Principalii jucatori de pe piata farmaceutica din Romania
au dus piata la o valoare totala de 1,8 miliarde euro anul trecut.
DailyBusiness: Ce tendinte se manifesta in domeniul producatorilor de medicamente?
Dragos Damian: Piata din Romania este foarte dinamica, una din cele mai vibrante din Europa de Sud-Est, cu o rata anuala de crestere de 15-20%. Cu toate acestea, ne confruntam in continuare cu un consum scazut de medicamente, in comparatie cu alte tari europene. Chiar daca Romania este pe locul 7 in Europa ca numar de locuitori, consumul pe cap de locuitor este unul dintre cele mai scazute din Europa – intre 70 si 80 euro pe cap de locuitor si chiar mai putin in zonele rurale.
DB: Va continua piata farmaceutica locala sa creasca in acest an?
DD: Desi cresterea nu va mai fi atat de rapida in perioada urmatoare, trendul pozitiv se va pastra cu siguranta, si dezvoltarea se va datora in principal alocarii de mai multi bani catre sanatate, cresterii gradului de accesibilitate la medic si de adresabilitate, cresterii puterii de cumparare a populatiei, cresterii nivelului de educatie si de automedicatie si alocarii de mai multi bani pentru bolile cronice (diabet, SIDA, hepatita). In plus, recenta aprobare a noii liste de medicamente gratuite si compensate va conduce cu siguranta la un plus de crestere pentru piata farmaceutica din Romania.
DB: Cu ce probleme se confrunta producatorii de medicamente din Romania?
DD: Una dintre cele mai mari probleme de astazi este colectarea ineficienta a banilor, cu termene de plata mult prea generoase (uneori de peste jumatate de an), industria farmaceutica devenind astfel unul dintre cei mai mari creditori ai economiei romanesti.
DB: Ce alte probleme mai sunt?
DD: Un alt obstacol pe care vrem sa-l semnalam continua sa fie lipsa de educatie, in special in randul populatiei, cu privire la asistenta medicala primara si a tratamentelor moderne si corect administrate. In acest caz, rolul medicului este esential si suportul companiilor farmaceutice este mai mult decat binevenit. Acesta este si motivul principal pentru care Zentiva deruleaza ample campanii de informare adresate in principal medicilor, care ii pot convinge pe pacienti sa aleaga cele mai eficiente tratamente, adaptate nevoilor lor.
DB: Ce cota are Zentiva Romania pe pietele de medicamente cu prescriptie medicala si fara?
DD: Potrivit IMS, Zentiva detine o cota de piata pe sectorul de Rx (medicamente cu prescriptie medicala) de 14% in volum si 4,1% in valoare. In ceea ce priveste segmentul de OTC (fara prescriptie medicala), Zentiva are o cota de piata de 15,4% in volum si 14,3% in valoare. Sa nu uitam ca Zentiva este lider pe piata locala de generice, din punct de vedere al volumului. Spre exemplu, tratam aproximativ 250.000 de pacienti si consumatori pe zi. Cifrele vorbesc de la sine.
DB: Care dintre cele doua piete este dezvoltata mai mult in Romania si de ce?
DD: Daca vorbim despre piata farmaceutica romaneasca, in general, piata de OTC-uri este mai matura. Daca ne referim la activitatea Zentiva, compania este lider de piata pe segmentul de OTC-uri, cu o performanta notabila, programe consistente, planificare pe termen mediu si lung, care au drept scop mentinerea si chiar sporirea cotei de piata. Si segmentul de Rx este foarte important pentru noi. Zentiva detine de asemenea pozitii de lider in segmentele de piata Rx in care activeaza.
DB: Ce potential de crestere vedeti pe fiecare dintre cele doua piete pentru acest an?
DD: Pentru 2008, asteptarile noastre sunt de crestere a pietei de OTC de circa 10% in valoare, iar in ceea ce priveste volumul, va exista o constanta, fata de 2007. In ceea ce priveste piata medicamentelor Rx, estimam de asemenea o crestere de aproximativ 10%.
DB: Cat la suta din business-ul companiei este generat de OTC-uri si cat de medicamente eliberate pe baza de prescriptie medicala?
DD: In anul 2007, 56,4% din cifra de afaceri Zentiva a fost generata de produsele cu prescriptie medicala Rx si 43,6% de performanta produselor fara prescriptie – OTC.
DB: Pe ce tip de medicamente se va axa productia companiei in urmatorii 2-3 ani?
DD: Mizam in mod special pe urmatoarele segmente: sistemul cardiovascular, afectiunile inflamatorii, durere, infectii si boli ale sistemului nervos central, precum si pe cel al bolilor gastrointestinale si urologice.
DB: Ce alte segmente de productie mai vizati?
DD: De asemenea, avem in plan consolidarea segmentului de medicamente impotriva durerii (analgezice si antiinflamatoare). Pentru acest segment, avem in derulare un proiect comercial ambitios, ce are in vedere amplificarea performantelor produselor noastre de top, Algocalmin si Antinevralgic. Vrem sa pozitionam Zentiva ca un expert in tratamentul corect al durerii. Nu in ultimul rand, prin intermediul lansarilor planificate la sfarsitul acestui an si inceputul anului viitor, estimam cresteri si in segmentele musculoscheletal (osteoporoza) si zona de pediatrie.
DB: In ce stadiu va aflati cu procesul de unificare a diviziilor operationala si comerciala? Va include acest proces si disponibilizari?
DD: Fuziunea celor doua unitati de business Zentiva – operationala si comerciala – se afla intr-un stadiu avansat de implementare, decurgand in baza planificarilor noastre. Astfel, am facut progrese semnificative in a crea o echipa noua compacta si coerenta de management, care conduce cu obiective clare o organizatie competenta si perfomanta de peste 800 de angajati. Procesul a presupus o eficientizare a resurselor existente, si nu disponibilizari.