„Ce nu te omoara, te face mai puternic”. Cam asta ar, in opinia specialistilor si omenilor de afaceri, concluzia dupa cel mai negru inceput de an din istoria recenta a economiei romanesti. Oamenii de afaceri se pregatesc pentru faza a IV-a a crizei, cea in care adevaratii manageri isi vor arata pregatirea.
In prima faza, priveam peste Ocean, compatimindu-i pe americanii contaminati cu virusul „subprime”. In faza a doua, criza ajunsese deja in Europa, iar politicienii dar si multi dintre „specialistii” in economie prognozau ca Romania nu va fi afectata. A fost apoi faza a treia, in care economia a primit „cu garda jos” un „upercut”. In faza a patra, potrivit specialistilor, business-ul va trebui sa ia „taurul de coarne”, sa inteleaga ca „Epoca de Aur” a consumului a trecut si ca trebuie sa isi reorienteze afacerile.
„Din punctul de vedere al crizei, cei mai ingrijorati trebuie sa fie oamenii de afaceri care pana in 2008 aveau produsul X care costa Y si se vindea ca painea calda, iar in 2009 produsul X nu se mai vinde nici cu Y-20% sau mai mult”, spunea, recent, pentru DailyBusiness.ro, analistul economic Cristian Dinulescu. „Oamenii de afaceri trebuie sa revina la „basic”, la adevaratele sensuri ale expresiei „clientul nostru, stapanul nostru„
Dincolo de „inghetul” investitional, de accentuarea blocajului financiar, de valul de falimente generat de criza, specialistii spun ca au inceput si se vor deveni tot mai mult vizibile „masurile din faza a IV-a a crizei”, ce vizeaza, in esenta, concentrarea business-ului din diverse sectoare, reorientarea productiei si o reasezare a relatiilor de afaceri. Semnale vin din toate domeniile de activitate, de la sistemul bancar, la constructii, retail si IT&C.
Bancile isi redeschid portile?
In sectorul bancar, unul dintre domeniile in care criza a lovit cel mai puternic, bancile, au trecut de la faza „aspiratorului de bani” (isteria atragerii depozitelor s-a temperat in ultima vreme) la faza „open-doors”, cum a definit-o, recent, Dominique Bruynseels, directorul executiv al BCR.
Specialistii in domeniu se asteapta ca, in lunile urmatoare, bancile sa reduca treptat dobanzile, iar creditarea sa isi revina, mai cu seama ca Banca Nationala va trebui, in cele din urma, sa le permita bancilor sa isi relaxeze normele de creditare, in conditiile in care, fara consum, economia isi va reveni cu greu din „KO tehnic” in care a trimis-o criza.
O recunosc chiar bancherii, relevant, din acest punct de vedere, fiind un recent interviu acordat de Patrick Gelin, managerul BRD SocGen, in care acesta afirma ca „am putea asista la o relansare a creditului in conditiile in care Banca Nationala va reduce dobanda cheie de la 10%, iar programe in genul „Prima Casa” se vor arata atractive”.
Opinie intarita de cea a managerului de la BCR, Dominique Bruynseels, care declara insa ca, in perioada urmatoare, ca BCR va insista mai mult pe sectorul corporate, in conditiile in care sectorul de retail este puternic afectat de criza. „Ar fi bine daca se va ajunge la jumatate din cresterea din 2008”, preciza insa Bruynseels.
Constructiile, de la proiecte grandioase, la renovari
In faza a IV-a a crizei, potrivit specialistilor, sectorul constructiilor va cunoaste, probabil, cea mai puternica metamorfoza din intreaga economie. Constructorii vor spune adio proiectelor spectaculoase, multe dintre mall-urile, hipermarketurile si cartierele rezidentiale prognozate pentru urmatorii ani urmand sa ramana doar la stadiu de proiect pe hartia arhitectilor.
„Tendinta generala in Europa va fi sa se investeasca in reconstructie si renovare si nu se va mai investi in constructii noi”, a declarat presedintele Asociatiei Romane a Antreprenorilor din Constructii (ARACO), Laurentiu Plosceanu.
Firmele au inceput sa isi selecteze mult mai atent partenerii si clientii, iar accentul se va pune pe proiectele cu finantarea la vedere.
„Sunt prea multe ansambluri rezidentiale in care iti trebuie masina de teren sa ajungi, in casa e posibil sa nu ai curent electric sau apa, iar daca le ai, din cauza subdimensionarii retelelor, te poti trezi oricand fara aceste facilitati „, declara, recent, pentru DailyBusiness.ro, fostul presedinte al Patronatului Societatilor din Constructii, Gheorghe Polizu. Accentul, spunea el, se va pune, astfel, pe proiecte viabile, in conditiile in care, cel putin pe rezidential, romanii au invatat, in cele din urma, sa cumpere doar ceea ce pot vedea cu ochii lor.
