Praktiker Romania a inregistrat in primele sase luni ale anului vanzari de 128,5 milioane euro, situandu-se pe locul 3 la nivel mondial, dupa filialele din Germania si Grecia. Vanzarile din Romania ale grupului german au fost cu 18,5% mai mari in primul semestru fata de aceeasi perioada din 2007.
DailyBusiness.ro Care sunt principalele tendinte ale pietei locale de bricolaj, din perspectiva liderului do-it-yourself (DIY)?
Guenter Vosskaemper Piata do-it-yourself din Romania are conditii foarte bune de dezvoltare in continuare, ceea ce ne face sa asteptam prelungirea tendintei de crestere pentru urmatorii cativa ani. Sectorul constructiilor, care isi pastreaza energia ce i-a adus cresterile de pana acum, va fi si in urmatoarea perioada un important suport pentru activitatea de pe piata do-it-yourself.
DB: Ce alte tendinte mai sesizati?
GV: Parcurgem o etapa in care toate marile lanturi de magazine, inclusiv cele din domeniul nostru, se afla in plina dezvoltare si investesc in extinderea retelelor. Putem spune ca sectorul do-it-yourself din Romania este inca in perioada de inceput, in care are loc un proces de definire a pietei.
DB: Cum se desfasoara acest proces?
GV: Lucrurile evolueaza foarte repede, in conditiile in care toate companiile incearca sa acopere cat mai mult din potentialul de crestere existent. Este o evolutie fireasca si un semn ca lanturile de magazine isi concentreaza resursele pe aceasta dezvoltare, astfel incat sa se pregateasca pentru momentul in care vom intra in etapa de maturizare.
DB: Considerati ca numarul de 30 de magazine este optim pentru a acoperi tot teritoriul tarii?
GV: Nu se poate spune ca exista un numar optim de magazine din acest punct de vedere. Din perspectiva Praktiker, tinta anuntata pentru intervalul de timp de 1-2 ani, de peste 30 de unitati (in prezent are 23 de magazine – n.r.), se bazeaza pe un plan de extindere realist ce tine cont de evaluarea potentialului de dezvoltare economica si sociala al oraselor vizate, dar si pe forta Praktiker de a sustine aceasta expansiune. Reteaua Praktiker s-a dezvoltat foarte repede, astfel ca acum suntem foarte aproape de aceasta tinta.
DB Cu ce probleme se confrunta jucatorii din piata locala de bricolaj?
GV: Piata romaneasca de do-it-yourself, la fel ca intregul sector local de retail, se afla intr-o perioada de dezvoltare foarte dinamica. Sectorul de retail este in prezent unul dintre cele mai dinamice din Romania. Acest lucru este vizibil la nivelul intregii piete, in extinderea marilor retele de magazine, care creeaza o nevoie din ce in ce mai mare de forta de munca specializata in vanzari.
Aici apare dificultatea cu care toate companiile de pe piata se confrunta in rezolvarea cerintelor de personal. Gasirea solutiilor de formare a echipelor pentru noile magazine cere din ce in ce mai mult efort din partea angajatorilor, dar aceasta evolutie este pana la urma naturala. Ceea ce se intampla in sectorul de retail ne arata ca suntem in plina crestere si ca ne indreptam spre momentul de maturizare a pietei.
DB: Cum se poate rezolva aceasta problema a lipsei de personal?
GV: Depinde foarte mult de fiecare angajator sa gaseasca solutiile potrivite de a-si atrage, pregati si pastra oamenii de care are nevoie pentru a-si sustine dezvoltarea. Realitatea de pe piata muncii ne arata ca oferta este insuficienta pentru a raspunde cerintelor actuale de expansiune ale sectorului (atat din punct de vedere al volumului, cat si al standardelor de pregatire).
DB: Poate afecta aceasta problema ritmul de extindere al jucatorilor de profil?
GV: Modul in care companiile reusesc sa faca fata acestei realitati le poate influenta ritmul de dezvoltare. Aici isi spune cuvantul strategia fiecarei organizatii, capacitatea si experienta pe care le poate folosi pentru consolidarea echipei. In ceea ce ne priveste, una dintre prioritatile pe care le respectam din acest punct de vedere pune accent pe formarea oamenilor pe care ii angajam si pe pregatirea lor continua, astfel incat sa poata raspunde cerintelor specifice posturilor pe care le ocupa. Vorbim aici despre programe de pregatire adaptate atat pentru pozitiile din structura centrala, cat si pentru cele din magazine.
DB: Cum este piata locala de profil in comparatie cu cele din regiune dupa numarul de retele de bricolaj care activeaza in piata?
GV: Privind evolutia investitiilor care se fac in sectorul do-it-yourself, putem spune ca in Romania avem o piata foarte dinamica. Planurile de extindere a activitatii anuntate de companiile specializate si atentia cu care acestea privesc piata locala creeaza conditiile unei cresteri foarte rapide a segmentului.
DB: Este concurenta din domeniu mai dura in Romania decat in alte tari din regiune?
GV: Desi se afla inca in stadiul de inceput al dezvoltarii, sectorul do-it-yourself din Romania devine tot mai competitiv si incepe sa se apropie de tarile unde piata este mai dezvoltata, cum ar fi Ungaria sau Polonia.
Pe piata locala de bricolaj mai sunt prezente companii ca Dedeman, Bricostore, Mr. Bricolage, Arabesque, Hornbach, bauMax si Obi.