- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Dinescu, UNTRR: Zapada ingheata afacerile transportatorilor rutieri

04 Jan, 00:09 • Redactia DailyBusiness
Efectele ninsorii asupra activitatii operatorilor de transport rutier sunt analizate de catre Radu Dinescu, secretar general al Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR), intr-un interviu acordat DailyBusiness.
Dinescu, UNTRR: Zapada ingheata afacerile transportatorilor rutieri

DailyBusiness:

Cum afecteaza inchiderea anumitor drumuri nationale, din cauza ninsorilor abundente, activitatea operatorilor de transport rutier in aceste zile?
Radu Dinescu: In principiu, cea mai mare problema este data de necunoscute. Este dificil de estimat ce efecte va avea blocarea anumitor drumuri dintr-un traseu stabilit anterior. Modificarea din cauza inchiderii unor drumuri duce la intarzieri si la pierderi financiare.

DB: Aceasta situatie este valabila pe tot teritoriul Romaniei?
RD: Operatorii care efectueaza curse intre orase ca Arad, Iasi si Deva, unde este foarte frig, dar nu a nins, nu sunt afectati. Cei care merg in partea de sud a tarii intampina insa probleme, din cauza stratului gros de zapada.

DB: Ce alte efecte mai are inchiderea anumitor drumuri asupra operatorilor de transport rutier?
RD: Durerea cea mai mare a operatorilor de transport rutier este respectarea programului de condus. Astfel, daca in conditii normale un sofer parcurgea in opt ore circa 400 km, pe timp de viscol si iarna, acesta parcurge doar 200 km in acelasi interval. Mai mult, cand perioada de condus expira, operatorul trebuie sa aiba niste spatii de parcare amenajate, in care soferul sa se odihneasca.

DB: Cine ar trebui sa construiasca astfel de spatii de parcare si la cat se ridica investitia intr-un asemenea obiectiv?
RD: Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri (CNADR) ar trebui sa amenajeze astfel de parcari. Daca nu, atunci sa li se permita intreprinzatorilor privati autorizati sa construiasca astfel de spatii, sa se creeze un cadru legal pentru aceasta. In functie de facilitati si de nivelul suprafetei, realizarea unei astfel de parcari ar putea costa sute de mii, respectiv milioane de euro.

DB: Cine ar putea avea de suferit, in principal, din cauza ninsorii?
RD: Prin mijloace rutiere se transporta o serie larga de bunuri, de la marfa pentru hipermarketuri la gaz lichefiat si combustili, asa ca aceste intarzieri vor afecta multe categorii de persoane. Se vor constata unele lipsuri locale de anumite produse, care se vor reglementa in timp. Aceste lipsuri se balanseaza, pentru ca lumea nu prea iese din casa. Pana luni, cand incepe efectiv activitatea economica, drumurile se vor deszapezi.

DB: Reprezinta transportul de marfa feroviar o alternativa?
RD: In masura in care va fi mai flexibil. Transportul pe cai feroviare este avantajos in cazul cantitatilor de marfa mari. Trenul nu iti poate aduce marfa decat pana la gara, iar de acolo trebuie sa apelezi tot la un mijloc rutier pentru a o transporta la destinatie.

DB: La cat s-a ridicat numarul operatorilor de transport rutier in 2007 si ce estimari aveti pentru acest an?
RD: Piata transportului rutier creste datorita dezvoltarii economice. In 2007, capacitatea de transport a crescut cu 50%, iar pentru anul acesta estimez aceeasi tendinta de crestere. In ceea ce priveste numarul operatorilor de transport rutier marfa si persoane, acesta a crescut, desi nu la fel de mult, la 20.000 de firme. Companiile specializate exclusiv in transportul de marfa au totalizat in 2007 circa 4.000 de unitati. Desi numarul operatorilor va creste, pe piata exista insa niste tendinte de consolidare, prin care unii operatori devin mai mari si puternici.

DB: Cati operatori sunt reprezentati de UNTRR si ce cota de piata detin acestia?
RD: UNTRR a fost infiintata in 1990 si are de atunci pana in prezent circa 13.000 de membri, care insumeaza cam jumatate din valoarea pietei de transport rutier.

DB: Ce rezultate a avut Uniunea pana in prezent?
RD: UNTRR a reusit sa convinga autoritatile sa nu mai impuna taxa de prima inmatriculare pentru vehiculele de transport marfa si persoane (de la 1+8 persoane in sus) cu motor euro 3 si 4. Aceasta taxa ajungea la 10.000 de euro pentru un camion cu motor euro 4, de 12.000 centimetri cubi, ceea ce era absurd. In plus, in cazul cu taxa de la Giurgiu, Uniunea, impreuna cu alte asociatii, au avut un rol importat in eliminarea acesteia.

