„In special pentru veniturile din impozitul pe profit, accize si contributii la asigurarile sociale, estimarile de venituri din a doua parte a anului par optimiste. Conform estimarilor preliminare ale Consiliului Fiscal, exista riscul ca veniturile fiscale sa fie supraevaluate cu pana la 0,4-0,5% din PIB. (…) Avand in vedere cele mentionate mai sus, Consiliul Fiscal considera ca tinta de deficit bugetar de 6,8% din PIB pentru 2010, desi posibil de atins, comporta riscuri semnificative. In acelasi timp, Consiliul Fiscal recomanda identificarea proactiva a unor surse de echilibrare bugetara care sa poata fi accesate daca riscurile identificate se materializeaza”, se arata in opinia Consiliului Fiscal (CF) cu privire la proiectul de rectificare a bugetului general consolidat pe anul 2010.
Potrivit documentului, din analiza proiectiilor actualizate pentru anul 2010 din proiectul de rectificare bugetara, coroborate cu datele de executie la finele primului semestru din 2010, se desprinde un risc semnificativ ca estimarile aferente unor categorii de venituri sa se dovedeasca a fi prea optimiste.
„Pentru unele categorii de venituri bugetare, proiectiile aferente semestrului al doilea implica rate de crestere fata de aceeasi perioada a anului anterior semnificativ mai mari decat cele consemnate in executia bugetara din semestrul I. Aceasta evolutie asteptata nu este in totalitate consistenta cu proiectiile macroeconomice actualizate pentru semestrul II, care implica o accentuare a contractiei anuale a activitatii economice in a doua parte a anului, la care se adauga si impactul negativ asupra veniturilor bugetare din cauza reducerilor salariale si disponibilizarilor preconizate in sectorul bugetar”, se mai spune in raport.
Datele publicate de CF arata ca, desi veniturile fiscale au scazut in primul semestru cu 3,7% comparativ cu primele sase luni din 2009, pentru a doua parte a anului proiectul de rectificarea propune o crestere cu 9,1%.
In aceeasi linie, cifrele disponibile indica o majorare de 1,5% a incasarilor din accize in prima parte a anului, pe cand rectificarea are la baza venituri din accize mai mari cu 8,2%.
CF apreciaza ca, desi revizuirea cifrelor aferente veniturilor nefiscale este substantiala, nota de fundamentare a proiectului de revizuire a bugetului de stat nu contine detalii cu privire la sursa acestora. In privinta veniturilor din donatii, cea mai mare parte a revizuirii in crestere este explicata de sume donate bugetului de stat de catre operatori economici cu capital majoritar de stat, in principal sume neutilizate aferente anilor precedenti, reprezentand surse proprii de finantare constituite din profitul anilor precedenti.
„In opinia Consiliului Fiscal, este necesara clarificarea certitudinii incasarilor acestor donatii si precizarea implicatiilor economice asupra respectivilor operatori economici cu capital majoritar de stat. In plus, avand in vedere ca aceste donatii nu au, prin definitie, un caracter permanent, Consiliul Fiscal considera ca ele distorsioneaza imaginea de ansamblu asupra pozitiei fiscale reale”, se mai precizeaza in document.
In acelasi timp, CF arata ca pentru o parte din veniturile bugetare imbunatatirea dinamicii anuale in semestrul II poate fi justificata de masurile discretionare, respectiv cresterea TVA, majorarea impozitelor pe proprietate, impozitarea tichetelor de masa si impozitarea veniturilor din dobanzi.
De altfel, in opinia referitoare la raportul semestrial privind situatia economica si bugetara, Consiliului Fiscal sustine ca executia veniturilor si a cheltuielilor pe primele 6 luni arata, in mod evident, o evaluare mult prea optimista in raport cu realizarile efective, care nu este explicabila doar prin evolutia sub asteptari a economiei reale, ci indica si cresterea evaziunii fiscale, foarte evidenta in special in cazul accizelor, unde majorarea cuantumului acestora si cursul de schimb de referinta mai depreciat ar fi justificat un avans substantial al incasarilor bugetare.
Veniturile estimate la bugetul consolidat scad la rectificare cu 3,4 miliarde lei, iar cheltuielile vor fi reduse doar cu 714 milioane lei, cele mai mari diminuari de venituri fiind la impozitul pe venit, accize si impozitul pe profit, Guvernul bazandu-se pe resurse suplimentare din cresterea TVA.
Modificari de venituri au fost calculate pentru bugetul de stat (+1,94 miliarde lei), bugetul general centralizat al unitatilor administrativ teritoriale (-3 miliarde lei), bugetul asigurarilor sociale de stat (+ 1,88 miliarde lei), bugetul asigurarilor pentru somaj (-370,3 milioane lei), bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate (+1,8 miliarde lei), bugetul institutiilor/activitatilor finantate integral si/sau partial din venituri proprii (+ 2,39 miliarde lei), bugetul fondurilor externe nerambursabile (+ 8,8 milioane lei), bugetul Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (+1,1 milioane lei), sume care se consolideaza (-8 miliarde lei), conform proiectului primei rectificari bugetare din acest an.