Reteaua Obi a intrat in Romania la finele anului trecut, cand a deschis doua magazine in Oradea si Bucuresti. Recent, reteaua s-a extins cu inca doua magazine, la Arad si Pitesti.
Pe piata locala de bricolaj, Obi concureaza cu companii ca Praktiker, Dedeman, Bricostore si Hornbach.
Cetatean german, nascut in Brazilia, Carlos Hach este director in cadrul grupului Obi din 2008, iar anterior a lucrat la o companie de retail din Germania.
DailyBusiness.ro: De ce ati ales zona de sud pentru deschiderea primului magazin din Bucuresti?
Carlos Hach: A fost vorba de oferta. Vrem sa acoperim toate orasele cu peste 50.000 – 75.000 locuitori. Daca am avea o oferta la Zalau, am deschide acolo.
In fiecare zi primesc oferte pentru noi deschideri. Am avut si alte oferte in Bucuresti, dar nu am gasit solutii sa si construim. Unii dintre partenerii de discutii s-au razgandit si au preferat sa aloce terenurile pentru constructii rezidentiale.
DB: Cate magazine vreti sa deschideti in total in Bucuresti?
CH: 5-6 magazine in total.
DB: Nu sunt cam multe pentru un singur oras?
CH: La o arie de acoperire de 2,6 milioane de persoane cat are Bucurestiul, nu.
DB: Aveti si angajati de la concurenta?
CH: Pana la 20% din cei circa 500 de angajati ai Obi Romania provin de la concurenta. Ca un competitor nou, atunci cand facem angajari pentru un magazin nou primim CV-uri si de la angajatii concurentei. Ei nu cauta neaparat salarii mai mari ci sansa angajarii pe o pozitie superioara.
DB: Cum ati descrie ritmul propriu de extindere in Romania, in comparatie cu concurenta?
CH: Noi suntem prezenti in Romania de anul trecut si deja avem patru magazine, mai multe decat Hornbach, care a intrat mai devreme (in 2007 – n.r.) si prefera sa se extinda greenfield si, din cate am observat, sa-si cumpere singuri terenurile.
Concurenta pe proiecte de deschidere, pe locatii bune, este foarte mare. De exemplu, aveam ocazia sa deschidem un magazin in apropiere de Dedeman, in sudul Bucurestiului. Ei s-au miscat mai repede si deschid inainte.
DB: Veti mai deschide magazin in aceasta zona?
CH: Analizam in continuare oportunitatea de a deschide in apropiere. Noi nu avem o problema in a fi aproape de oricare dintre concurentii nostri. Dar dezvoltatorul vrea sa aiba o oferta variata.
Daca e un magazin de DIY (do it yourself – n.r.) in apropiere, dezvoltatorul nu mai accepta in cadrul parcului comercial un retailer de acelasi gen. Din perspectiva lui, nu are sens.
DB: De ce ati intrat atat de tarziu in Romania? Praktiker e aici din 2002.
CH: Parktiker a intrat in Romania atunci cand era parte a grupului Metro, prima retea de comert modern care a venit pe piata locala. In perioada aceea, Obi s-a orientat spre China, iar in 2005 si-a vandut operatiunile de acolo. Ulterior, grupul s-a focusat pe regiunea Europei de Est.
Am asteptat si aderarea Romaniei la UE. Unii s-au temut, nejustificat, ca Romania si Bulgaria vor trage in jos nivelul UE. Au fost si temeri legate de „invazia” romanilor.
In plus, strategia Obi s-a dezvoltat an de an. Inainte de intra pe piata locala, eram prezenti in Polonia, Cehia, Croatia. Era un pas logic sa intram si in Romania. Nu puteam intra direct in Turcia, de exemplu.
DB: De ce nu?
CH : Pentru ca extinderea presupune si anumite costuri de logistica, trebuie sa ai echipa cu experienta care sa poata coordona magazinele din noua piata.
DB: Aveti o asemenea echipa in Romania?
CH: Da. In Romania, aceasta echipa este formata si din colegi romani cu experienta in afara. Unii au lucrat chiar la magazinele Obi din Germania. Ne-a fost foarte usor sa angajam personal pentru magazinele deschise aici.
Romanii sunt foarte priceputi, cunosc mai multe limbi straine si sunt orientati catre vest, spre deosebire de rusi sau kazahi. Acestia nu au avut aceleasi sanse si ocazia sa vorbeasca alte limbi straine si nu sunt la fel de deschisi. Si cand vorbim de Republica Moldova, cei de acolo nu au avut aceeasi sansa precum cei din Romania.