OMV Petrom a anuntat, vineri, cresterea preturilor benzinei cu 4 bani pe litru si cu 6 bani in cazul motorinei. Si asta dupa ce, cu o saptamana in urma, anuntate o alta majorare de pret de 5 bani/litru la benzina si 7 bani/litru in cazul motorinei.
Ca de obicei, deciziile luate de companie au fost urmate de ceilalti jucatori din piata. Alaturi de Lukoil si Mol, Rompetrol a scumpit sambata benzina cu 4 bani/litru in cazul benzinei si cu 6 bani in cazul motorinei. Preturile celor mai ieftini carburanti vanduti pe piata romaneasca au ajuns astfel la 4,41 lei pe litru, pentru benzina Premium fara plumb, iar motorina Top Euro Diesel 5 costa 4,44 lei pe litru.
Presedintele Asociatiei Benzinarilor Particulari, Ion Tache, spune ca n-ar trebui sa ne obisnuim cu aceste preturi, pentru ca ele vor creste cat de curand.
”Sunt absolut convins ca acest nou val de scumpiri nu se va opri aici. Preturile la benzina si motorina au crescut deja cu 20% de la inceputul anului. Cred ca, pana in august, benzina se va duce in 6 lei/litru”, spune Tache, pentru DailyBusiness.ro.
De ce s-ar scumpi carburantii cu un asemenea ritm?
”Vreti justificari? Petrolul probabil se va scumpi spre 100 dolari/baril, fata de 78 in prezent, dolarul va continua sa se aprecieze in fata euro, deci si a leului, iar companiile se vor trezi ca vand mai putin, odata cu masurile de austeritate. Solutia? Vor cuprinde toate pierderile in pretul la pompa”, afirma Tache.
[quote=Ion Tache, presedintele Asociatiei Benzinarilor Particulari]In conditiile in care nimeni nu-i controleaza, producatorii de carburanti au ajuns sa faca ce vor in Romania[/quote]
Constantin Tampiza, fostul presedinte al Lukoil Romania, in prezent ocupand o pozitie de management in cadrul companiei, evita sa faca prognoze legate de evolutia pretului carburantilor pe piata romaneasca, insa spune ca se asteapta la inrautatirea conditiilor din piata.
”Pretul petrolului va continua sa creasca, pe fondul majorarii cererii, urmare a revenirii economice, in special din statele emergente, precum China, care a decis sa liberalizeze yuanul si va incerca sa cumpere cat mai mult atata timp cat moneda va fi puternica, dar si din Statele Unite, acolo unde se anunta noi restrictii pe exploatarile petroliere, dupa scandalul din Golful Mexic”, spune Tampiza.
”Pe de alta parte, avem de-a face cu o apreciere puternica a dolarului, care influenteaza pretul. Pentru noi, care trebuie sa schimbam leii in valuta, va dati seama ca aceasta apreciere a dolarului inseamna costuri mai mari”, a explicat managerul Lukoil.
Potrivit datelor Petrom, compania care da, practic, tonul in ceea ce priveste scumpirea sau ieftinirea carburantilor, la sfarsitul primului trimestru din 2010, benzina era mai scumpa cu 28%, iar motorina cu 24%, comparativ cu primele trei luni din 2009.
Pierderile ajung in preturi?
Dincolo de cresterea pretului petrolului si aprecierea dolarului in fata leului,
care i-au determinat sa creasca tarifele, marea problema pentru producatori o reprezinta, in prezent, scaderea consumului.
Dupa ce, anul trecut, piata s-a contractat cu 6%, iar Petrom, Rompetrol si Lukoil asteptau cu optimism o revenire in 2010, anuntul privind masurile de austeritate le-a dat planurile peste cap.
Constantin Tampiza, managerul de la Lukoil, spune ca scaderea salariilor si pensiilor va duce la reducerea consumului de carburanti cu 2,5 procente. Ingrijorati sunt si managerii de la Petrom si Rompetrol.
Rainer Schlang, membru al directoratului Petrom, responsabil pentru activitatea de marketing, declara, recent, ca ”din cauza masurilor luate de Guvern (..) cred ca piata va scadea cu circa 10% anul acesta fata de 2009″. La randul sau, Dmitry Grigoryev, directorul financiar al Rompetrol Group, aprecia, recent, ca masurile nepopulare care vor fi luate de Guvern vor afecta in special consumul public.
[quote=Constantin Tampiza, manager Lukoil Romania]Nu cred ca este vreo companie care sa fie in acest moment pe plus[/quote]
”Noi am lucrat pe pierdere in primele 5 luni si era normal sa crestem preturile. Insa este o limita peste care nu putem trece, pentru ca ar influenta si mai mult vanzarile”, a declarat managerul de la Lukoil. Vanzarile de retail ale Rompetrol au scazut cu 8% in primul trimestru, in timp ce la Petrom au fost mai mici cu 9%.
”Stiti cum vor rezolva problema? Vor pune pierderile in pret. Ca si asa, Consiliul Concurentei doarme”, spune Ion Tache, presedintele Asociatiei Benzinarilor Particulari.
Consiliul deruleaza inca din 2005 o ancheta pe piata carburantilor in urma sesizarilor privind o posibila intelegere intre producatori. Cartel pe care Asociatia Oamenilor de Afaceri il vede ca fiind o realitate.
”Nu vedeti ca, daca azi Petrom majoreaza preturile, a doua zi, daca nu chiar in aceeasi zi, vine imediat si Rompetrol, urmata de ceilalti jucatori? E doar o coincidenta? Se intampla de fiecare data”, declara, recent, Constantin Parvan, secretarul general AOAR.
Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei, declara ca au fost verificati toti marii jucatori si ca ancheta va fi finalizata atunci cand vor exista dovezi concrete.
”Cert este ca avem nevoie de probe concludente, inatacabile in justitie, pentru ca orice decizie am lua, daca va afecta producatorii, cu siguranta o vor ataca la tribunal”, a afirmat presedintele CC.
Pretul carburantilor vs. nivelul de trai
Ion Tache este unul dintre putinii specialisti care a anticipat evolutia pretului carburantilor in ultimii ani pe piata romaneasca. De fiecare data a cerut interventia Consiliului Concurentei.
”E absurd sa avem 40% petrol din productia autohtona si noi sa majoram tarifele ca orice tara importatoare”, a afirmat Tache, intr-o analiza DailyBusiness.ro, prezentata in luna martie.
Potrivit unui studiu realizat de asociatia germana ACE Auto Club Europa, preturile la carburanti in Romania sunt, in prezent, printre cele mai mici din Europa.
Ne aflam pe locul al cincilea, din 38 de state europene, intr-un top al celor mai mici preturi la benzina premium, cu 1,07 euro pe litru, comparativ cu media europeana de 1,25 de euro pe litru. Cea mai ieftina benzina este in Rusia, de 0,81 euro, urmata de Belarus – 0,82 euro, Cipru – 0,9 euro, Bosnia Hertegovina – 1,04 si Romania – 1,07 euro, se arata intr-un studiu al ACE Auto Club.
Letonia – 1,09 euro, Serbia – 1,1 euro, Bulgaria -1,12 euro, Lichtenstein – 1,12 euro si Malta – 1,12 euro completeaza top zece al statelor cu cele mai mici preturi.
”Statistica este una inselatoare”, spune presedintele Asociatiei Benzinarilor Particulari. ”Trebuie comparat pretul carburantilor cu nivelul de trai. Iar, din acest punct de vedere, avem printre cele mai mari costuri din Europa”, mai afirma Tache.