Ce este un parteneriat public privat? Este un proiect derulat in parteneriat de stat impreuna cu o companie privata, statul fiind cel care contracteaza firma pentru realizarea obiectivului. Initial, firma suporta costul lucrarii, urmand ca statul sa ii achite esalonat valoarea intreaga a proiectului.
Cheia care face sistemul sa mearga este plata la timp a serviciilor, dar mai exista si alte detalii necesare bunei functionari, sustin specialistii englezi prezenti la un seminar economic organizat marti.
In Marea Britanie, de exemplu, statul selecteza companiile printr-un proces bine pus la punct, iar problema costurilor este vazuta intr-un mod cat mai realist.
„Am observat ca autoritatile sunt prea optimiste cand gandesc costul unei operatiuni sau rastimpul pe care il aloca. Asa incat, cei care il revizuiesc ii aloca din start o suma putin mai mare si o perioada mai indelungata”, a spus John Mobsby, director in cadrul companiei de consultanta PPP Solutions Limited.
Sistemul bine rodat al englezilor a facut ca proiectele public-private sa aiba mai mare succes decat cele dezvoltate doar de sectorul privat. 88% din PPP-uri se incheie inaintea termenului prevazut, in timp ce doar 30% din cele private ating aceasta performanta. 79% dintre acestea s-au incadrat in costurile prevazute, in timp ce in sectorul privat conditia a fost indeplinita de doar 27% dintre proiecte. Totodata, 76% din PPP-uri au fost conform cerintelor beneficiarului.
De ce ar trebui Romania sa urmeze exemplul englezilor si ce ne-a impiedicat pana acum sa rulam mai multe proiecte public-private? De unde ar trebui pornit?
Pana acum, autoritatile au fost prea putin interesate sa se implice in PPP-uri, din cauza timpului mare pe care il presupun. Ele se intind de regula mai mult decat mandatele autoritatilor, ceea ce inseamna ca beneficiile pot fi culese doar de cei din viitorul mandat, a spus David Badea Taylor, membru al PPP Club. In plus, autoritatile de la noi platesc cu mare intarziere, ceea ce ii face reticenti pe investitori, cel putin pe cei englezi, a spus Mobsby.
Dincolo de faptul ca nu asigura de multe ori capitalul politic necesar celui care se implica in proiect, PPP-urile reprezinta una din cele mai bune solutii de dezvoltare a economiei, spune Taylor. Ele sunt necesare in special in perioada crizei, cand comenzile din partea sectorului privat a scazut, in schimb cererea sectorului public s-a mentinut sau chiar a crescut.
De exemplu, Romania are nevoie sa-si dezvolte infrastrucutura sociala (spitale, scoli), cat si pe cea pentru transport. In plus, in Romania, ca si in alte tari emergente, ar putea fi dezvoltate locuinte sociale, destinate lucratorilor publici, dar si pensionarilor si categoriilor defavorizate. In Marea Britanie, circa 10% din totalul locuintelor sunt sociale, respectiv 2,2 milioane, raportat la un total de 22,6 milioane locuinte.
E adevarat, pe fondul crizei, acest tip de proiecte implica o mare problema, cea a finantarii. Insa exista surse de finantare pe care statul le poate folosi: fondurile UE, banii de la Fondul Monetar International (FMI), bugetele locale si nationale, spune specialistul.
PPP-urle rezolva problema de cash flow a statului, remarca Taylor. „De exemplu, in Marea Britanie, statul a inceput sa achite locuintele sociale catre dezvoltatorii privati pe masura ce a inceput sa ia bani de pe urma chiriilor”, spune Taylor.
Cat este insa de aplicabila teoria pe piata locala, unde criza financiara pune dezvoltatorii privati in imposibilitatea a isi permite sa amane incasarea banilor, din cauza problemelor de cash flow care intervin?
„Intra-adevar, aceasta este una din problemele majore. Marea Britanie a inceput mai intai cu proiecte mici si ieftine, care au fost relativ usor de achitat. Anglia dezvolta insa locuinte sociale de mai bine de 20 de ani, asa ca pe masura ce ele incep sa produca, problema cash-ului este rezolvata”, spune Taylor.
In plus, spune Taylor, este important ca fiecare parte din contract sa fie flexibila, asa incat contractul sa fie valabil pe termen lung. „In plus, cei care participa la licitatii stiu ca isi asuma aceste probleme de cash flow”, a spus el.
Parteneriatele public private au inceput sa prinda contur in Marea Britanie la inceputul anilor ’90, iar in prezent s-au derulat si sunt in curs de derulare peste 900 de proiecte de acest tip, ceea ce inseamna o medie de cateva zeci de proiecte in fiecare an.
In Romania, in anul 2008, deci inainte de criza, s-au finantat cateva proiecte public private, constand in concesionarea a 5 benzinarii. Tot atunci s-a derulat un program de training pentru pregatirea a 200 de spacialisti. Acestea au fost cele mai importante realizari public-private din acel an. Tot in 2008, autoritatile romane anuntasera ca vor demara proiectul centurii Capitalei, inca nefinalizat acum, precum si autostrada Comarnic Brasov, proiect care s-a amanat din cauza retragerii firmei executante.