Daniel Guzu este membru Key People.
Daniel Guzu, 41 de ani, si-a inceput prima afacere pornind de la o nevoie personala: nu gasea antigel pentru masina lui.
„M-am intrebat atunci daca poate fi foarte greu sa produci antigel. Si de aici, prima activitate de productie. Am inceput sa vand. Produceam noaptea, iar ziua vindeam”, povesteste Guzu cum a intrat el in afaceri.
Cei mai multi clienti ai sai erau magazinele auto. „Vizitandu-le des, am constatat ca exista o cerere interesanta pentru grund. Am decis atunci sa achizitionez o instalatie pentru vopsele alchidice. Deoarece volumul de grund nu acoperea randamentul masinii, am inceput sa produc si alte vopsele. Si asa a inceput sa se dezvolte Guzu Chim – actualul Fabryo”, a explicat Guzu.
Cand a intrat in business-ul cu adezivi, a mizat pe cresterea pietei, tinand cont de necesarul local de anvelopare a cladirilor, dar si de evolutia spectaculoasa a pietei din Polonia.
DB:
Cum ati caracteriza parteneriatul cu Oresa (fondul de investitii caruia Guzu i-a vandut Fabryo – n.r.)? Ati mai accepta, pe viitor, un fond de investitii drept partener?
DG: De-a lungul timpului am avut de luat multe decizii legate de proiectele in care m-am implicat. Unele au fost determinate de conjunctura dintr-un anumit moment, iar altele au rezultat din modul in care vad eu o afacere. Cand au inceput sa apara efectele crizei din constructii, a fost nevoie sa iau noi decizii.
Astfel, am iesit din Fabryo si m-am concentrat pe Duraziv. Am facut acest pas pentru optimizarea businessului. In orice companie in care exista mai multi actionari, procesul de luare a deciziilor este ingreunat. In contextul actual, este esential sa fim flexibili si sa ne adaptam repede oricarei modificari a pietei.
[quote=]Domeniul bancar trebuie sa dea primul semne de revenire, apoi celelalte vor veni in lant[/quote]
DB: Ati mai porni de la zero cu un nou brand de vopsele sau aveti clauza impusa de Oresa?
DG: Clauza din contractul cu Oresa a fost pentru un an. Deci, daca voi considera ca vopselele sunt un business interesant din nou, nu am nicio restrictie.
DB: Vor fi constructiile cel mai dinamic sector al economiei? In ce conditii?
DG: Cu siguranta constructiile isi vor reveni, deoarece exista inca o mare cerere nesatisfacuta, atat la nivel rezidential, cat si la nivel industrial. Cred ca 2011 va fi anul in care se va simti revigorarea acestui domeniu, insa probabil va fi mult de munca pentru a redeveni cel mai dinamic sector al economiei noastre.
DB: Ce domenii economice estimati ca vor iesi primele din criza?
DG: Domeniul bancar trebuie sa dea primul semne de revenire, apoi celelalte vor veni in lant.
DB: Cu cat vor spori vanzarile Duraziv odata cu intrarea produselor in retelele de bricolaj?
DG: Din experienta mea, pentru un brand nou, retelele de bricolaj aduc in primul rand notorietate si abia apoi volum. Pentru un brand matur, ar fi ideal ca 15-20% din vanzari sa vina din key account (conturi cheie), inclusiv retelele de bricolaj.
DB: Cum vedeti vanzarile in retelele de bricolaj in comparatie cu cele in locatii traditionale, cum ar fi Valea Cascadelor din Militari?
DG: Retelele de bricolaj reprezinta un comert modern, mai civilizat, si reusesc sa ofere mai multe servicii clientilor. Valea Cascadelor reprezinta un comert mai oriental. Exista clienti pentru fiecare tip de comert in parte, cum se intampla pentru Carrefour si Europa.
[quote=]Inca exista peste tot suspiciunea nerecuperarii banilor. E un blocaj. Ne e frica sa vindem din cauza neincasarilor.[/quote]
DB: De ce ati schimbat numele companiei din Bau Profil in Duraziv? Nu este afectata astfel imaginea profilelor metalice, greu de asociat cu numele Duraziv? De ce nu ati ramas cu doua firme diferite?
