Ei se intreaba, de pilda, daca e bine sau nu ca bancile sa faca profit. Cititi un reportaj DailyBusiness.ro de la discutiile care au avut loc marti in Parlament pe tema ordonantei.
Dupa o jumatate de ora de discutii asupra OUG 50/2010 in Comisia de Industrie si Servicii, unde cel mai aprins interes l-a starnit prevederea referitoare la fontul de minim 10p cu care trebuie scrise informatiile din contractele de credit (de la ce vine „p”? puncte sau pixeli? – a fost intrebarea care a aprins mintile deputatilor), au inceput in sfarsit dezbaterile in comisia Buget Finante.
Toata lumea se astepta la discutii aprinse, avand in vedere ca la masa se aflau unii dintre cei mai puternici bancheri locali, presedintele Consiliului Concurentei (CC) si cel al Autoritatii Nationale de Protectie a Consumatorului (ANPC) si, desigur, deputatii, care trebuie sa dea isi dea avizul asupra textului de lege si amendamentelor. Chiar de la inceput s-a votat ca rezolutia finala sa se dea abia peste 2 saptamani, urmand ca sedinta de marti sa se axeze asupra unor teme generale.
Incepe sedinta si au loc prezentarile autoritatilor avizate in domeniu, respectiv Consiliul Concurentei (CC), reprezentantii Autoritatii Nationale de Protectie a Consumatorului, cei ai Bancii Nationale si cei ai Asociatiei Romane a Bancilor, care trebuie sa isi expuna parerile asupra OUG 50.
Bogdan Chiritoiu, presedintele CC, ia cuvantul si prezinta una din cele mai aprinse dezbateri asupra legii, respective retroactivitatea acesteia. Mai precis, in timp ce directiva europeana, care a fost transpusa la noi prin OUG 50, se refera la aplicarea anumitor conditii de creditare doar asupra creditelor noi, si nu a celor deja in derulare, legea romaneasca ar urma sa se aplice tuturor imprumuturilor, lucru care este contestat in prezent de bancheri.
Insa, explica Bogdan Chiritoiu, presedintele CC, nu doar Romania a extins prevederile OUG 50, ci mai mult de 50% din statele care au adoptat-o.
„Am fost de parere ca este o ocazie sa intervenim si pe zone unde nu se aplica directiva. Jumatate din statele europene au facut mai mult decat ce se spune in directiva, deci suntem departe de a fi o exceptie”, a punctat Chiritoiu.
Acesta spune ca ANPC a adoptat o forma in extenso a directivei deoarece sistemul bancar din Romania avea o situatie speciala, cu o mobilitate mica a clientelei bancare, ceea ce nu incurajeaza concurenta dintre banci, precum si ecarturi foarte mari de dobanda pe anumite perioade de derulare a creditului (care apar cand unele banci practica dobanzi promotionale la debutul creditului – n.r.).
Prin urmare, s-a cerut limitarea numarului de comisioane si transparentizarea contractelor de credit, criterii respectate in actualul text al ordonantei si care reprezinta castiguri ce, spune Chiritoiu, ar trebui pastrate si dupa ce deputatii isi vor da avizul final pe OUG 50.
Bancherii si clientii lor dezbat problema dobanzilor si comisioanelor, deputatii se intereseaza doar de bugetul statului
Atentia deputatilor nu se concentreaza prea mult asupra expunerii presedintelui CC, si la aspectele ridicate de acesta, referitor la transparenta si comisioane. Presedintele comisiei spune ca ar trebui vazut mai degraba impactul pe care OUG l-ar avea asupra bugetului de stat. „A calculat cineva impactul pe care masurile il vor avea asupra bugetului? Avem un reprezentant al Ministerului de Finante aici”, intreaba acesta.
„Initial”, spune reprezentantul, „s-a considerat ca impactul asupra bugetului va fi limitat. Dar, in urma unor discutii mai aprofundate, s-a ajuns la concluzia ca o anumita interpretare a ordonantei ar putea avea efect asupra profitabilitatii bancare”, spune acesta.
Seful comisiei buget-finante cere ca, cat de curand, Consiliul Fiscal sa isi dea cu parerea asupra impactului pe care ordonanta l-ar putea avea asupra bugetului de stat.
