In 2010, sa vrei sa faci afaceri in Romania reprezinta o adevarata „misiune imposibila”, afirma cei trei oamenii de afaceri. Cu toate acestea, ei vad destule domenii unde, cu putini bani, poti face profit chiar si in plina recesiune.
”Potential de crestere exista in multe domenii, insa vad sectorul prelucrator ca avand cel mai mari sanse de castig”, afirma omul de afaceri Florentin Banu, fostul taximetrist timisorean care a castigat o avere dupa ce a creat si vandut napolitanele Joe si lantul de supermarketuri Artima.
O fabrica de incaltaminte, o linie de accesorii, o afacere cu vinuri sau un business din sectorul produselor de vestimentatie dedicate pentru companii. Sunt cateva dintre ideile care ii vin in minte pe loc.
Pentru ca ideile sa prinda contur, Banu crede ca acestea ar trebui indreptate spre export. ”In Romania, cererea a scazut la un nivel dramatic. Daca vrei o afacere cu potential, e bine sa cauti parteneri de export. Noi vom iesi mai tarziu din criza decat restul tarilor”, afirma omul de afaceri.
[img=904]Florentin Banu[/img]
Florentin Banu crede ca, dincolo de investitii, aceasta perioada este una foarte buna pentru achizitii. ”Poti cumpara ieftin ceea ce maine vei vinde foarte scump”, afirma omul de afaceri.
Fostul manager de la Mc Donald’s, Marian Alecu, vede in tranzactiile cu actiuni una dintre cele mai bune afaceri. ”Fondul Proprietatea, actiunile listate la bursa, piata de capital in general are potential de crestere foarte bun”, spune Alecu.
Dupa ce a parasit industria fast-food, a investit puternic in burse. ”Uitati-va la cotatiile FP, spre exemplu. Au potential de dublare pana in primavara”, a mai spus omul de afaceri.
[img=902]Marian Alecu[/img]
Alecu vede potential si in domeniul parcarilor, reciclarii gunoaielor si reabilitarii termice a cladirilor.
”Doar 10% dintre cladirile din Romania sunt reabilitate. De parcari ce sa mai vorbim. E loc pentru investitii micro, in cartiere, acolo unde avem inca terenuri ale primariilor si unde se poate merge in parteneriat, inclusiv cu fonduri europene”, a mai spus omul de afaceri.
Marius Ghenea, omul care a pus bazele a zeci de afaceri online, mizeaza, in primul rand, pe succesul Internetului. ”Afacerile pe Internet au potential foarte bun de crestere. Sa investesti in dezvoltarea unui business construit online inseamna sa vii in intampinarea viitorului”, a spus Ghenea.
Dincolo de potentialul afacerilor virtuale, Marius Ghenea crede ca sectorul serviciilor are in continuare mare nevoie de investitii.
”Cu un minim 10.000 de euro, poti incepe un business axat pe servicii profesionale, de proximitate. O spalatorie, un atelier de reparatii pe diverse domenii ar putea avea succes, mai cu seama ca ar furniza cash imediat. Cu un studiu de piata bine realizat cred ca se poate profita din plin”, a mai spus omul de afaceri.
Unde sa NU investesti in 2010?
Florentin Banu atrage atentia ca antreprenoriatul este o afacere cu dublu tais. ”Poti sa te frigi instantaneu, daca nu deschizi bine ochii”.
Omul de afaceri vorbeste din proprie experienta. Dupa ce in trecut a dat faliment cu o discoteca si o fabrica de carne, acum ”sufla si in iaurt”.
”Retailul este un domeniu in care n-as baga acum bani nici sa ma pici cu ceara. Romanii s-au desteptat. Nu mai arunca cu banii in stanga si-n dreapta. Au devenit mai cumpatati, cei mai multi au inteles acum adevarata valoare a banului”, a spus omul de afaceri.
Nici Marian Alecu nu vede un potential de business in retail, cel putin pe termen scurt.
”Sunt multi jucatori care s-au ars serios, dupa ce au mizat pe cresterea retailului. Pe viitor, poate reprezenta un nou inceput, insa vremurile de aur ale comertului, din perioada anilor 2000, nu vor mai reveni niciodata”, a spus omul de afaceri.
Marius Ghenea este ceva mai optimist. O investitie in retail poate fi de succes, daca se adapteaza cerintelor publicului tinta. ”Sa vii cu un proiect de retail bine targetat, cu un feed-back continuu, cu un management performant al stocurilor, poate fi o investitie buna, chiar si in prezent. Romanii nu vor renunta la cumparaturi. Iar cand vom iesi din criza, sa fii prezent deja in piata, sa ai o clientela fidelizata, poate fi punctul de pornire pentru o expansiune spectaculoasa”, a declarat omul de afaceri.
[img=903]Marius Ghenea[/img]
Dincolo de retail, cel putin pe termen scurt, o investitie in constructii sau servicii sunt considerate, de asemenea, extrem de riscante.
”Scaderea puterii de cumparare afecteaza puternic sectorul serviciilor, iar asta se vede in numarul falimentelor din acest domeniu”, spune Marian Alecu. ”In constructii, daca e sa ne referim la investitii cu potential pe termen scurt, nici nu se pune poate pune vorba. Piata are potential, insa pe un orizont indepartat”, a afirmat omul de afaceri.
Ce spun statisticile?
Statisticile oficiale vin sa confirme in mare parte opiniile oamenilor de afaceri.
Potrivit datelor Registrului Comertului, cele mai proaste afaceri s-au facut in imobiliare, agricultura, comert si transport. Astfel ca numarul agentilor economici care au renuntat la afaceri in acest an a crescut cu 40% fata de anul trecut.
150.000 de firme si PFA-uri au fost radiate, de peste 5 ori mai mult decat in iunie-august 2009.
Cele mai multe firme radiate sunt din Bucuresti (12.846), Prahova (6404), Brasov (5206), Valcea (3938) si Timis (1358).
Dincolo de situatia firmelor radiate, statistica ONRC arata ca in perioada ianuarie-august, alte 54.222 de firme si-au suspendat activitatea.
Si la acest capitol, Bucurestiul conduce detasat, cu peste 9046 de firme suspendate, urmat de judetele Brasov (2447 firme), Constanta (2343), Bihor (2262) siTimis (2166).
”Una dintre cele mai mari probleme este blocajul financiar. S-a ajuns ca platile sa fie realizate la 6-9 luni in unele domenii de activitate, iar pentru firmele mici, fara putere financiara, asta inseamna de multe ori falimentul”, a declarat Cristian Ionescu, country manager al Coface Romania.
Statistica ONRC arata, pe de alta parte, ca in primele 8 luni au fost infiintate 78.373 de firme, in scadere cu 5% fata de anul trecut.