DG: Nu prea se pot brandui profilele metalice pentru gips-carton, o marfa foarte sensibila la pret. Cand cumpara profile, clientii se uita la pret, nu conteaza marca. Cu un produs gen adeziv, mai muncit, cu mai multe ingrediente, iti poti fideliza mai bine clientii.
DB: Intentionati sa investiti si in altceva dupa ce veti recupera din investitiile in imobiliare?
DG: Voi continua investitiile in podgorie, in vin si in livada. Am avut mereu o pasiune pentru viticultura si pomicultura. Nu intentionez sa vand vreodata podgoria. Indiferent de profitabilitate, o voi pastra. Acolo m-am nascut si glasul pamantului nu ma lasa.
DB: Credeti ca jucatorii romani din piata de profile metalice sunt in pericol de a intra in insolventa, tinand cont ca nu sunt sustinuti de capital strain, precum concurentii multinationali?
DG: Deja au intrat in insolventa firme mici, cum ar fi producatorul de profile Atlanta Ind din Sibiu. Este un pericol care paste multe firme din constructii fara posibilitate de finantare. Multi clienti nu platesc, astfel ca furnizorii intra in insolventa. Sa speram ca situatia se va limpezi anul acesta.
DB: Ce parere aveti despre programul Prima Casa 2? Poate ajuta domeniul constructiilor?
DG: Orice masura este buna, numai sa existe finantare si sa functioneze. Inca exista peste tot suspiciunea nerecuperarii banilor. E un blocaj. Ne e frica sa vindem din cauza neincasarilor. Cerere exista in piata, dar nu e solvabilitate.
Foarte multa incurcatura se produce cu programul de anvelopare a cladirilor. Sunt multe firme care achizitioneaza materiale de la noi si nu stiu cand primesc banii de la primarii. Eu le dau un termen de plata de 90 de zile, dar constructorii spun ca nu-mi pot garanta ca-mi platesc pana atunci, pentru ca nici ei nu stiu cand primesc banii de la primarie. De la o idee buna se ajunge la insolventa firmelor. Ele nu au de unde sa sustina ditamai lucrarile. Daca primariile nu platesc, e o mare problema. Noi nu putem sustine firmele sa faca termoizolare in toata tara.
[quote=]La noi nu exista o disciplina financiara. Sunt firme care dau bilete la ordin si cecuri pe care nu le onoreaza, pentru ca stiu ca nu patesc nimic.[/quote]
DB: Aveti clienti rau-platnici? La cat se ridica valoarea creantelor neincasate?
DG: Anul trecut, creantele neincasate au fost de 50.000 euro. In 2008, am avut pierderi de pe urma acestora de 200.000 euro.
DB: Si in prezent va mai confruntati cu aceasta problema? Ce solutii aplicati?
DG: Nu mai vand la firme mici, de apartament. La noi nu exista o disciplina financiara. Sunt firme care dau bilete la ordin si cecuri pe care nu le onoreaza, pentru ca stiu ca nu patesc nimic. Acum vindem doar firmelor cu istoric. Le verificam la Ministerul Finantelor, le vizitam la sediu.
DB: Si daca vin reprezentantii unei firme nou infiintate sa cumpere de la dvs.? Nu le vindeti?
DG: Sunt mai multi care au cerut oferte. N-am nimic impotriva sa le vand daca platesc cu banii jos. Dar sunt si multi „poeti” care-si fac firma si n-au bani in buzunar.
DB: Ce-ar trebui sa se faca pentru disciplinarea financiara a pietei?
DG: Ar trebui reguli clare in acordarea instrumentelor de plata. Daca da cineva un cec neacoperit, sa fie retinut macar 48 de ore. In felul asta, nu va mai da nimeni cecuri fara acoperire. Si in cazul refuzului unui bilet la ordin, trebuie gasita o formula rapida in instanta de rezolvare a problemei. In felul asta se disciplineaza economia. Sunt multi iresponsabili si mai multi care vor sa pacaleasca.