Deficitul schimburilor comerciale s-a adancit puternic in luna decembrie, cand a atins un nou maxim istoric, depasind pentru prima data 2,1 miliarde de euro.
Cresterea deficitului comercial s-a datorat avansului puternic al importurilor, care au atins 40,74 de miliarde de euro, cu 25,1% mai mult decat in 2005. Exporturile au crescut anul trecut cu 16,2%, pana la 25,85 miliarde de euro.
Cea mai mare pondere in structura importurilor au detinut-o si anul trecut masinile si dispozitivele mecanice, masinile, aparatele si echipamentele electrice si aparate de inregistrat si reprodus sunetul sau imaginile, ale caror intrari s-au ridicat la 9,88 de miliarde de euro, cu 29,5% mai mult decat in 2005. Ponderea acestora in totalul importurilor a crescut de la 23,4% la 24,3%.
Urmatoarea categorie ca pondere in importuri o reprezinta produsele minerale (titei, , gaze naturale, produse petroliere, minereuri, carbini, ciment) care au inregistrat intrari de peste 6 miliarde de euro, in crestere cu 18,9% fata de 2005.
Cele mai mari cresteri, insa, s-au inregistrat la mijloace si materiale de transport, cu importuri de 4,71 miliarde de euro, in crestere cu 41,5% fata de 2005. In aceasta categorie intra autoturismele si vehicolele comerciale. Si importurile de produse metalurgice au crescut peste medie, cu 40,1%, depasind 4 miliarde de euro.
Pe de alta parte, importurile de imbracaminte si confectii au inregistrat un avans de doar 1,6%, pana la 3,38 miliarde de euro.
Principalele surse ale importurilor au fost in 2006 Germania si Italia, care detin impreuna o pondere de circa 30% in totalul importurilor. Alte piete importante de importu sunt Rusia, pentru produse minerale, Franta, Turcia si China.
In structura exporturilor a crescut ponderea masinilor si dispozitivelor mecanice si electrice, care au atins 20,3% din total. Exporturile din aceasta categorie au crescut cu 33,1% atingand 5,24 miliarde de euro. O crestere puternica au inregistrat si exporturile de mijloace si materiale de transport, care au atins 2,54 miliarde de euro.
Au scazut, in schimb, exporturile de imbracaminte si confectii, cu circa 1,2%, pana la 4,16 miliarde de euro. Astfel, textilele si-au redus ponderea in totalul exporturilor de la 19% la 16,1%.
Principalele piete de export ale Romaniei sunt Italia, Germania, Turcia, Franta, Ungaria si Marea Britanie.