Potrivit unui clasament al celor mai atractive tari pentru investitorii straini in retail, Romania se afla pe locul 23 din 185 de piete analizate. Retailul romanesc a scazut o pozitie fata de anul trecut, pe fondul crizei, insa specialistii de la AT Kearney considera ca tara are inca un potential foarte bun.
„Sectorul de retail din Romania este unul slab dezvoltat comparativ cu restul tarilor din Estul Europei, in ciuda dezvoltarii agresive a hipermarketurilor in ultimii 3 ani”, se precizeaza in studiu.
Expertii spun ca populatia Romaniei cu varste cuprinse intre 15 si 39 ani, clientii tinta ai marilor centre comerciale, cunoaste o dinamica mai accentuata decat China sau Brazilia. Si asta in ciuda faptul ca veniturile romanilor au scazut pe fondul crizei.
Primele 3 locuri in topul atractivitatii pentru investitorii din retail sunt ocupate de India, Rusia si China, urmate de Emiratele Arabe Unite si Arabia Saudita.
In realizarea clasamentului, compania de consultanta a luat in considerare dezvoltarea economica si politica a tarii respective, nivelul de saturatie al pietei de retail si dezvoltarea segmentului de retail, raportata la produsul intern brut (PIB).
Studiul AT Kearney confirma asteptarile marilor jucatori din domeniul retailului care, in ciuda crizei economice, au anuntat ca vor sa isi extinda afacerile din Romania.
Potrivit expertilor in retail, evolutia crizei a facut insa ca marii jucatori sa isi schimbe strategiile de extindere. Deschiderea unor noi unitati a fost, in cele mai multe cazuri, amanata, accentul fiind pus, in prezent, pe segmentul de proximitate, acolo unde pontetialul pietei este in crestere, mai cu seama ca multi dintre jucatorii independenti sunt amenintati de faliment.
Relevanta, din acest punct de vedere, este evolutia retelelor Plus si Penny Market.
Expertii, citati de DailyBusiness.ro, anticipau inca de la inceputul anului ca aceste retele se vor afla printre castigatorii crizei.
Sectorul alimentar, cel mai putin afectat de criza
Potrivit rezultatelor studiului, criza a lovit puternic retailul romanesc, in special cel de electrocasnice si de bunuri care tin de amenajarea locuintei.
Retailul alimentar, comertul cu bauturi si cosmetice au fost insa mai putin afectate, in ciuda scaderii puterii de cumparare.
„Criza s-a facut simtita in Romania si in retail, chiar daca exista inca posibilitati reale de crestere si dezvoltare pe acest segment”, a declarat Michael Weiss, vicepresedintele firmei de consultanta AT Kearney.
Expertii companiei de consultanta se asteapta, astfel, la o crestere a numarului firmelor de retail aflate in faliment, in special pe segmentul premium, acolo unde clientela era si asa destul de redusa.
„Pe parcursul anului trecut s-a inchis un numar impresionant de magazine, atat din marile centre comerciale cat si de pe arterele principale ale Capitalei, cum ar fi Calea Victoriei si bulevardul Magheru. Numarul magazinelor care intra in faliment a crescut semnificativ in ultimele luni, iar criza va accentua presiunea asupra preturilor pentru locatiile premium”, a spus Michael Weiss.
Datele Institutului National de Statistica vin sa confirme acest fenomen. Retailul si-a dublat ritmul de scadere anuala, la 10,3% in aprilie.
Potrivit specialistilor citati de DailyBusiness.ro, in conditiile accentuarii crizei, in urmatoarele luni vom asista la un val de falimente, fuziuni si achizitii, iar promotiile din magazine vor fi din ce in ce mai agresive.
Un studiu realizat de Nielsen arata ca piata de retail romaneasca a urcat, anul trecut, cu 27% in 2008 fata de 2007, in principal datorita cresterii volumelor de vanzari cu 16%.