Ankur Bhatia are 37 de ani si este directorul executiv al Bird Group, trust care deruleaza afaceri in retailul de lux, turism, marketing si distributie, aviatie si transport, cu o cifra de afaceri de 100 de milioane de dolari pe an, si care are peste 50 de birouri in India si 4.500 de angajati.
Dupa numai o zi petrecuta in Romania, tara despre care nu stia prea multe inainte sa participe la un forum de afaceri organizat de Camera de Comert si Industrie a Romaniei, Ankur Bhatia a identificat deja zonele in care ar putea investi: turism, transporturi aeriene si imobiliare.
[gallery:45]
Iar daca aceste investitii se vor materializa, Bhatia nu ar avea probleme in a se adapta mediului economic din Romania, mai ales ca este destul de limpede ca ar trebui sa gaseasca solutii la probleme de care se loveste la tot pasul si in tara natala.
„Daca cineva a facut afaceri in India, unde este destul de dificil din cauza birocratiei mari si a lipsei infrastructurii, poate sa faca oriunde in lume. Asta este foarte clar. Iar daca cineva vine sa faca afaceri la noi, trebuie sa faca fata multor probleme, care nu sunt normale, dar exista. India este o ‘scoala’ importanta din acest punct de vedere”, spune Bhatia.
[quote=]Da, exista diferente culturale, dar limba afacerilor este aceeasi peste tot, pentru ca toata lumea vrea sa faca bani[/quote]
Probabil ca acelasi lucru l-ar putea spune si un om de afaceri din Romania, despre business cu bete-n roate. Dar paralela nu se opreste aici. In India, conceputul de etica in afaceri nu este foarte popular.
„Societatea din India este destul de indiferenta la ceea ce inseamna etica. Exista din pacate coruptie, de exemplu, si este un lucru pe care nu-l putem nega. Dar acesta este modul de a trai, pentru ca avem de a face cu o economie in curs de dezvoltare, iar regulile dupa care functionam abia acum se stabilesc. Nu exista nimic care sa interzica anumite practici, nu exista o etica formata care sa interzica, de exemplu, sa dai bani pentru a obtine in schimb ceva care nu ti se cuvine”, a mai spus omul de afaceri indian.
Suna familiar? Nu in aceeasi masura si pentru un om de afaceri vest-european, care pe langa un cod etic, beneficiaza si de infrastructura, ceea ce ii permite sa-si dedice 80% din timp business-ului propriu-zis. In India nu e asa.
„In India, un om de afaceri foloseste 80% din timpul sau pentru a gasi solutii la problemele pe care le pune mediul de afaceri: infrastructura, legaturile politice, birocratia, astfel ca pentru business-ul propriu-zis aloci doar 20% din timp. In Europa raportul este invers”, spune Bhatia, care ii sfatuieste pe oamenii de afaceri europeni care vin in India sa uite tot ce au invatat in Occident.
[quote=]Afacerile sunt afaceri, iar religia e religie. Noi nu mancam carne de vita, dar suntem unul dintre cei mai mari exportatori[/quote]
Ce ar putea invata un om de afaceri indian de la unul european? Desi nu a parut foarte convins cand a raspuns la aceasta intrebare, Bhatia considera ca europenii sunt mai priceputi decat indienii in ceea ce priveste managementul financiar, pentru ca s-au confruntat cu mai multe crize economice.
Afacerile si religia sunt doua lucruri diferite
Daca cineva isi imagineaza ca normele unei culturi traditionaliste cum este India ar putea fi un impediment de adaptare in spatiul occidental a oamenilor de afaceri, este departe de adevar.
„Religia nu are nu rol important in felul in care conduci o afacere. Afacerile sunt destul de indiferente la religie. Si va dau un exemplu. In India, noi nu mancam carne de vita, dar suntem unul dintre cei mai mari exportatori de carne de vita. Afacerile sunt afaceri, iar religia e religie. Sunt doua lucruri diferite. Si nu este o noutate, asta se intampla demult”, a mai spus Bhatia.
„Pentru indieni diferentele culturale nu reprezinta o problema, pentru ca sunt destul de bine conectati la ceea ce inseamna cultura europeana, mai ales ca tinerii au un comportament similar cu ceea ce vezi in Europa. Tabuurile, cum este cel al casatoriei, au inceput sa dispara. Poti sa te casatoresti cu o europeanca, daca vrei. O dovada ca lucrurile stau asa o reprezinta faptul ca strainii care lucreaza in compania noastra s-au integrat destul de bine. Nu cred ca exista o prapastie din acest punct de vedere”, considera Bhatia.
Ce nu are China si are India
China si India sunt doua dintre tarile din Asia cu cel mai mare potential de dezvoltare economica. China, de exemplu, a reusit deja sa depaseasca Statele Unite si sa devina cea mai mare piata auto din lume. Ce ii lipseste Indiei pentru a ajunge la astfel de performante?
Infrastructura, considera Bhatia, care este insa optimist si spune ca acesta este un aspect care se poate remedia in timp. India are insa alte atuuri in opinia sa: vorbitorii de limba engleza si care se pot adapta foarte usor stilului occidental, precum si faptul ca populatia este mai tanara comparativ cu cea din China. Un alt aspect in acest sens il reprezinta faptul ca justitia in India este mai puternica si mai putin corupta decat in China, spune Bhatia.
India este a 12-a economie a lumii raportat la PIB-ul nominal din 2009, de 1.243 mii de miliarde dolari, iar Goldman Sachs estimeaza ca pana in 2050 va depasi SUA. Cu o medie anuala de crestere a PIB-ului de 5,8% in ultimele doua decenii, India are una dintre cele mai rapide rate de crestere din lume.
Cele mai puternice ramuri industriale din India sunt industria textila, chimica, alimentara, prelucratoare de otel, constructoare de masini, ciment, minerit, petrol si software.
India este recunoscuta de asemenea pentru faptul ca multe companii din Europa si Statele Unite si-au externalizat activitati in aceasta tara. Pe cei care considera insa ca India ar putea ajunge sa detina monopolul pe segmentul de outsourcing si ca nu mai exista potential pe acest segment, Ankur Bhatia ii contrazice.
„Sunt tari, ca Romania, puternice pe limbile straine. Noi nu avem, de exemplu, vorbitori de limba germana si nici nu cultivam limbile europene in India. Este cu siguranta o oportunitate”, incheie omul de afaceri indian.