Studiul „Innovating for growth”, realizat de Ernst & Young. Studiul analizeaza modul in care companiile integreaza abordarea inovatiei si isi aliniaza modelul de business in functie de aceasta.
„Mentionarea termenului de „inovare” ii duce pe cei mai multi cu gandul la inventii extraordinare create de genii solitare. Or, cea mai mare parte din inovatiile de business de astazi sunt exact opusul. Peisajul inovatiei globale a fost transformat de dezvoltarea tehnologiei si de scaderea accesului la finantare. Companiile care genereaza inovatii de succes mizeaza pe colaborare, pe schimbul deschis de idei si pe interactiunea regulata cu consumatorii si celelalte parti interesate. Ei inoveaza nu neaparat pentru a revolutiona industria – desi, cativa mai norocosi pot reusi aceasta – ci pentru a atinge obiective specifice si pentru strapunge o limita competitiva”, a declarat Maria Pinelli, global vice-chair strategic growth markets leader la Ernst & Young.
Studiul a identificat urmatorii [b]trei pasi care pot ajuta companiile sa integreze inovarea[/b] in modelele lor de business:
[b]1. Sa profite de avantajele create de schimbarile mediului extern[/b]
Companiile pot fi cu adevarat inovative transformand in avantaje situatiile dificile cu care se confrunta, chiar si atunci cand sortii nu par sa fie de partea lor. In majoritatea pietelor emergente, inovatia tinde sa fie solutia ce raspunde la o problema fundamentala. Prin urmare, inovarea companiei poate consta in trecerea intr-o noua industrie. Un exemplu in acest sens ar putea fi Suzlon Energy, un furnizor de turbine eoliene din India, care a fost initial un fabricant de textile.
Energia scumpa si furnizorul pe care nu se puteau baza, l-au determinat pe presedintele companiei sa faca un experiment in industria eoliana ca sa poata mentine fabrica productiva. Acesta a fost debutul Suzlon in segmentul energiei eoliene, compania devenind, in mai putin de zece ani, al cincilea furnizor de turbine eoliene din lume.
In mod similar, cand Virtual City, un integrator de solutii mobile cu sediul in Kenya, a incercat sa replice Amazon si eBay in Africa, succesul a fost doar foarte limitat. Cu toate acestea, John Waibochi, CEO al Virtual City si-a folosit experienta in transportul aerian de marfuri ca sa dezvolte un business in segmentul de aprovizionare. „Ne-am schimbat intreaga companie, transformandu-ne dintr-un furnizor de servicii de internet intr-o companie de automatizare a lanturilor de aprovizionare”, a spus Waibochi.
[b]2. Sa-si reformeze cu regularitate modelul de business pentru a obtine avantaje competitive[/b]
Rezultatele studiului confirma ca acele companii care isi inoveaza regulat modelul de business au sanse mai mari sa obtina avantaje competitive sustenabile. De altfel, cum spune Maria Pinelli: „este mult mai dificil pentru un competitor sa copieze un model de business, decat sa copieze produse sau servicii”.
Companiile de succes din zilele noastre vor fi cele care isi vor schimba modelele de business din unele rigide, concentrate strict pe arii geografice, pe piete locale sau pe anumite produse, intr-unele dinamice, concentrate pe experientele clientului, pe generarea de valoare si pe rezolvarea de probleme.
In acest sens, Neil Heslington, managing director la Zytek Automotive, o companie specializata in producerea de tehnologii pentru automobile verzi bazata in Marea Britanie, considera ca: „Nu e cazul sa inovam doar de dragul inovarii. [i]Inovatia trebuie sa rezulte intr-un produs care sa aduca venituri ce pot fi reinvestite[/i], pe mai departe, in cercetare si dezvoltare. Prin urmare, e vorba de mentinerea unui echilibru corect intre investitiile potrivite si obtinerea de beneficii in urma lor”.
[b]3. Sa inoveze pentru a obtine rezultate specifice de business[/b]
De obicei, organizatiile inoveaza in zona produselor, a serviciilor si a proceselor. Cu toate ca cercetarea si dezvoltarea pe zona de produse si servicii ajuta afacerea sa fie mai competitiva, rezultatele studiului evidentiaza ca are loc o schimbare radicala a modului in care companiile de succes de astazi abordeaza inovatia. Aceasta incepe sa fie integrata, pas cu pas, in toate segmentele si la toate nivelurile strategiei companiei.
„Concentrandu-se pe cele cinci rezultate cheie de business – crestere profitabila, implicarea clientului, sustenabilitate, productivitate si agilitate a afacerii – companiile vor obtine un avantaj competitiv cert. Situatia optima ar fi sa obtina toate aceste rezultate deodata. Pentru crearea unui mediu care sa favorizeze dezvoltarea inovatiei strategice, mentalitatea potrivita a liderilor reprezinta un vector cheie. Dezvoltarea spiritului inovativ este direct legata de o cultura organizationala care incurajeaza, ghideaza, sprijina si recompenseaza gandirea si practicile inovative”, a mentionat Maria Pinelli.
Studiul „Innovating for growth” se bazeaza pe o cercetare calitativa realizata de Ernst & Young si Meridian West. In abordarea cercetarii s-a plecat de la modul in care se schimba inovarea, punandu-se un accent special pe inovarea in cadrul modelelor de business. Au fost realizate o serie de interviuri fata in fata sau pe telefon cu 45 de persoane selectate pe durata primei jumatati a anului 2012.
Participantii la studiu au fost profesionisti din cadrul Ernst & Young, din mediul academic sau lideri de business din diverse industrii din SUA, Europa, Africa, Brazilia, China, India si Rusia. Rezultatele studiului au fost folosite la definirea unui cadru pentru inovarea strategica.
Cei peste 500 angajati din Romania si Republica Moldova furnizeaza servicii integrate de audit, asistenta fiscala, asistenta in tranzactii si servicii de asistenta in afaceri catre companii multinationale si locale. Compania are birouri in Bucuresti, Cluj-Napoca, Iasi, Timisoara si Chisinau.