„CFR a considerat ca transportul pe calea ferata este cel mai sigur si a renuntat acum vreo 10 ani la contractul cu fostul ADAS, actualul Asirom”, declara Gheorghe Popa, presedintele Federatiei Nationale Feroviare. „Noi am sesizat de mult faptul ca, in absenta unor investitii la calea ferata, inclusiv in astfel de servicii, ne vom trezi odata in astfel de situatii. Si iata ca s-a intamplat”, a declarat Popa, pentru DailyBusiness.ro.
Astfel, calatoria cu trenul in Romania poate fi mai riscanta decat cu orice mijloc de transport, spun expertii in asigurari. In caz de accident, CFR va acorda despagubiri in ce limita doreste, in conditiile in care nu exista un contract de asigurare a calatorilor.
Conducerea CFR nu a incalcat legea, spun specialistii, ci doar a interpretat-o, pentru a nu plati un contract de asigurare la o firma de specialitate. Astfel, Articolul 12 din Regulamentul nr. 1321 din 23 octombrie 2007, valabil pentru serviciile pe calea ferata, prevede ca fiecare intreprindere feroviara trebuie sa fie asigurata in mod corespunzator sau sa aplice masuri echivalente pentru acoperirea financiara a raspunderilor care ii revin conform reglementarilor in materie. Adica, mai bine spus, isi poate asigura singura protectia, fara sa apeleze la o firma de specialitate.
In absenta contractului de asigurare a calatoriei cu o firma specializata, potrivit expertilor in asigurari, pasagerii implicati intr-un accident feroviar de genul celui petrecut in noaptea de duminica spre luni in apropiere de Craiova, au doua variante – fie accepta despagubirile acordate de companie, in limita hotarata de conducerea acesteia, fie dau in judecata societatea.
„Depinde foarte mult ce sume va oferi CFR drept depagubiri pentru acest accident. Cei care nu se vor declara multumiti, o vor putea face pe cale legala unde vor putea cere inclusiv daune morale pe care ma indoiesc ca CFR le va plati acum”, a declarat Gheorghe Grad, membru in consiliul director al Uniunii Nationale a Societatilor de Intermediere si Consultanta in Asigurari din Romania (UNSICAR).
Potrivit expertului Viorel Vasile, directorul societatii de brokeraj in asigurari Safety Broker, valoarea despagubirilor nu va fi una foarte mare, nici chiar in conditiile in care s-ar ajunge la proces cu CFR Calatori.
„De regula, in astfel de cazuri, cele mai mari despagubiri au fost de 30.000 de euro, in total pentru toti cei afectati. Asa ca nu ma astept ca pasagerii, indiferent cati vor ajunge in justitie, sa primeasca o suma mai mare care sa fie impartita la numarul de petenti. Dar nu se stie niciodata. Poate ar fi timpul ca si judecatorii romani sa realizeze prejudiciile grave pe care astfel de accidente le aduc persoanelor”, a spus Vasile, pentru DailyBusiness.ro
Subsecretarul de stat in cadrul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, Constantin Axinia, fost director al SNCFR, a precizat, pentru DailyBusiness.ro, ca CFR Calatori va oferi despagubiri pasagerilor care au avut de suferit, insa cuantumul acestora va fi stabilit dupa finalizarea anchetei.
[quote=Constantin Axinia, subsecretar de stat Ministerul Transporturilor]Nu avem acum o suma exacta sa va spunem. Ramane de vazut, in urma analizei cazului, sa vedem cine si in ce conditii va beneficia de aceste despagubiri[/quote]
Axinia a infirmat, pe de alta parte, existenta in bugetul companiei a unui fond special pentru asemenea situatii. Potrivit expertilor, acest lucru arata cum este tratata problema asigurarilor la CFR.
Asigurarea, o problema de mentalitate?
Potrivit specialistilor in asigurari, astfel de situatii, de genul celei petrecute la Craiova, se intampla aproape zilnic. Fie ca este vorba de microbuze, autocare sau taxiuri, indiferent de situatie, pasagerii sunt pusi in situatia de a suferi o trauma, fie ea fizica sau psihica. Asigurarea nu acopera, insa, nici pe departe, niste limite acceptabile si asta pentru ca legea ii indeamna practic pe transportatori sa aleaga cea mai ieftina polita.
