Potrivit studiului, romanii au cheltuit anul trecut in magazine 21,4 miliarde euro, cu 4,3% mai mult fata de 2009. Si vanzarile online au crescut cu 27%, la circa 160 milioane euro.
Potrivit expertilor Euromonitor, efectele crizei s-au simtit cel mai mult in sectorul non-food, in special pe segmentele bunurilor de folosinta indelungata, mobila, imbracaminte si de incaltaminte. De asemenea, romanii au preferat sa se aprovizioneze din hypermaketuri si magazinele de discount, unde preturile sunt mai mici.
In acest an, vanzarile din magazine ar urma sa creasca cu 4,6%, la 22,4 miliarde euro, iar cele pe internet cu 21,7%, la 193 milioane euro. In 2013, romanii vor cheltui pentru produse alimentare si nealimentare 27,5 miliarde euro.
„Situatia se va schimba in viitor ca urmare a numeroaselor investitiilor straine, aceste sectoare avand un potential puternic de crestere in Romania”, au precizat specialistii.
Analiza Euromonitor vine sa confirme estimarile facute de expertii citati de DailyBusiness.ro. Intr-un material intitulat „Copiii lui Ceausescu” vor relansa consumul in Romania, analistii au declarat ca se asteapta la o crestere sustinuta a vanzarilor din retail, ca urmare a specificului de consum al romanilor.
Potrivit acestora, multi dintre romani isi raporteaza existenta, in mare parte, la ce are in farfurie. Cititi detalii aici.
Investitii de peste 1 miliard de euro
Marii jucatori din retailul autohton au alocat peste 1 miliard de euro in acest an pentru investitii. Metro, cel mai vechi jucator din piata, se pregateste sa deschida un nou format de magazin: Metro Punct, un format de dimensiuni ceva mai reduse. Asta dupa ce, in 2010, a deschis doua noi spatii de tip cash & carry, in Bucuresti (Pallady) si Braila.
Si Kaufland a deschis trei noi magazine si pregateste alte 10 in care va investi, in acest an, peste 100 milioane de euro. Francezii de la Auchan au anuntat, la randul lor, inaugurarea, in 2011, a doua noi hipermarketuri.
Profi si-a bugetat deschiderea a 17 noi magazine. Recordman-ul in materie este Dinu Patriciu care mizeaza pe extinderea retelei Mic.ro in acest an de la 100 la 3.000 de spatii comerciale. De asemenea, omul de afaceri va rebrandui si magazinele Minimax Discount in Mac.ro.
Expertii spun ca aceste exemple dovedesc faptul ca retailerii s-au adaptat crizei, iar acum cauta formate si oferte adaptate unor consumatori mult mai constienti de valoarea banilor.
„Piata cauta formate reduse in principal din cauza costurilor operationale mai mici, in conditiile unor chirii si terenuri mai ieftine”, afirma Florin Frasineanu, consultant de retail.
„Metro a deschis deja magazine mai mici, de 2.500-3.000 metri patrati, fata de 6.000-7.000 mp, Bila, de la 2.000 mp a ajuns la 1.200-1.230 mp pe magazin, Mega Image a deschis recent formate de 100 mp, iar Mic.ro desfasoara cu succes o extindere spectaculoasa pe segmentul de proximitate”, adauga acesta.
In prezent, in Romania exista peste 1.000 de magazine apartinand retailului modern, dintre acestea 119 fiind deschise in primele noua luni ale anului trecut.
Cu toate acestea, hipermarketurile, supermarketurile si celelalte forme de comert modern nu acopera nici jumatate din comertul cu amanuntul din Romania.