Retailul romanesc a intrat intr-o faza avansata de maturizare – atat ca organizare, cat si ca implementare, si nu este exclus ca prevederile Codului de Bune Practici sa fie extinse in toata piata.
DailyBusiness: Producatorii din industria alimentara si retailerii au semnat Codul de Bune Practici, un document ce isi propune sa reglementeze relatia producator-distribuitor-retailer. Cum vedeti acest demers?
Dan Sucu:Codul de Bune Practici semnat recent de reprezentantii retailerilor si cei ai producatorilor din segmentul alimentar functioneaza ca un gentlemen agreement si e, totodata, un mesaj clar si explicit de deschidere spre colaborare din partea ambelor parti. Ca presedinte al Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania nu pot decat sa ma bucur ca s-a ajuns la acest consens.
Personal cred ca, pentru un comert civilizat si performant, cheia o reprezinta concurenta. Prin urmare, trebuie incurajata concurenta si descurajata concurenta neloiala. Aceasta este si abordarea la nivel european.
DailyBusiness: Credeti ca acest Cod va duce, intr-adevar la o mai buna organizare a relatiilor comerciale din piata? Va avea vreun efect la nivelul preturilor, asa cum afirma producatorii?
Dan Sucu: In ceea ce priveste preturile, o scadere constanta si pe termen lung a acestora se poate face doar prin cresterea competitiei, fie ca vorbim de furnizori de materie prima, producatori, distribuitori sau retaileri. Din aceasta perspectiva, modelul german vorbeste de la sine: preturile mici sunt posibile datorita unei competitii uriase.
Concluzia care se impune este ca trebuie incurajata concurenta si descurajata concurenta neloiala. Aceasta este, dupa cunostinta noastra, si abordarea la nivel european.
DailyBusiness: In ce masura un astfel de acord ar putea fi extins in intreg retailul romanesc?
Dan Sucu: Cred ca retailul romanesc este intr-o faza avansata de maturizare – atat ca organizare, cat si ca implementare – in comparatie cu alte sectoare.
Producatorii si furnizorii din retailul non-alimentar au reusit o adaptare mult mai rapida la mecanismele comertului modern. Faptul ca multi dintre ei sunt prezenti deja de multi ani si pe pietele europene sau internationale prin exporturi, precum si un grad mai ridicat de educatie le-a permis sa fie mai bine pregatiti pentru presiunea competitionala crescanda din comert. De aceea, din punctul meu de vedere, Codul de Bune Practici este deja aplicat, doar ca in mod tacit si deplin asumat atat de producatori si furnizori cat si de retaileri.
DailyBusiness:Exista probleme si in celelalte segmente ale retailului, la fel ca in cel alimentar? Care sunt acestea si cum pot fi rezolvate?
Dan Sucu: Probleme, sunt, in mod cert. La noi, la Mobexpert, avem si o componenta de productie, astfel ca simtim si intelegem pe deplin presiunile pe care le au de suportat in aceasta perioada producatorii – cresteri de costuri cu materia prima, cu forta de munca, utilitati etc. E firesc sa existe o incercare de descarcare a acestor presiuni prin cresterea preturilor la produsul final. Insa, tot din afacerea noastra, putem spune ca, din fericire pentru clientul final, retailul reuseste sa tempereze aceasta crestere.
Consider ca retailul actioneaza ca un factor „civilizator” in comertul autohton si, in masura in care si statul va investi coerent in infrastructura, va fi un motor de crestere economica pentru Romania.
DailyBusiness: Cum ati caracteriza in prezent piata de retail romaneasca si cum vedeti evolutia sa pe viitor?
Dan Sucu: Cred ca vom asista la o evolutie solida a tuturor segmentelor de retail din Romania. Estimarile prevad cresteri constante de doua cifre in urmatorii 7-10 ani, urmand o crestere mai temperata, de o cifra, pentru inca o perioada de 3-4 ani.
DailyBusiness: Retailul romanesc investeste anual sume de ordinul miliardelor de euro in dezvoltarea si extinderea retelelor comerciale. Cand credeti ca piata va ajunge la un grad de saturatie si ce se va intampla atunci?
Dan Sucu: Deocamdata, vanzarile pe metrul patrat in magazinele de mare suprafata din Romania depasesc media europeana si asemenea investitii sunt in plina implementare sau in faza de proiect in multe locatii. E de stiut, insa, ca, cu cat creste numarul de magazine de mare suprafata, cu atat scad vanzarile pe metru patrat. Exista zone care au inca nevoie si pot absorbi centre comerciale. Exista insa, si unele locatii unde s-au facut investitii agresive in ultimii ani care nu vor intarzia sa se confrunte cu fenomenul de saturatie si chiar cu acela de set-back, adica de scadere drastica a vanzarilor pe metru patrat. Acest risc exista pentru localitati cum ar fi Cluj, Arad, Oradea, Targu Mures, Timisoara, Suceava.
DailyBusiness: Mediul rural este considerat virgin din punct de vedere al retailului modern. Cum ar putea fi adus acesta la nivelul celui urban?
Dan Sucu: Sunt convins ca formate de magazine adaptate mediului rural sunt deja in faza de proiect pe planseta multor jucatori din retail. Cum spuneati, este un teren virgin, prin urmare un potential la momentul potrivit.
Exista, insa, la noi in prezent diferente uriase intre mediul urban si cel rural. Diferente economice, de obiceiuri, de mentalitate. Pana ce aceste diferente uriase nu se vor fi diminuate, ma indoiesc ca vom asista la o intrare agresiva a unui jucator din retail in mediul rural.