Vezi profilul lui Dan Ion pe Key People
DailyBusiness:
Ce bunuri finanteaza Medical Finance? Si care este ponderea lor in portofoliul companiei?
Dan Ion: Medical Finance finanteaza prin leasing absolut toate tipurile de echipamente medicale, incepand de la unituri stomatologice (scaune stomatologice – n.r.), pana la partea de imagistica, care inseamna rezonanta magnetica, computer tomograf, etc., pe toate specialitatile medicale – chirurgie, oftalmologie, ORL si altele.
Ca valoare, cele mai mari contracte sunt pe partea de imagistica. Ca numar de echipamente, avem o distributie aproximativ egala intre toate echipamentele medicale.
DB: Ce tipuri de companii finantati?
DI: Jumatate dintre clienti (50%) sunt startup-uri, care abia acum incep o afacere proprie, iar cealalta jumatate este formata din clienti care doresc sa-si dezvolte businessul. In medicina nu se poate vorbi de un startup ca la o societate comerciala, deorece medicii si-au inceput cariera in spitalele de stat, avand multa experienta in domeniul in care vor sa-si faca o afacere proprie.
De obicei, clinicile pe care noi le finantam au aceeasi specialitate cu cea a medicului care o deschide. Niciodata nu o sa vedeti un medic stomatolog ca-si va deschide o clinica de chirurgie toracica. Nu se pricepe, nu stie despre ce este vorba. Eventual sa o deschida impreuna cu un alt coleg care este de specialitate, dar altfel, nu.
DB: Din ce domenii medicale sunt clientii companiei?
DI: Stomatologie, chirurgie oftalmologie, ORL, ecografie, laborator, medicina muncii, spitale private. In general, clientii se impart in trei mari categorii: clinici multidisciplinare, spitale private si cabinetele medicilor specialisti.
DB: Finantati si medici de familie?
DI: Ne-ar placea sa finantam si medicii de familie, insa situatia lor financiara este foarte precara. Ei sunt cei mai multi la numar din Romania, comparativ cu alte domenii medicale. Situatia lor financiara si contractele cu casele de asigurari la valori foarte mici nu reprezinta deocamdata un target pentru noi. Aici am putea vorbi de finantari de doar cateva mii de euro: 4.000-5.000 euro pe o perioada de 5 ani, fara avans. Este o finantare destul de neavantajoasa pentru orice companie de leasing.
[quote]In perioada de criza este posibil ca laboratoarele si cabinetele mici sa dispara de pe piata si sa apara clinici, spitale mai mari, care sa cuprinda mai multe domenii[/quote]
DB: Concret, ce clienti aveti?
DI: Compania are in portofoliul de clienti medici, cabinete medicale, clinici si spitale private, centre de imagistica. Printre acestia se numara Promedica – clinica profesorului doctor Ciurea Vladimir Alexandru, spitalul privat Pelican de la Oradea, cabinetul doctorului Carstocea (ORL), ProctoMed, plus multe alte cabinete medicale din intreaga tara. Si Silviu Prigoana este clientul nostru, avand o clinica de imagistica, pe care a deschis-o impreuna cu un doctor.
DB: De unde luati echipamentele medicale?
DI: Colaboram cu Siemens si Philips.
DB: Care este valoarea maxima a unui contract si pe ce perioada se poate incheia?
DI: Nu exista o valoare maxima. Pana in prezent, cel mai mare contract de finantare a fost de 4,3 milioane euro. Pana acum, perioadele de finantare au fost intre 1 si 5 ani, 75% dintre contracte fiind pe 5 ani. Avansul minim este de 10%, iar dobanda este in prezent de aproximativ 8%.
DB: La ce valoare pot ajunge echipamentele dintr-un spital?
DI: Numai echipamentele dintr-un spital privat pot ajunge la 5 milioane euro, investitia totala fiind de 20 milioane euro. In spitalele de stat, echipamentele valoreaza mai mult decat in cele private, datorita faptului ca spitalele sunt mult mai mari.
Metrul patrat de constructie de spital este mai scump decat cel al locuintei, deoarece este nevoie de suprafete speciale, anumite filtre, un anumit tip de parchet, netrebuind sa existe colturi drepte, ci rotunde, etc. Metrul patrat depaseste lejer 1.000 euro.
DB: Pe langa finantare, oferiti si consultanta clientilor?
DI: Da. Compania nu ofera numai leasing, ci integrarea solutiilor tehnico-financiare in orice domeniu medical. Acesta este unul dintre avantajele noastre, ca ne ocupam si de partea tehnica pe langa cea financiara.
DB: Aceasta consultanta presupune vreun cost?
DI: Consultanta noastra este gratuita pentru clientii nostri. Implica un cost in momentul in care finantarea nu se face prin Medical Finance, clientul dorind doar consultanta. Costul este de aproximativ 1% din valoarea proiectului.
DB: Ce se intampla in cazul in care un client da faliment?
DI: Ni s-a intamplat ca un cabinet din Craiova sa dea faliment. Am cesionat contractul, am luat echipamentele si le-am plasat in circa doua saptamani altui cabinet, in alt oras. Echipamentele aveau doar 6 luni vechime, deci nu erau nici prea uzate.
DB: Care sunt obiectivele companiei pentru 2008? Dar pentru 2009?
DI: Pentru acest an ne-am atins obiectivul – afaceri de 15 milioane euro. Anul viitor vrem sa finantam o maternitate privata din provincie cu echipamente in valoare de circa 600.000 euro. Suntem la momentul in care trebuie sa examinam configuratia tehnica. Bineinteles ca mai avem si alte proiecte in discutii, printre care doua spitale private, tot in provincie. Pentru 2009 estimam o cifra de afaceri de 20 milioane euro.
[quote]In 2009, circa 75% din cifra de afaceri va fi realizata in afara Bucurestiului, care este full si nu se mai poate dezvolta prea mult.[/quote]
DB: La cat va ajunge in acest an piata de echipamente medicale?
DI: Estimam ca va ajunge la aproximativ 60-70 milioane euro, ceea ce reprezinta ca noi detinem circa 25% din piata, plasandu-ne pe locul intai, cu afaceri de 15 milioane euro.
DB: In ce fel va afecteaza criza financiara?
DI: Din punctul de vedere al eligibilitatii clientilor, adica vor fi admisi mai greu la finantare, si al costurilor. Cel mai important aspect este legat de marirea dobanzii si cresterea costurilor de finantare. Clientii ar putea avea probleme privind plata ratelor, care va fi mai mare.
DB: Cat de dezvoltata este piata de echipamente medicale in alte tari?
DI: Depinde de tari. Cu cat mergi mai in vest, cu atat piata este mai dezvoltata decat la noi. De exemplu, piata din Germania si Austria este dubla fata de Romania, ca si pondere din PIB. Insa, tara noastra sta mai bine la acest capitol fata de Bulgaria.
DB: V-ati gandit sa vindeti compania?
DI: Da, insa nu este o prioritate a noastra. Am putea face aceasta tranzactie anul viitor. Am avut cateva propuneri care ni s-au parut interesante, dar nu e un moment oportun.