Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) anunță că românii au trimis peste 2.100 de cereri de negociere cu băncile şi IFN-urile, de la începutul anului și până acum, asta însemnând o pondere cu 20% mai mare decât în perioada similară a anului 2023.
Te-ar putea interesa și: Este anunțul momentului privind dobânzile. Decizia Băncii Centrale Europene
foto: cereri CSALB
De la începutul anului, românii au trimis peste 2.100 de cereri de negociere cu băncile şi IFN-urile, cu 20% mai multe decât în perioada similară a anului 2023. CSALB spune că există un motiv pentru ponderea ridicată a cererilor de negociere, față de anul trecut.
”De la începutul anului românii au trimis către Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) peste 2.100 de cereri de negociere cu băncile şi IFN-urile. Sunt cu 20% mai multe decât în perioada similară a anului 2023. Menţinerea la un nivel ridicat a indicilor ROBOR şi IRCC, în funcţie de care se calculează ratele creditelor cu dobândă variabilă, reprezintă principala cauză invocată în cererile de renegociere a contractelor de credit”, anunţă Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar.
De la începutul anului, românii au beneficiat în total de aproximativ 1,5 milioane de euro. Iar de la începutul activității CSALB, consumatorii au obţinut beneficii totale de 12,8 milioane de euro în urma negocierii cu băncile în cadrul Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar.
”În prima jumătate a anului, am observat că, odată cu creşterea numărului de cereri acceptate de bănci spre negociere, a scăzut numărul soluţionărilor directe între bănci şi consumatori (cu aproximativ 100 de cazuri faţă de prima jumătate a anului trecut).
Acest lucru arată că băncile au preferat să rezolve mai multe probleme semnalate de propriii clienţi în cadrul CSALB decât să-i cheme pe aceştia la bancă, pentru o rezolvare directă.
Acest lucru demonstrează încrederea pe care au căpătat-o băncile în actul de conciliere. Atitudinea băncilor nu face decât să consolideze încrederea consumatorilor, prin faptul că problema semnalată de aceştia beneficiază de o a treia opinie: evaluarea conciliatorului.
În plus, observăm o deschidere tot mai mare a băncilor de a rezolva cazurile dificile, precum cele în care consumatorii au întârzieri de peste 90 în plata ratelor.
Sunt cazuri limită, multe în procedură de executare silită, în care sumele restante au ajuns la zeci de mii de euro. Chiar şi atunci, în al 12-lea ceas, se poate găsi o soluţie dacă există disponibilitatea părţilor de a se aşeza la masa dialogului.
În aceeaşi categorie aş include şi procesele din instanţă care găsesc o rezolvare amiabilă în cadrul CSALB. În primele şase luni ale anului au fost închise aproximativ 70 de procese după ce părţile au reuşit să găsească o soluţie amiabilă în cadrul CSALB, numărul acestor cazuri ajungând la 570, din 2021 până în prezent”, a declarat Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naţionale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB.
Consumatorii din orice judeţ al ţării pot trimite cereri către Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) completând un formular online direct pe site-ul CSALB. Mai multe informaţii despre activitatea Centrului se pot obţine pe site-ul acestora.
Te-ar putea interesa și: Debutează o nouă ediție de titluri de stat Tezaur. Ministerul Finanțelor anunță noile dobânzi