- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

„Copiii lui Ceausescu” vor relansa consumul in Romania

28 Mar, 00:02 • razvan.codorean
Desi ne aflam in plina criza, marile retele de retail continua sa investeasca masiv in deschiderea unor noi magazine. Expertii citati de DailyBusiness.ro spun ca retailerii se bazeaza, in principal, pe potentialul generatiei "Epocii de Aur" din comunism, care isi raporteaza existenta, in mare parte, la ce are in farfurie.
Copiii lui Ceausescu vor relansa consumul in Romania

Marii jucatori din retailul autohton au alocat peste 1 miliard de euro in acest an pentru investitii. Metro, cel mai vechi jucator din piata, se pregateste sa deschida un nou format de magazin: Metro Punct, un format de dimensiuni ceva mai reduse. Asta dupa ce, in 2010, a deschis doua noi spatii de tip cash & carry, in Bucuresti (Pallady) si Braila.

Si Kaufland a deschis trei noi magazine si pregateste alte 10 in care va investi, in acest an, peste 100 milioane de euro. Francezii de la Auchan au anuntat, la randul lor, inaugurarea, in 2011, a doua noi hipermarketuri.

Profi si-a bugetat deschiderea a 17 noi magazine. Recordman-ul in materie este Dinu Patriciu care mizeaza pe extinderea retelei Mic.ro in acest an de la 100 la 3.000 de spatii comerciale. De asemenea, omul de afaceri va rebrandui si magazinele Minimax Discount in Mac.ro.

Expertii spun ca aceste exemple dovedesc faptul ca retailerii s-au adaptat crizei, iar acum cauta formate si oferte adaptate unor consumatori mult mai constienti de valoarea banilor.

Piata cauta formate reduse in principal din cauza costurilor operationale mai mici, in conditiile unor chirii si terenuri mai ieftine”, afirma Florin Frasineanu, consultant de retail.

„Metro a deschis deja magazine mai mici, de 2.500-3.000 metri, fata de 6.000-7.000 m, Bila, de la 2.000 metri a ajuns la 1.200-1.230 metri pe magazin, Mega Image a deschis recent formate de 100 m, iar Mic.ro desfasoara cu succes o extindere spectaculoasa pe segmentul de proximitate”, adauga acesta.

In prezent, in Romania exista peste 1.000 de magazine apartinand retailului modern, dintre acestea 119 fiind deschise in primele noua luni ale anului trecut.

Cu toate acestea, hipermarketurile, supermarketurile si celelalte forme de comert modern nu acopera nici jumatate din comertul cu amanuntul din Romania.

Frigiderul plin, telul unei generatii?

De unde atat interes pentru consumatorul roman mai ales acum, intr-o perioada in care romanii o duc, dupa cum arata sondajele, mai prost decat pe vremea lui Ceausescu?

Expertii vorbesc, in primul rand, despre relatia puternica pe care romanii o au cu farfuria. In special cei cu varsta de peste 40 de ani.
[img=1336][/img]

„Vorbim de „copiii lui Ceausescu”, generatie care a cunoscut si constientizat privatiunile din Epoca de Aur, oameni care atunci simteau din plin ce inseamna ce sa inseamna sa nu ai ce pune pe masa.”, a afirmat psihologul Marius Cepraga.

„Parintii le-au inoculat conceptia ca procurarea alimentelor trebuie sa fie principala grija. Acesta este si motivul pentru care aloca cea mai mare parte din venituri pentru alimente si bauturi”, a mai spus acesta.

Dincolo de „copiii lui Ceausescu”, retailerii mizeaza si pe romanii din „Generatia de Aur a Consumului”, cei care au crescut in timpul boom-ului economic din anii 2006-2008.

O generatie obisnuita sa consume aproape fara limite. „Prototipul ar fi familia de 3-4 persoane, din noua generatie de mijloc, formata in anii 2000, cu 2 surse de venit, obisnuita sa experimenteze toate noile produse vandute in hipermarketuri”, spune Marian Avram, consultant in retail.

Retailerii estimeaza ca, odata depasita criza economica si redeschis robinetul creditelor, acestia se vor intoarce la obiceiurile de consum din anii prosperitatii.

Potrivit unei prognoze pentru perioada 2010-2020, realizata de Oxford Economics si compania de consultanta imobiliara King Sturge, Romania se afla pe lista tarilor cu cel mai mare potential de crestere in sectorul de retail.

Expertii estimeaza ca orase precum Pitesti, Timisoara sau Bucuresti vanzarile ar urma sa creasca, in anii urmatori, cu peste 60%. La nivel european, cele mai mari cresteri prognozate ale vanzarilor se vor consemna in regiunile din jurul oraselor Varsovia (Polonia) si Burgas (Bulgaria), de circa 80%

Dan Sucu, presedintele Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania, estimeaza ca tintele principale ale marilor retaileri vor fi reprezentate, in urmatorii ani, de localitatile de pana in 100.000 de locuitori si pe termen lung, de mediul rural, acolo unde traieste 40% din populatie.

Promotia, cheia business-ului in retail

Investitiile anuntate de retaileri arata, pe de alta parte, ca in ciuda cresterii preturilor si scaderii vanzarilor, afacerile sunt in continuare profitabile. „Vanzarile retailerilor au fost influentate de criza, insa nu neaparat pe segmentul alimentar”, spune Avram.

„Daca va uitati in hipermarketuri, veti vedea ca sectorul food a capatat o mai mare suprafata, dovada ca exista o cerere mai mare decat pe celalte segemente. Si atunci, cum sa nu investesti in continuare?”, afirma expertul.
[img=1337][/img]

Delia Nica, vicepresedintele Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania, afirma, recent, pentru DailyBusiness.ro, ca cele mai bine vandute produse sunt cele alimentare foarte ieftine, la promotii. Cea mai mare scadere de vanzari este pe segmentul non-food, in special pe electrocasnice.

