DailyBusiness:
Cum afecteaza inchiderea anumitor drumuri nationale, din cauza ninsorilor abundente, activitatea operatorilor de transport rutier in aceste zile?
Radu Dinescu: In principiu, cea mai mare problema este data de necunoscute. Este dificil de estimat ce efecte va avea blocarea anumitor drumuri dintr-un traseu stabilit anterior. Modificarea din cauza inchiderii unor drumuri duce la intarzieri si la pierderi financiare.
DB: Aceasta situatie este valabila pe tot teritoriul Romaniei?
RD: Operatorii care efectueaza curse intre orase ca Arad, Iasi si Deva, unde este foarte frig, dar nu a nins, nu sunt afectati. Cei care merg in partea de sud a tarii intampina insa probleme, din cauza stratului gros de zapada.
DB: Ce alte efecte mai are inchiderea anumitor drumuri asupra operatorilor de transport rutier?
RD: Durerea cea mai mare a operatorilor de transport rutier este respectarea programului de condus. Astfel, daca in conditii normale un sofer parcurgea in opt ore circa 400 km, pe timp de viscol si iarna, acesta parcurge doar 200 km in acelasi interval. Mai mult, cand perioada de condus expira, operatorul trebuie sa aiba niste spatii de parcare amenajate, in care soferul sa se odihneasca.
DB: Cine ar trebui sa construiasca astfel de spatii de parcare si la cat se ridica investitia intr-un asemenea obiectiv?
RD: Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri (CNADR) ar trebui sa amenajeze astfel de parcari. Daca nu, atunci sa li se permita intreprinzatorilor privati autorizati sa construiasca astfel de spatii, sa se creeze un cadru legal pentru aceasta. In functie de facilitati si de nivelul suprafetei, realizarea unei astfel de parcari ar putea costa sute de mii, respectiv milioane de euro.
DB: Cine ar putea avea de suferit, in principal, din cauza ninsorii?
RD: Prin mijloace rutiere se transporta o serie larga de bunuri, de la marfa pentru hipermarketuri la gaz lichefiat si combustili, asa ca aceste intarzieri vor afecta multe categorii de persoane. Se vor constata unele lipsuri locale de anumite produse, care se vor reglementa in timp. Aceste lipsuri se balanseaza, pentru ca lumea nu prea iese din casa. Pana luni, cand incepe efectiv activitatea economica, drumurile se vor deszapezi.
DB: Reprezinta transportul de marfa feroviar o alternativa?
RD: In masura in care va fi mai flexibil. Transportul pe cai feroviare este avantajos in cazul cantitatilor de marfa mari. Trenul nu iti poate aduce marfa decat pana la gara, iar de acolo trebuie sa apelezi tot la un mijloc rutier pentru a o transporta la destinatie.
DB: La cat s-a ridicat numarul operatorilor de transport rutier in 2007 si ce estimari aveti pentru acest an?
RD: Piata transportului rutier creste datorita dezvoltarii economice. In 2007, capacitatea de transport a crescut cu 50%, iar pentru anul acesta estimez aceeasi tendinta de crestere. In ceea ce priveste numarul operatorilor de transport rutier marfa si persoane, acesta a crescut, desi nu la fel de mult, la 20.000 de firme. Companiile specializate exclusiv in transportul de marfa au totalizat in 2007 circa 4.000 de unitati. Desi numarul operatorilor va creste, pe piata exista insa niste tendinte de consolidare, prin care unii operatori devin mai mari si puternici.
DB: Cati operatori sunt reprezentati de UNTRR si ce cota de piata detin acestia?
RD: UNTRR a fost infiintata in 1990 si are de atunci pana in prezent circa 13.000 de membri, care insumeaza cam jumatate din valoarea pietei de transport rutier.
DB: Ce rezultate a avut Uniunea pana in prezent?
RD: UNTRR a reusit sa convinga autoritatile sa nu mai impuna taxa de prima inmatriculare pentru vehiculele de transport marfa si persoane (de la 1+8 persoane in sus) cu motor euro 3 si 4. Aceasta taxa ajungea la 10.000 de euro pentru un camion cu motor euro 4, de 12.000 centimetri cubi, ceea ce era absurd. In plus, in cazul cu taxa de la Giurgiu, Uniunea, impreuna cu alte asociatii, au avut un rol importat in eliminarea acesteia.
DB: Ce proiecte aveti in vedere pentru perioada imediat urmatoare?
RD:In prezent militam pentru inlesnirea accesului la profesia si piata de transport rutier. Potrivit reglementarilor europene, lichiditatile unui operator de transport rutier trebuie sa depaseasca 80% din datoriile pe termen scurt. Noi vrem ca acest procent sa se reduca la 50%.