ANPC a anuntat ca va declansa controale pentru a sanctiona „publicitatea inselatoare”, la care este inclusa inclusiv descrierea unui produs ca fiind „gratis” sau „fara costuri”.
Initial, controalele si amenzile ar fi trebuit sa inceapa la 1 februarie, conform interpretarii legii de catre ANPC, insa negocierile cu retailerii au impins termenul de aplicare pana in luna mai.
ANPC nu mai vrea sa auda de „produse gratuite” care de fapt sunt conditionate de achizitionarea unui alt serviciu sau produs.
„Daca, de pilda, vezi in magazin o sticla de suc pe care scrie mare – gratuit- de ce te obliga, pentru a o lua, sa cumperi alte doua sau trei? Atunci nu mai e gratuita”, a explicat sintetic, vicepresedintele ANPC, Gheorghe Ciubotaru.
Sorin Minea, presedintele Romalimenta, patronatul ce reuneste majoritatea producatorilor, retailerilor si organizatiilor ce activeaza in comertul romanesc, spune ca in aceasta perioada, negocierile cu ANPC continua si ca se spera ca pana in luna mai sa se ajunga la un compromis.
„Am obtinut un ragaz de la ANPC, pentru ca interpretarea acestei legi, care credem noi ca este gresita, trebuia sa fie pusa in practica de la 1 februarie. Ni s-a promis ca timp de 2-3 luni nu vor fi realizate controale tematice, perioada in care vom cauta o solutie”, a declarat Minea, pentru DailyBusiness.
Vicepresedintele ANPC, Gheorghe Ciubotaru, spune, in replica, ca nu s-a ajuns la niciun acord si ca legea, asa cum este ea, va fi pusa in practica.
„Noi pentru intervalul urmator avem programate controale tematice pe alte probleme. Dar fiti siguri ca daca primim de la consumatori o sesizare privind produsele gratuite, vom intra in magazine si vom investiga”, a precizat Ciubotaru. „Oficial, controalele vor incepe in luna mai, conform planificarii facute la inceputul anului”, a mai spus reprezentantul ANPC.
Cuvantul „gratuit”, o miza de sute de milioane de euro
Folosirea cuvantului „gratuit”in cadrul promotiilor are o miza mult mai mare decat s-ar putea crede. Toti marii producatori, importatori si comercianti din retail-ul romanesc folosesc intensiv in promotii acest cuvant, pentru a-si atrage clientii. De la sticle de suc 3 plus 1 gratuit, la lame de ras, si pana la dotari „gratuite” pentru automobile, toate aceste campanii (print, TV, ambalaje – etc.) au costat sute de milioane de euro, campanii ce au fost pregatite cu luni de zile inainte.
Retailerii spun ca marii producatori de cosmetice, dulciuri, bauturi si in general toti cei care folosesc ambalaje inscriptionate cu cuvantul gratuit, ar pierde sume importante daca ar trebui sa isi retraga produsele din magazine.
Florentin Scarlat, managerul de comunicare de la Unilever, al treilea producator de alimente si bunuri de larg consum din lume, cu peste 300 de marci in domenii de activitate de la productia alimentara la industria cosmetica si detergenti, a declarat anterior, pentru DailyBusiness, ca este foarte dificil de calculat in acest moment care vor fi consecintele aplicarii unei astfel de masuri.
„Nu avem o estimare a consecintelor provocate de aceasta situatie. Romalimenta, care ne reprezinta, a declansat o noua runda de negocieri cu ANPC. Este in mod clar o interpretare eronata a legislatiei europene”, a precizat Scarlat.
„Situatia din Romania este unica in Uniunea Europeana”, spune directorul executiv al Romalimenta, Mihai Visan. „Noi speram ca pe calea negocierilor sa ajungem la un numitor comun, in asa fel incat sa nu se ajunga la amenzi si retragerea marfurilor din magazine”, a declarat el, pentru DailyBusiness.
In piata, urmare a hotararii ANPC de a sactiona toate produsele care contin cuvantul gratuit, au aparut promotii ce includ cuvinte similare ca sens, dar fara a contine cuvantul blamat de Protectia Consumatorilor.
„Exista diverse variante, de la – cumperi 3, primesti 4 – la cumperi un produs, al doilea il primesti promotional. Variante exista, dar speram sa convingem ANPC ca nu are rost sa sanctioneze folosirea cuvantului gratuit”, a mai declarat Visan.
Amenzi de 60.000 de lei pentru incalcarea legii
Daca Protectia Consumatorilor spune ca are in spate legislatia europeana in materie care sanctioneaza publicitatea inselatoare, producatorii si comerciantii spun ca legea este aplicata gresit si ca „gratuitate” este un principiu international valabil.
ANPC ameninta cu amenzi de pana la 60.000 de lei pentru incalcare legii care prevede interzicerea produselor gratuite.
„Legea este clara, nu este loc de interpretari. Nu mai este voie sa fie folosit acest cuvant – gratuit. Cine il foloseste risca sa fie amendat si nu vom ezita sa facem asta”, a declarat, categoric, vicepresedintele ANPC.
Legea privind combaterea practicilor comerciale prevede, dincolo de eliminarea gratuitatilor, sanctiuni pentru incalcarea drepturilor consumatorilor folosind publicitatea-capcana, respectiv practica de a convinge consumatorul sa cumpere de la o anumita societate facand publicitate unui produs la un pret foarte scazut, pentru care nu exista un stoc corespunzator.
De asemenea, legea 363/2007 mai prevede interzicerea folosirii indemnurilor directe adresate copiilor de a cumpara anumite produse sau de a-si convinge parintii sa le cumpere, cat si sanctionarea comerciantilor care vor face afirmatii false cu privire la proprietatile curative ale produselor.
„Legea este foarte clara. Nu putem sa ne prefacem ca vindem produse gratuite cand de fapt le conditionam de cumpararea altuia. Exista supozitia ca de fapt costurile producerii produsului gratuit sunt ascunse in pretul celui platit, asa ca cel mai bine ar fi sa fie evitat acest cuvant. Nu cred ca va fi o problema pentru comercianti ca, odata cu reinoirea stocurilor si constructia campaniilor promotionale de primavara, sa evite acest cuvant”, a declarat Dragos Frumosu, presedintele Federatiei Sindicatelor din Industria Alimentara.