benzilor de frecventa de
catre operatorii de telefonie mobila, careia i se adauga un impact
pozitiv net la nivelul celorlalte categorii de venituri de 0,59
miliarde lei.
Aceasta ultima suma reflecta incasari
suplimentare avand drept surse veniturile nefiscale (+0,9 miliarde
lei, provenit in principal din revizuirea ascendenta cu 0.69 miliarde
de lei a estimarii privind varsamintele din profitul BNR), taxa
clawback (+0,36 miliarde) si accize (+0,21 miliarde lei), care
compenseaza reduceri ale estimarilor privind incasarile din TVA
(-0,69 miliarde lei), impozitul pe venit si salarii (-0,39 miliarde
de lei) si venituri de capital (-0,12 miliarde lei).
„Consiliul Fiscal apreciaza
proiectiile de venituri bugetare ca fiind in general realiste, avand
in vedere evolutia acestora din perspectiva parametrilor
macroeconomici si a datelor disponibile privind executia bugetara, in
conditiile in care influenta deteriorarii perspectivelor de crestere
economica pentru anul in curs (al caror impact se regaseste in
revizuirea descendenta a estimarilor de incasari din TVA si impozitul
pe venit) este mai mult decat compensata de impactul veniturilor
exceptionale din inchirierea benzilor de frecventa si al veniturilor
nefiscale”, a declarat Ionut Dumitru, presedintele Consiliului
Fiscal.
Cu toate acestea, Consiliul fiscal isi manifesta
rezerva fata de nivelul estimat al categoriei „sume primite de
la UE in contul platilor efectuate”, care apare drept
semnificativ supraevaluat, avand in vedere ca rezultatele mai bune in
ceea ce priveste absorbtia de fonduri structurale si de coeziune din
primul semestru al anului curent, fata de aceeasi perioada a anului
2011, este improbabil a fi repetata si in a doua jumatate a lui 2012,
in contextul blocarii de catre Comisia europeana a platilor pentru
mai multe programe operationale.
[b]Cheltuieli
bugetare[/b]
Cheltuielile totale sunt mai mari decat cele din
prima rectificare cu 1,5 miliarde de lei. Majorarea are drept cauza
revizuirea in crestere a cheltuielilor aferente programelor finantate
din fonduri europene post-aderare (+2,27 miliarde lei), careia i se
adauga un plus de cheltuieli la nivelul categoriei bunuri si servicii
(+0,4 miliarde lei), justificat in principal de utilizarea
incasarilor suplimentare din taxa clawback in sistemul public de
sanatate. Aceste majorari de cheltuieli sunt compensate partial de
reducerea cu 0,83 miliarde lei a cheltuielilor de capital si cu 0,25
miliarde lei a categoriei alte transferuri.
Nivelul bugetat al
cheltuielilor pentru investitii, ce cuprind cheltuieli de capital din
surse proprii, cheltuielile aferente proiectelor cu finantare din
fonduri externe nerambursabile post-aderare, cheltuielile aferente
programelor cu finantare rambursabila si alte transferuri de natura
investitiilor, este readus prin cea de-a doua rectificare bugetara in
apropierea valorii din bugetul initial (ajustand pentru impactul
iteratiilor succesive ale schemelor de compensare in lant a
arieratelor fata de buget, nivelul este totusi mai mic cu 723,5
milioane lei).
Prima rectificare bugetara operase o reducere
cu 1,29 miliarde lei (1,74 miliarde lei daca cifrele sunt ajustate cu
impactul schemelor de compensare in lant), in conditiile in care
nivelul estimat al cheltuielilor din fonduri europene post-aderare
fusese revizuit descendent cu 1,86 miliarde lei.
„Nivelul
curent al cheltuielilor de natura investitiilor implica, astfel,
alocari din fonduri proprii (cheltuieli de investitii totale minus
venituri sub forma sumelor primite de la UE in contul platilor
efectuate) semnificativ mai ridicate decat in bugetul initial. Avand
in vedere evolutiile recente in ceea ce priveste absorbtia fondurilor
structurale si de coeziune, in opinia Consiliului fiscal, apare drept
esentiala incadrarea stricta a alocarilor din fonduri proprii pentru
proiecte de 3 investitii in limitele bugetate, in speta evitarea unor
cheltuieli suplimentare din resurse proprii care sa substituie
fluxuri sub asteptari din fonduri europene post-aderare, ceea ce ar
pune in pericol tinta de deficit bugetar pentru anul in curs”,
conform Consiliului Fiscal.
In ceea ce priveste [b]arieratele[/b],
dupa ce anul 2011 a consemnat reducerea acestora si incadrarea in
tintele agreate cu FMI pentru prima data de la declansarea crizei,
obligatiile restante ale bugetului general consolidat au reinceput sa
creasca in 2012 (in special in lunile martie si iunie 2012), atingand
in luna august un nou maxim in special ca urmare a majorarii
semnificative a arieratelor la nivelul autoritatilor locale.
Totusi, fata de lunile martie si iunie 2012 (perioada
alegerilor locale), luni caracterizate de un avans puternic al
obligatilor restante ale bugetului general consolidat, acestea par a
se fi stabilizat in lunile iulie – august
„In acest
context, Consiliul fiscal apreciaza decizia Ministerului de Finante
de a majora prin cea de a doua rectificare bugetara sumele defalcate
din taxa pe valoare adaugata pentru echilibrarea bugetelor locale pe
anul 2012 cu suma de 874,4 milioane de lei, din care suma de 450 de
milioane de lei se aloca in scopul platii arieratelor bugetelor
locale. Aceste sume se adauga celor 500 de milioane de lei, alocate
cu acelasi scop la prima rectificare. Problema arieratelor la
bugetele locale apare ca o problema recurenta, ce reflecta o lipsa de
disciplina financiara si deficiente in aplicarea legii finantelor
publice locale”, a mentionat Ionut Dumitru.
In acest
context si considerand riscurile la adresa atingerii tintei de
deficit, atat pentru acest an cat si pentru anul viitor, Consiliul
Fiscal subliniaza necesitatea aplicarii cu strictete a prevederilor
legii finantelor publice locale nr. 273/2006 cu modificarile si
completarile ulterioare.