DailyBusiness.ro:
Autoritatile s-au intrecut, in ultimele zile, in declaratii privind regimul fiscal. De la TVA, la cota unica, la introducerea unor noi taxe si impozite. Ce efecte credeti ca au aceste declaratii asupra perceptiei investitorilor straini privind Romania?
Rene Schob:Conform semnalelor primite de la clientii nostri, nici majorarea TVA-ului si nici restructurarea viitoare a impozitului pe profit sau al celui pe venit nu ii ingrijoreaza cel mai mult, ci viteza si lipsa anticiparii masurilor deja implementate, precum si modalitatea prin care modificarile viitoare ”lovesc” contribuabilii. Lipsa stabilitatii si anticiparii legislatiei fiscale, precum si instabilitatea generala a cadrului de luare a deciziilor de afaceri, ar putea tine la distanta investitorii straini sau ar putea determina companiile straine care au investit deja sa ezite sa mai investeasca in Romania in viitorul apropiat.
DB:In ce masura cresterea TVA-ului de la 19 la 24% influenteaza evolutia business-ului in Romania? Mai ales in contextul blocajului financiar in crestere la care si statul contribuie prin intarzierea deconturilor catre companii.
RS:Intr-o situatie economica in care nu exista suficiente lichidati disponibile pentru companii, majorarea TVA-ului pune si mai multe presiuni asupra acestora. Faptul ca statul este unul dintre cei mai mari datornici are cel mai semnificativ impact asupra companiilor care furnizeaza catre el (spre exemplu, cele din domeniul constructiilor, ingineriei etc). Cu toate acestea, majorarea TVA-ului va avea cel mai probabil efecte negative asupra consumatorului final mai degraba, decat asupra relatiilor de afaceri dintre companii, reducandu-se astfel consumul, declansatorul principal al cresterii economice din ultimii ani. In plus, economia gri va creste din nou.
DB:Oferiti consultanta fiscala unor companii importante din Romania. Care sunt principalele probleme cu care se confrunta mediul de business, in prezent?
RS:Modificarile fiscale recente au cauzat probleme procedurale serioase multor clienti cu privire la lipsa timpului necesar pentru a ajusta intregul sistem, luand in calcul faptul ca modificarile au fost anuntate cu doar patru zile inainte de a fi implementate. Pur si simplu nu a fost suficient timp pentru a reactiona din punct de vedere al resurselor necesare (IT si HR). Ma refer la momentul majorarii TVA-ului, cand companii nationale si internationale nu au putut ajusta la timp sistemele informatice si preturile (in special cele ce activeaza in domeniul vanzarilor de bunuri de larg consum). Astfel, putem fi martori la intarzierea cu cateva luni a celor mai mari cresteri ale preturilor, din cauza unor mecanisme complexe de determinare a preturilor.
De asemenea, in industrii in care colaborarea cu persoane fizice autorizate (PFA) face parte din modelul de afaceri, inca mai exista nesiguranta, din cauza ca noile reglementari privind activitatile dependente vs. cele independente sunt in vigoare, dar normele pentru interpretarea legislatiei inca nu sunt publicate. In anumite cazuri in care companiile ar putea fi fortate de legislatie sa schimbe relatiile de munca de la PFA la salariat, prin publicarea normelor spre exemplu, termenul limita pentru inregistrarea corecta la Camera de Munca (ITM) a contractului de munca va fi expirat deja si companiile vor trebui sa plateasca penalizari. Astfel de situatii nu numai ca sunt neplacute, dar determina si multe costuri suplimentare de transformare in vremuri economice deja pline de obstacole.
DB:Ce masuri de ordin fiscal credeti ca ar trebui sa ia Guvernul roman pentru a ajuta la revenirea economica?