Vicepresedintele ANPC cere cuvantul: „Initial ARB a estimat ca sistemul va suferi pierderi de 900 de milioane de euro ca urmare a Ordonantei, ulterior le-a rezultat o suma de 400 de milioane pierderi, care a fost reintregita la 600 de milioane”, spune acesta ironic.
Se da cuvantul bancherilor, pentru a se vedea pe ce calcule s-au bazat cand au estimat pierderile. Radu Ghetea, seful Asociatiei Romane a Bancilor, ia cuvantul. Conform interpretarii pe care acesta o da OUG 50, bancile trebuie sa pastreze nivelul de dobanda din contractul initial de credit, „daca clientul este de acord”. „Clientul”, spune Ghetea, „normal ca va incerca sa isi scada costul dobanzii”.
Asta inseamna ca, la un stoc de 15 de miliarde de euro credite, o negociere care ar duce la scaderea costurilor cu 3 – 6% pentru fiecare credit, ar aduca bancilor pierderi intre 450 si 900 de milioane de euro, au calculat bancherii, grosso modo.
Ulterior, explica Ghetea, s-a facut un calcul exact, ca impactul ordonantei asupra bancilor va fi de 596,351470 milioane euro. In primele sapte luni, continua Ghetea, bancile au avut pierderi de 54 de milioane de euro.
Oana Petrescu, vicepresedinte al Bancii Comericale Romane, a explicat ca bancile s-au supus legii si o dovada in acest sens este ca au aplicat OUG 50 atat pentru contractele in derulare, cat si pentru creditele noi. „Nu am pus in discutie retroactivitatea acesteia. Ceea ce ne dorim este clarificarea relatiilor cu clientii”, spune Petrescu.
Unul din reprezentantii clientilor bancari spune ca principalele probleme intervin atunci cand bancile trebuie sa transforme dobanzile proprii, exprimate ca dobanda a bancii plus o marja, intr-o formula mai transparenta, calculata in functie de unul din indicatorii interbancari Euribor, Robor, Libor, plus marja. „Noi le-am propus sa tranforme dobanda proprie in dobanda interbancara si sa pastreze marjele”, spune acesta.
„Vedeti”, atrage atentia Oana Petrescu, „aici intervin problemele”.
Cum au rezumat deputatii discutia pe OUG 50: Nimic despre ordonanta
Expunerile bancherilor, asociatilor si reprezentantilor clietilor bancari au aratat inca o data cat de complexe si de importante sunt problemele pe care le ridica OUG 50. Ce au inteles cu adevarat deputatii in legatura cu problemele ridicate de actul normativ a reiesit la luarile de cuvant de la final ale acestora.
„Sunt adeptul unui sistem bancar solid”, spune unul dintre deputati. „Avem informatii ca bancile sunt foarte profitabile. Am citit in presa ca profiturile din Romania sunt foarte mari. Pai sunt sau nu profitabile? Sa nu asistam la transferuri ale profiturilor sub alta forma”, spune acesta.
Unul din deputati il critica pe Radu Ghetea pentru ca a vorbit despre impactul pe care scaderea profiturilor bancare l-ar putea avea asupra deponentilor la banci. „Nu mai spuneti ca fondul de garantare a depozitelor nu ar face fata (daca banca nu ar mai reusit sa le ramburseze depozitele n.r.). Va dati seama ce isterie s-ar putea crea? Doamne fereste sa dea 1-2 banci faliment”, spune acesta.
Un alt deputat a cerut Consiliului Concurentei sa aduca o statistica a tarilor care au adoptat in extenso prevederile directivei europene referitare la protectia consumatorului de credite si situatia exacta a pietei bancare din fiecare tara.
Asadar, nimic despre dobanzi, comisioane sau prevederile in detaliu ale OUG. Deputatii din comisia Buget Finante urmeaza sa dea votul final asupra OUG 50 pe 27 octombrie. Cum vor reusi sa voteze atunci, in conditiile in care stiu asa de putin despre detaliile ordonantei?. Raspunsul vine de la un alt participant, din public: „Cred ca discutiile de azi pot fi puse si pe seama faptului ca stiu ca presa i-a urmarit din sala. Ar trebui sa fim si pe 27 aici, ca sa isi dea seama ca au de dezbatut ceva serios”.