DB: Ce proiecte aveti in vedere pentru perioada imediat urmatoare?
RD:In prezent militam pentru inlesnirea accesului la profesia si piata de transport rutier. Potrivit reglementarilor europene, lichiditatile unui operator de transport rutier trebuie sa depaseasca 80% din datoriile pe termen scurt. Noi vrem ca acest procent sa se reduca la 50%.

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
Veste bună pentru o anumită categorie de vârstnici. Au fost alocați 370 de milioane de lei. Anunț de ultimă oră de la Ministerul Muncii
Veste bună pentru o anumită categorie de vârstnici. Au fost alocați 370 de milioane de lei. Anunț ...
Explozie a pieţei de ceasuri de lux SH şi în România. Pe plan mondial, în 2023 s-au tranzacţionat ceasuri de peste 44 de miliarde de dolari
Explozie a pieţei de ceasuri de lux SH şi în România. Pe plan mondial, în 2023 s-au tranzacţionat ...
15% dintre membrii Generației Z lucrează în domenii care nu li se potrivesc. Sistemul de educație din România nu îi pregătește pe tineri pentru viitor. Care sunt soluțiile
15% dintre membrii Generației Z lucrează în domenii care nu li se potrivesc. Sistemul de educație ...
Mineritul n-a murit în România. Peste 300 de locuri de muncă în minele Lonea și Lupeni, scoase la concurs
Mineritul n-a murit în România. Peste 300 de locuri de muncă în minele Lonea și Lupeni, scoase la ...
94% dintre români au consumat suplimente alimentare în ultimele 12 luni. Datele unui nou studiu
94% dintre români au consumat suplimente alimentare în ultimele 12 luni. Datele unui nou studiu
Elon Musk recrutează pe X personal pentru „Departamentul de Eficienţă Guvernamentală”, creat de Trump special pentru el. Se caută „revoluţionari libertarieni cu un IQ foarte mare”
Elon Musk recrutează pe X personal pentru „Departamentul de Eficienţă Guvernamentală”, ...
O nouă taxă pentru români. De când va fi introdusă și cine va trebui s-o plătească
O nouă taxă pentru români. De când va fi introdusă și cine va trebui s-o plătească
Campus ultramodern în județul Argeș, într-un proiect care își propune revoluționarea învățământului profesional
Campus ultramodern în județul Argeș, într-un proiect care își propune revoluționarea învățământului ...
Alunele cultivate în România ar putea ajunge în Nutella. Planul unui antreprenor local de a avea 1.000 de hectare de aluni
Alunele cultivate în România ar putea ajunge în Nutella. Planul unui antreprenor local de a avea 1.000 ...
Analiză XTB. De ce scade euro şi de ce bubuie bitcoin de când Trump a câştigat alegerile din SUA în 2024. Zona Euro, sub presiunea agresivității tarifelor impuse de SUA
Analiză XTB. De ce scade euro şi de ce bubuie bitcoin de când Trump a câştigat alegerile din SUA ...
Un alt colos economic intră în insolvență, zguduind piața și afectând sectoare cheie
Un alt colos economic intră în insolvență, zguduind piața și afectând sectoare cheie
Schimbare în legislația ITP 2024. Se confiscă plăcuțele de înmatriculare și certificatul mașinii
Schimbare în legislația ITP 2024. Se confiscă plăcuțele de înmatriculare și certificatul mașinii
De la 1 ianuarie 2025, nu se va mai găsi în niciun magazin. Producătorii sunt obligați să respecte regulile. A fost complet interzis
De la 1 ianuarie 2025, nu se va mai găsi în niciun magazin. Producătorii sunt obligați să respecte ...
De ce factoringul devine soluția preferată de finanțare pentru tot mai multe afaceri?
De ce factoringul devine soluția preferată de finanțare pentru tot mai multe afaceri?
Românii cu credite bancare vor plăti rate mai mari, după ce indicele ROBOR a urcat la 5,58% pe an
Românii cu credite bancare vor plăti rate mai mari, după ce indicele ROBOR a urcat la 5,58% pe an
Iohannis dă undă verde pentru achiziția a 32 de avioane stealth F-35!
Iohannis dă undă verde pentru achiziția a 32 de avioane stealth F-35!
Bitcoin atinge noi maxime istorice după victoria lui Trump
Bitcoin atinge noi maxime istorice după victoria lui Trump
La Poiana Brașov au pornit tunurile de zăpadă artificială. Pârtiile sunt pregătite pentru sezonul de schi
La Poiana Brașov au pornit tunurile de zăpadă artificială. Pârtiile sunt pregătite pentru sezonul ...