[quote=Viorel Vasile, director Safety Broker]In Romania functioneaza cu succes zicala: Doar nu o sa mi se intample tocmai mie! Este valabila pentru majoritatea transportatorilor[/quote]
„Ganditi-va ca un taximetrist plateste pe an cam 20 de lei asiguarea. Daca, Doamne fereste, face un accident, polita lui e asa de mica incat acopera cel mult cheltuielile de spitalizare ale pasagerului. Daca acesta sufera o incapacitate temporara de munca, cine il despagubeste? Legea este mult prea permisiva„, declara Radu Ionescu, de la Generali Asigurari.
In plus, oamenii nu isi cunosc drepturile, motiv pentru care in urma unor astfel de accidente nu primesc practic niciun sprijin. „Iar cei care stiu, se lasa pagubasi in fata legii, pentru ca sistemul judecatoresc este unul birocratic, iar procesul se poate intinde pe o perioada lunga de timp”, spune expertul Viorel Vasile, directorul societatii de brokeraj in asigurari Safety Broker.
Noroc cu legile europene
Daca pana acum CFR a functionat fara nicio asigurare specializata pentru transportul calatorilor, de anul viitor, compania va fi obligata sa contracteze astfel de servicii, macar in privinta reasigurarii.
Din luna decembrie va intra in vigoare un regulament european potrivit caruia companiile feroviare trebuie sa incheie o asigurare sau sa ia masuri echivalente pentru asigurarea responsabilitatii fata de calatori in caz de accident feroviar. Cum legislatia europeana e obligatorie tuturor tarilor membre UE, si companiile romanesti de transport pe calea ferata, fie ca sunt de stat sau private, vor trebui sa se alinieze acestui regulament.
Potrivit Regulamentului (CE) nr. 1371/2007 al Parlamentului European si al Consiliului privind drepturile si obligatiile calatorilor din transportul feroviar, in cazul in care, de exemplu, un calator moare, compania va plati o despagubire de 21.000 de euro. In plus, in maxim 2 saptamani de la producerea accidentului, persoanele afectate vor primi despagubiri in avans necesare pentru a satisface nevoi economice imediate, in mod proportional cu prejudiciul suferit.
Regulamentul prevede inclusiv despagubiri pentru cazurile de intarziere a trenurilor (50% din pretul biletului, daca intarzierea depaseste 2 ore) sau pierderea bagajelor.
„Lucram la normele de aplicare ale acestui regulament”, a declarat subsecretarul de stat Constantin Axinia, pentru DailyBusiness.ro. „Nu va pot spune in acest moment cand si in ce conditii va fi aplicat”, a mai precizat acesta.
Cronica unui eveniment asteptat
Accidentul feroviar din noaptea de duminica spre luni, din zona localitatii doljene Carcea, aduce aminte de un alt accident feroviar extrem de grav, produs cu numai un an in urma.
In mai 2008, locomotiva si patru vagoane ale unui tren accelerat au deraiat imediat dupa halta Valea Calugareasca, dupa ce persoane necunoscute au stricat un macaz, furand suruburile de prindere ale acestuia. In accidentul din acest inceput de saptamana, tot din cauza unor suruburi desfacute, locomotiva si opt vagoane ale unui tren de calatori au deraiat, la cateva minute de la plecarea din Gara Craiova.
In 2008, in urma accidentului, o tinara de 17 ani a murit, iar alti patru calatori au fost raniti. In accidentul de la Craiova, din fericire nu a murit nimeni, insa 15 persoane au ajuns la spital, dintre care doar una mai este internata.
In ambele cazuri, autoritatile au declarat ca a fost vorba de atentate deliberate la siguranta traficului. Atunci, nimeni nu a fost prins. Acum, sperantele sunt ceva mai mari, fiind anchetate deja mai multe persoane.
Sindicalistii de la Calea Ferata spun ca astfel de accidente s-ar putea inmulti, in conditiile in care mai mult de jumatate din reteaua de cale ferata este invechita, iar gradul de securitate a transportului pe calea ferata a scazut la un nivel alarmant. Fara investitii masive, sunt sanse mari ca lucrurile sa mearga spre mai rau.
„De peste un an de zile atragem atentia ca siguranta circulatiei este compromisa. Aproape 50% din elementele care compun infrastructura feroviara sunt scadente la reparatii capitale, dar din lipsa de fonduri acestea nu se pot face”, a mai spus Gheorghe Popa, presedintele Federatiei Miscare Comercial.