Multinationalele au dat tonul dezvoltarii pietei locale de audit, in special prin modelul de business pe care l-au impus companiile de audit partenere. Companiile care alcatuiesc Big Four sunt cele auditeaza de regula in Romania firmele multinationale, acestea controland circa 40-45% din piata locala.
DailyBusiness: Ce a reprezentat pentru piata de audit venirea multinationalelor in Romania?
Ion Mihailescu: Nu putem spune ca piata locala de audit a crescut ca urmare a venirii multinationalelor in Romania, pentru ca de regula companiile mari au venit insotite de una din firmele care alcatuiesc Big Four- cele patru mari firme internationale de audit, cu care aveau o intelegere la nivel de trust. Ceea ce au realizat multinationalele a fost ca au introdus in piata conceptul si necesitatea de audit.
DB: Cat reprezinta afacerile Big Four din piata de audit financiar?
IM: Cred ca detin in jur de 40-45% din piata romaneasca auditata, care implica piata bancara, piata de capital, piata monetara si fiscala.
DB: Ce trebuie sa faca firmele romanesti de audit pentru a isi consolida pozitia pe aceasta piata?
IM: Firmele locale nu mai au nevoie de specializare ci trebuie doar sa isi ridice competenta, sa fie la curent cu ultimele cerinte si sa respecte standardele de care am vorbit, pentru ca functioneaza intr-un culoar extrem de bine standardizat.
DB: Cum se desfasoara o misiune de audit?
IM: Auditorul analizeaza datele cu privire la companie care ii sunt puse la dispozitie de contabil. Anterior, contabilul a preluat datele brute si le-a pus in anumite documente justificative, iar expertul contabil le transpune in raportari financiare. Auditorul vine si interpreteaza aceste informatii, in asa fel incat utilizatorul datelor, fie ca e vorba de o companie care doreste sa cumpere o participatie in firma auditata sau are un alt interes in legatura cu aceasta, sa fie satisfacut. La baza activitatii de audit stau Standardele internationale de audit si Codul etic IFAC.
DB: Cat costa auditarea unei companii?
IM: Preturile variaza in functie de complexitatea misiunii. Auditarea unui club de fotbal de talie medie din Romania poate costa 7.000 de euro. Auditarea unei institutii financiare, cum ar fi o banca, poate costa cateva zeci de mii de euro.
DB: Se asteapta aparitia unui organism de supraveghere al auditorilor.
IM: Legea auditului statutar si infiintarea organizatiei de supraveghere publica sunt teme abordate in Directiva 43 a UE/2006. Romania a preluat intr-un proiect de lege principiile directivei, care prevede infiintarea auditului statutar al conturilor individuale si al situatiilor consolidate, precum si infiintarea organismului de supraveghere al activitatii de audit. Speram ca noua lege, precum si acest organism sa apara in luna iunie a anului curent.
DB: In Romania, situatiile financiare se raporteaza atat dupa standardele romanesti de contabilitate, cat si dupa IFRS, va mai dura acest lucru?
IM: Deocamdata da. Introducerea IFRS (Standardele Internationale de Raportare Financiara) presupune din partea companiilor costuri foarte mari. Atunci cand la noi s-a analizat posibilitatea introducerii standardelor s-a facut o analiza a costului si beneficiului.
DB: Se va generaliza aplicarea IFRS?
IM: Acum cativa ani, Romania si-a propus sa inceapa aplicarea IFRS-ului din 2006, mai intai cu societatile de interes public, apoi cu cele listate, apoi pe cele care indeplinesc criteriile de marime prevazute in Directiva Europeana 4. Dupa ce am analizat costurile, am ajuns la concluzia ca era foarte costisitor si am decis ca in anul 2007 situatiile financiare sa fie intocmite conform standardelor IFRS pentru situatii consolidate, urmand ca pentru situatile individuale sa fie folosite standardele romanesti de contabilitate. Din 2012-2013, standardele IFRS ar urma insa sa se aplice la nivelul tuturor societatilor ce trebuie auditate, pentru fiecare tip de raportare financiara.
DB: In ce stadiu se afla adoptarea Standardelor internationale de audit de catre Romania?
IM: Acestea au fost adoptate integral, asa cum au fost ele elaborate de IAASB, organizatie care lucreaza la Londra si elaboreaza aceste standarde. Standardele nationale pot diferi de o tara la alta in functie de cum si-au implementat acestea normele interne. Odata ce standardele au fost adoptate, acestea trebuie aplicate in totalitatea lor. Tarile care doresc sa aduca modificari acestor standarde trebuie sa notifice acest lucru la institutia din Londra.