„Cand a fost criza, noi ne-am descurcat foarte bine”, a spus Stefan Nicolae, proprietarul companiei Staer. In 1997, cand dolarul s-a apreciat foarte mult in raport cu moneda locala si distribuitorii cu care lucra compania au intampinat blocaje financiare, alternativa a fost deschiderea de magazine proprii, povesteste Nicolae.
6 ani mai tarziu, intr-un alt moment de criza, compania a deschis 20 de magazine intr-un interval de numai 3 luni, spune el.
Reprezentantul Staer spune ca pe langa cele 4 hipermagazine, programate a fi deschise in prima parte a acestui an la Tg.Mures, Bacau, Focsani si Braila, nu este exclusa deschiderea de magazine mici (sub 1.000 mp), in conditiile scaderii pretului chiriilor.
In vreme ce Staer vede in criza o oportunitate de cumparare sau inchiriere de spatii la preturi mai mici, Mobexpert puncteaza efectele negative ale acestui fenomen asupra planurilor de extindere a companiei.
„Avem si pentru acest an proiecte de deschidere de magazine in reteaua companiei din Romania, pe care speram sa si reusim sa le implementam – avand in vedere faptul ca multe din proiectele de centre comerciale sunt acum in intarziere din cauza crizei”, a spus Bogdan Staicu, director executiv retail Mobexpert.
El a precizat ca planul de deschideri programate de Mobexpert pentru 2009 cuprinde 3 noi hipermagazine in tara si in Bucuresti.
Desi vede criza ca pe un accelerator al extinderii retelei proprii de magazine, Stefan Nicolae de la Staer remarca si impactul negativ al acesteia asupra vanzarilor de mobila.
El estimeaza ca piata de profil se va comprima cu peste 10%, chiar cu 70%, in varianta cea mai pesimista.
Bogdan Staicu de la Mobexpert considera ca o estimare a evolutiei pietei, chiar si pe termen mediu, poate fi doar o speculatie, in conditiile in care criza financiara este, pe de o parte, foarte complexa, pe de alta un fenomen nou pe piata locala.
„In ceea ce priveste zona de retail cu mobilier, efectele crizei financiare se simt dar inca nu au atins un varf”, a spus Staicu.
El admite ca efectele crizei financiare se resimt deja pe anumite segmente ale pietei de mobilier.
[quote=Bogdan Staicu, director executiv retail Mobexpert]Zona de productie si export au fost mult mai afectate, avand de dus, in plus, si confruntarea cu devalorizarea monedei nationale in raport cu euro[/quote]
„Printre factorii cu un rol determinant pentru incetinirea ritmului as aminti franarea creditarii cu efecte directe in zona imobiliara si implicit in cea de mobilier, si scaderea puterii de cumparare care atrage dupa sine si o modificare a deciziilor de achizitionare pentru produsele de folosinta mai indelungata”, a declarat oficialul Mobexpert.
Altfel spus, oamenii nu au mai putut lua credite ca sa-si cumpere o casa, prin urmare amana cumpararea de mobilier, iar cei care cumpara devin mult mai atenti, cautand cu precadere un raport cat mai bun calitate-pret, explica Staicu.
Internetul, un posibil canal de vanzare
Stefan Nicolae, seful Staer, prezent la lansarea celui de-al doilea hipermagazin al companiei, in Brasov, a spus ca firma are in vedere intrarea pe un nol canal de vanzare, respectiv pe Internet.
„Viitorul va fi pe Internet, nu al magazinelor de mari dimensiuni”, a spus acesta.
Pe de alta parte, desi Mobexpert studiaza in prezent oportunitatea lansarii vanzarilor prin Internet, Bogdan Staicu are anumite rezerve in ceea ce priveste acest canal de vanzare.
„Consider ca decizia de cumparare a mobilierului este determinata de un contact nemijlocit al consumatorului cu produsul. Din aceasta perspectiva, cred ca vanzarea pe Internet este destul de limitativa. Aceasta nu inseamna ca nu luam in considerare virtutile incontestabile ale acestui canal de vanzare”, a spus directorul Mobexpert.
Tot in materie de tendinte pe viitor, seful Staer proiecteaza un alt tip de mobilier, care sa tina pasul cu dezvoltarea tehnologiei.
El a spus ca in domeniul mobilei, ca si in cel auto, avansul tehnologic este aproape inexistent un comparatie cu cel din industria IT&C si a aratat ca mobila viitorului ar putea, de exemplu, sa-si schimbe atat culoarea cat si locul in diferitele momente ale zilei.
Cele mai mari companii prezente pe piata locala a mobilei, estimata la 1,2 miliarde euro, sunt Mobexpert, Ikea, Elvila si Staer.
Contactati de catre DailyBusiness.ro, reprezentantii Ikea si cei ai Elvila nu au facut comentarii pentru acest material.
Liderul pietei de mobilier, Mobexpert, estima pentru anul trecut o cifra de afaceri de 185 milioane euro, in crestere cu 10%. In primele noua luni ale anului, ritmul de crestere a vanzarilor companiei a fost de 27%, superior celui estimat, de 10%.
Elvila a incheiat 2008 cu o cifra de afaceri de 115 milioane euro, in usoara crestere fata de anul predecent, cand a raportat afaceri de 112 milioane euro.
Ikea a anuntat vanzari de 104,7 milioane euro in 2008 pentru magazinul din Baneasa, in vreme ce Staer a incheiat anul trecut cu afaceri de 26,8 milioane euro, in scadere cu 3% fata de 2007.