Un alt sector in care constructorii isi pun mari sperante, desi recunosc ca sansele de contractare sunt reduse, este cel al constructiilor edilitare, segment pe care, in ultima vreme, tot mai multe firme au inceput sa se specializeze.
De la constructii de drumuri si poduri la lucrari de izolare termica, multe companii au cautat si vor cauta sa isi gaseasca utilaje si specialisti care sa le permita sa prinda o bucata cat mai mare din contractele de la stat.
„Asteptam ca statul sa declanseze investitiile in infrastructura pe care le-a promis, sa investeasca cele 10 sau, mai nou, 9 miliarde de euro promise in acest an „, a declarat Plosceanu.
„Clientul, mai presus de orice”, noul motto in retail
Cine nu isi aduce aminte de vremurile cand, spre exemplu, la Suceava, cateva mii de oameni se inghesuiau la usile primului magazin Metro din oras, fiind necesara prezenta Salvarii, sau de cozile nesfarsite de la Carrefour, din timpul sarbatorilor, de batalia pe carucioare sau pe produsele promotionale? Au trecut numai cateva luni de atunci, iar acum, hipermarketurile au ajuns adevarate „muzee ale crizei„, cum plastic le-au poreclit specialistii in domeniu.
In contextul in care vanzarile au scazut, strategiile de afaceri au trebuit rescrise, iar pe primul plan se afla acum clientul, marketingul vizand acum,mai mult ca oricand fidelizarea clientilor, in contextul in care veniturile romanilor au scazut, iar pretul a ajuns sa faca diferenta. „Abordarea inovativa si ofertele sunt esentiale in aceasta perioada”, declara Georgiana Andrei, senior broker in cadrul Colliers International.
„Ceea ce se intampla in retail este valabil pentru toate segmentele economice care au legatura directa cu clientul persoana fizica. De la IT&C la farmaceutic si comertul cu imbracaminte, la retailul alimentar si cel non-food, toate aceste segmente au inceput sa abordeze si isi vor extinde actiunile de marketing pe ideea fidelizarii clientului, fie ca vor apela la pret, la promotii sau la sisteme buy-back”, au declarat specialistii.
Criza, o problema de perceptie
Dincolo de sectorul bancar, de constructii si retail, probabil cele mai reprezentative industrii, noua perceptie a crizei si-a facut loc, incet, dar sigur, in aproape toate economia.
Semnificativ este semnalul transmis de cea mai mare companie din Romania, Petrom. CEO-ul Mariana Gheorghe a anuntat, miercuri, ca Petrom isi va revizui planurile pentru 2010, urmand sa se axeze tot mai mult pe energiile regenerabile, un domeniu de care, anterior, nu se arata foarte interesata.
In plus, prin demararea centralei electro-termice de la Brazi, compania va intra pe sectorul de energie electrica.
[quote=Constantin Tampiza, manager Lukoil Romania]E timpul pentru o reorientare a business-ului si, in a doua parte a anului, vom trece la masuri concrete, in conditiile in care realitatile din piata s-au schimbat fundamental[/quote].
De aceeasi parere este si Constantin Stroe, vicepresedintele Dacia, care declara, recent, pentru DailyBusiness.ro, ca Dacia si-a schimbat planurile de afaceri pentru perioada urmatoare, anuntand o campanie agresiva promotionala, menita sa fidelizeze clientii si sa castige noi cote de piata, atat pe piata interna cat si la export.
„Incremenirea in criza si „ramanerea intre obloane” ne poate priva de castiguri substantiale, atat pe termen scurt, cat, mai ales, pe termen lung”, scria, recent, pe blogul DailyBusiness.ro, consultantul imobiliar Andrei Vacaru.
Consultantul economic Bogdan Baltazar declara, la randul sau, ca, in aceasta perioada a crizei, odata asumate efectele crizei, business-ul se imparte in doua – cei care stiu sa profite de criza si vad oportunitatile, si cei care vor renunta, urmand sa dea faliment sau sa accepte ofertele de preluare.
„Business-ul isi va cerne, in urmatoarea perioada, valorile, iar economia se va calibra pe dimensiunile cererii. Ce a fost in trecut trebuie dat uitarii. Trebuie privit in prezent, dar mai ales in viitor, iar aici se vor vedea adevaratii manageri„, a mai spus Baltazar.