„Avem mai putine produse scumpe la raft, sortimentatia s-a redus la majoritatea jucatorilor, se merge tot mai mult pe marcile proprii, retailerii mizeaza pe promotii si oferte speciale„, afirma Ciprian Moga, de la iQuest Consulting.

Expertii in retail spun ca incidentele de la MiniMax vin sa confirme, daca mai era nevoie, faptul ca aceasta politica de vanzari are mare succes la romani.

Sorin Minea, directorul Angst si presedintele Romalimenta, crede, insa, ca nebunia promotiilor nu va mai dura foarte mult. „Avem deja o a doua schimbare comportamentala generata de criza, dupa goana dupa produse ieftine si proaste”, afirma Minea.

„Promotiile au fost cheia vanzarilor de pana acum, dar pot sa va spun ca, din studiile facute, observam faptul ca exista tot mai multi romani care prefera sa cumpere mai putin, insa produse de o calitate mai buna. Este inca un fenomen la un stadiu incipient, dar care are sanse sa creasca, pe viitor, influentat, bineinteles, de revenirea economica”, a mai spus directorul Angst.

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
Moneda românească de 25 de ani care te face mai bogat cu mii de lei. A ajuns să se vândă mai scump decât un iPhone de ultima generație
Moneda românească de 25 de ani care te face mai bogat cu mii de lei. A ajuns să se vândă mai scump ...
Care e cea mai populară melodie de Crăciun din toate timpurile. A luat și un premiu Oscar
Care e cea mai populară melodie de Crăciun din toate timpurile. A luat și un premiu Oscar
Metrorex, lovitură pentru călători. Scumpiri masive la abonamente și bilete, prima majorare după trei ani!
Metrorex, lovitură pentru călători. Scumpiri masive la abonamente și bilete, prima majorare după ...
Turta dulce care îți amintește de Crăciunul din copilărie. Ingredientul secret pe care să-l folosești
Turta dulce care îți amintește de Crăciunul din copilărie. Ingredientul secret pe care să-l folosești
Supărarea lui Pescobar: Paul Nicolau de la Taverna Racilor își taie cardul în fața urmăritorilor, punctând sfârșitul unei colaborări vechi!
Supărarea lui Pescobar: Paul Nicolau de la Taverna Racilor își taie cardul în fața urmăritorilor, ...
Buget iarnă 2024-2025. Iarna nu-i ca vara, cum te pregăteşti pentru a nu apela la împrumuturi
Buget iarnă 2024-2025. Iarna nu-i ca vara, cum te pregăteşti pentru a nu apela la împrumuturi
Ce este mai bun dintre pâine și mămăligă. Poți ajunge să te îngrași. Explicația medicului
Ce este mai bun dintre pâine și mămăligă. Poți ajunge să te îngrași. Explicația medicului
Cât costă o porție de paste la restaurantul lui Florin Ristei. Un vlogger celebru a vizitat localul din Centrul Vechi: „Nota este de 9,62 – pentru gust”
Cât costă o porție de paste la restaurantul lui Florin Ristei. Un vlogger celebru a vizitat localul ...
Cutremur pe scena politică! Klaus Iohannis face anunțul despre planurile Guvernului Ciolacu 2!
Cutremur pe scena politică! Klaus Iohannis face anunțul despre planurile Guvernului Ciolacu 2!
Crin Antonescu nu a muncit deloc în ultimii 10 ani: „Am trăit financiar din veniturile soției mele și din economiile mele destul de firave”
Crin Antonescu nu a muncit deloc în ultimii 10 ani: „Am trăit financiar din veniturile soției mele ...
VIDEO Gardul Palatului Cotroceni a fost vandalizat de un protestatar: „Trădătorule, pleacă!”
VIDEO Gardul Palatului Cotroceni a fost vandalizat de un protestatar: „Trădătorule, pleacă!”
Mesajul de Crăciun al lui Klaus Iohannis pentru români: „Vă doresc sănătate, bucurie și să petreceți aceste zile binecuvântate în tihnă”
Mesajul de Crăciun al lui Klaus Iohannis pentru români: „Vă doresc sănătate, bucurie și să petreceți ...
Programul STB pentru noaptea de Revelion. Autobuz special pe traseul liniei 41
Programul STB pentru noaptea de Revelion. Autobuz special pe traseul liniei 41
VIDEO Jaf „armat” la un cazino din Cluj-Napoca. Hoțul a amenințat cu un pistol de jucărie și a plecat cu 7.000 de lei
VIDEO Jaf „armat” la un cazino din Cluj-Napoca. Hoțul a amenințat cu un pistol de jucărie și ...
Klaus Iohannis a promulgat o lege prin care Guvernul poate emite ordonanțe pe durata vacanței parlamentare
Klaus Iohannis a promulgat o lege prin care Guvernul poate emite ordonanțe pe durata vacanței parlamentare
Dan Șucu, patronul Mobexpert și al Rapidului, a turnat la Securitate în timpul regimului comunist. Notele informative au fost publicate de CNSAS
Dan Șucu, patronul Mobexpert și al Rapidului, a turnat la Securitate în timpul regimului comunist. ...
Afi Palace Cotroceni: Singurul mall din București deschis de Crăciun, cu program special pentru sărbători!
Afi Palace Cotroceni: Singurul mall din București deschis de Crăciun, cu program special pentru sărbători!
Cea mai scumpă parcare din Poiana Brasov. Tarifele care dau fiori turiștilor!
Cea mai scumpă parcare din Poiana Brasov. Tarifele care dau fiori turiștilor!