Atay sustine ca banca s-a repozitionat pentru a se pregati de criza inainte ca aceasta sa isi faca simtite din plin efectele, asa incat nu a finantat foarte mult segmentul real-estate.
La finele lui 2009, GarantiBank va inregistra probabil pierderi, pe fondul investitiilor mari realizate. Pe segmentul retail, banca se asteapta la o creste a volumului creditelor si depozitelor cu circa 50%, raportat la anul 2009.
DailyBusiness.ro :Cum v-ati adaptat la noile conditii impuse de criza?
Murat Atay :Nu a fost o mare problema pentru noi. Am incercat sa ne consolidam portofoliul inca din 2007, deoarece banca mama ne-a prevenit ca va urma o criza asa incat am incercat sa ajustam intreaga politica de credite si de risc, de lichiditate si de trading, devenind mult mai conservatori. Ne-a ajutat faptul ca nu ne-am repozitionat in criza, ci cu mult timp inainte.
Spre exemplu, in a doua jumatate a lui 2007 sectorul real estate atinsese un boom in Romania si fiecare banca incerca sa il crediteze. Noi nu am procedat la fel. Am finantat trei proiecte pe segmentul real estate, din care doua au fost deja platite iar unul este in curs de achitare, dar nu are probleme.
DB :Care este nivelul creditelor neperformante pe care il aveti pe partea de retail si corporate?
MA :Suntem sub media pietei, atat pe partea de retail cat si pe cea coporate.
DB : Ati obtinut o crestere a creditelor de 45% la 11 luni, in conditiile in care majoritatea bancilor din piata se plang de lipsa cererii. Ati schimbat politica de marketing pentru a atinge acest rezultat, ati mers la clienti pentru a va vinde produsele?
MA :Am lansat foarte rapid produse dedicate anumitor categorii de clienti pe care am crezut ca le cere piata. Am taiat dobanzile si cred ca am fost primii care am facut acest lucru si am avut si o campanie de comunicare pe credite. Totodata, ne-am specializat si am lansat imprumuturi pentru anumite categorii de persoane unde am banuit ca puteam gasi o cerere solvabila: profesori, IMM-uri. Acestea din urma au avut anumite probleme cu cash-flowul si am lansat un produs prin care am finantat TVA-ul pe care trebuiau sa il primeasca.
DB :Care a fost politica de dobanzi?
MA :Urmam politica de dobanda a BNR, adica am scazut dobanzile cand a scazut si banca centrala. Dar nu avem acelasi pret pentru clienti diferiti. Daca o persoana fizica isi primeste salariul prin Garanti are o dobanda mai mica decat media practicata de banca, iar daca o companie isi face cash managementul prin noi are de asemenea acces la o dobanda mai mica.
DB :Care sunt planurile pentru 2010?
MA :Mizam pe o crestere a activelor de 40%. Am deschis anul acesta 6 sucursale si anul viitor vrem sa deschidem inca 5, dar daca vom gasi oportunitati bune putem deschide si mai multe.
DB :Sunt banci care au anuntat ca au in vedere realizarea unei achizitii pentru anul viitor, spunand ca au scazut foatre mult costurile. Pe de alta parte, au aparut zvonuri ca anumite banci s-au aratat dispuse sa isi vanda afacerile. Ati vrea sa va lansati intr-o achizitie?
MA :Nu, ne vom dezvolta organic.
DB :Credeti ca va ramane loc pentru toata lumea pe piata?
MA :Am observat ca bancile de aici sunt foarte puternice asa ca imi inchipui ca nu vor avea probleme. In plus, daca ne uitam la nivelul depozitelor raportat la PIB (circa 45% – n.r.), care este redus fata de alte piete, ne dam seama ca este inca loc de crestere pentru toata lumea.
DB :Cum credeti ca ar trebui sa procedeze o banca in criza?
MA :Trebuie sa fie aproape de clienti si sa se adapteze repede noilor conditii impuse de criza. Clientii ar trebui sa se imprumute in moneda in care isi realizeaza veniturile si sa incerce sa aiba un control bun al lichiditatii.