RS:Bugetul de stat neechilibrat este un fapt real. Guvernul ar trebui mai degraba sa adanceasca restructurarea la interior, in loc sa caute sa obtina bani din afara (de la companii private si indivizi), altfel nu va exista niciun efect sustenabil care sa reiasa din masurile fiscale luate. Guvernul trebuie sa ofere asigurarea ca banii sunt cheltuiti eficient, sa spuna cum si unde ii cheltuieste, si sa nu puna greutati suplimentare pe economia privata. Romania trebuie sa trimita semnale pozitive companiilor si investitorilor pentru a atrage investitii. Din nefericire, toate masurile fiscale luate din 2008 pana in prezent au fost nefavorabile.
DB:Daca ar fi sa ocupati o functie decidenta in Guvern, ce masuri ati lua dvs.?
RS:As investi in educatia functionarilor si a sistemelor si proceselor informationale la toate departamentele care au legatura cu taxele din cadrul autoritatilor fiscale, pentru a facilita realizarea afacerilor in Romania si pentru a reduce costurile de proces legate de autoritati. Ambele vor avea efecte pozitive: diminuarea timpului pentru sarcinile declarative, facilitarea colectarii taxelor si, nu in ultimul rand, reducerea costurilor platite de stat si fericirea sectorului privat.
DB:De cat timp lucrati in Romania, ce v-a determinat sa veniti aici si cum vedeti evolutia economica a tarii?
RS:Traiesc in Romania de aproape patru ani. M-am hotarat sa ma mut aici pentru ca mi s-a oferit oportunitatea sa devin antreprenor si am inteles potentialul imens pe care tara si economia il au in comparatie cu tarile mature din Europa de Vest. Uitandu-ma in urma, aderarea la Uniunea Europeana a redus birocratia si a determinat ca legislatia si procesele de afaceri sa fie mai clare, in special in ceea ce priveste relatiile internationale.
Din pacate, de cand a inceput criza economica, toate miscarile pozitive au fost diminuate de noi reglementari birocratice romanesti (spre exemplu, Registrul Operatorilor Intracomunitari). Daca Romania nu va scapa de aceste reglementari birocratice si neantreprenoriale, se va restrictiona de la crestere economica pentru o buna perioada de timp.
DB:Ce sfaturi ati oferi unui investitor strain interesat sa investeasca in Romania? Care ar fi lucrurile de care ar trebui sa profite si ce ar trebui sa evite?
RS:Acum cu siguranta este un moment bun pentru a face investitii in Romania, pentru ca valoarea companiilor si preturile pentru terenuri si cladiri au scazut semnificativ din 2008. Totusi, o companie romaneasca va trebui planificata si alcatuita foarte bine pentru a avea cat mai putine datorii administrative la inceputul afacerii si pentru a exista posibilitatea concentrarii pe afacerea in sine. Daca se au in vedere consultanti pentru intrarea pe piata, acestia trebuie sa aiba o excelenta experienta atat internationala cat si locala. Un investitor strain va accepta anumite restrictionari birocratice, dar va avea posibilitatea sa le puna sub semnul intrebarii si sa le conteste. Se intampla des ca unele restrictionari sa fie mai degraba obiceiuri ale oamenilor sau ale autoritatilor decat necesitati reale oferite de legislatie.
LeitnerLeitner este una dintre cele mai importante companii internationale de consultanta fiscala, financiara si de audit din Europa Centrala si de Est.
Fondata in 1959, in Linz, Austria, firma are peste 700 de angajati din 8 tari (Austria, Bosnia si Hertegovina, Cehia, Croatia, Romania, Slovenia, Slovacia, Ungaria).
In Romania, firma are peste 200 de clienti, mai mult de 95% dintre acestia fiind companii internationale.
Printre cei mai importanti clienti se numara Hervis Sport and Fashion, Hotelul Angelo (Warimpex Austria), producatorul de ciocolata Heidi, Viena Forta Naturala (Wien Energie), Mazda, Romanian Project Companies of Raiffeisen Leasing GmbH Vienna, Peek & Cloppenburg, Boehringer Ingelheim, Candy Hoover, Multivac, E-boda si Solproiect.
LeitnerLeitner estimeaza in acest an afaceri in crestere cu 25%, contribuind cu aproximativ 5% la realizarea cifrei de afaceri LeitnerLeitner International.