Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) solicita autoritatilor masuri de urgenta pentru a se asigura circulatia vehiculelor comerciale pe drumurile nationale si europene din Romania, mai ales pe drumurile care fac parte din cordoarele europene.
„Orice inchidere a acestor segmente esentiale de drum poate fi justificata numai in scopul deszapezirii drumului, care sa faciliteze si nu sa blocheze circulatia vehiculelor comerciale. Inchiderea drumurilor trebuie facuta pentru curatarea acestora si nu doar pentru a evita accidentele si incidentele”, au spus reprezentantii UNTRR.
Transportatorii atentioneaza ca intreruperea necontrolata a circulatiei camioanelor duce la „intreruperea aprovizionarii cu alimente, apa si produse de stricta necesitate a populatiei, la intreruperea activitatii de productie a unor firme mari – care nu mai pot stoca ceea ce produc – Dacia-Renault, si astfel se pune in pericol atingerea indicatorilor macroeconomici ai romaniei pentru 2012″.
UNTRR a subliniat ca anul trecut, exporturile Dacia au contribuit la schimbarea evolutiei PIB din scadere in crestere, chiar daca timida, iar acum compania nu poate exporta pentru ca sunt camioanele blocate pe DN 7.
Constantin Stroe, reprezentant al Dacia, a declarat insa ca spera sa nu se blocheze activitatea companiei. Acesta a admis insa ca exista anumite probleme din cauza blocajelor rutiere. „Ne miscam mai greu, dar ne miscam”, a spus Stroe.
Intrebat in ce masura este mai exact afectata compania, acesta a raspuns ca „nu este cazul sa alarmam lumea mai mult decat este nevoie”.
Pe de alta parte, trasportatorii atentioneaza ca, avand in vedere ca ne aflam in a 3-a saptamana de blocaje rutiere determinate de conditiile meteo nefavorabile, acestea vor conduce la pierderi semnificative in toata economia nationala, inclusiv din cauza blocarii exporturilor marilor companii.
La o prima evaluare, avand in vedere ca economia romaneasca are exporturi de 800-900 de milioane de euro pe saptamana, o reducere la jumatate a acestei activitati, ca urmare a blocarii a zeci de drumuri in partea de sud a tarii, ar insemna un minus de 400 de milioane de euro in contul companiilor care livreaza la extern.
Ei au adaugat ca a existat intelegere pentru prima zapada si primele blocaje de la finalul lui ianuarie, a existat comunicare pentru prima saptamana din februarie si toleranta din partea clientilor, insa de acum clientii transportatorilor incep sa nu mai accepte aceste intarzieri, neprezentari la incarcare, livrari intarziate – fara predictibilitate.
Si Cristian Parvan de la Asociatia Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR) a subliniat ca transportatorii pot avea probleme mari din cauza ca in contracte nu au prevazute clauze de forta majora, generate de fenomene generate de cauze externe.
[quote=UNTRR]Daca avem iarna ca in Canada, Finlanda, Suedia, Norvegia, Austria, Elvetia, Franta si Italia zonele alpine – 3 luni pe an – asa cum e acum, ce ar trebui sa facem, sa reducem PIB-ul Romaniei cu 25%?[/quote]
Cristian Parvan a subliniat la randul sau legatura dintre conditiile meteo si evolutia exporturilor marilor companii. „Cand a plecat Nokia, am aflat ca 90% din componente erau aduse din import. Daca importurile de completare nu
ajung la cei care le integreaza in produse, vor avea evident opriri de
fabricare. Tsunami a afectat masiv productia auto din Japonia”, a spus Parvan.
El a adaugat, referitor la situatia din Romania, ca tot ce inseamna transport de marfa perisabila reprezinta pierderi nete. De asemenea, oficialul AOAR a subliniat ca in celelalte tari infrastructura este mult mai bine dezvoltata, cu mai multe benzi, unde
se pot retrage tirurile si sa treaca utilajele de deszapezire.
„La noi nu ai
refugii. Daca te opresti, incurci circulatia. Iar toata deszapezirea este la mana unor firme, care partial au fost stimulate sa se doteze corespunzator. A ajuns exemplar de muzeu freza ruseasca„, a adaugat Parvan.
El a mentionat ca „este regretabila lipsa de pregatire a autoritatilor locale” in contextul in care de cel putin 20 de ani, aceeasi zona a tarii a fost constant afectata de zapezi: Baragan (judetele Ialomita,
Buzau, Calarasi, Braila).
Parvan este de parere ca trebuie gandit altfel acest sistem. Spre exemplu, autoritatile de drumuri sa se doteze cu un parc de utilaje.
Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) solicita autoritatilor masuri de urgenta pentru a mentine deschise drumurile nationale si europene, in special pe principalele coridoare pan-europene, precum si accesul din tarile vecine.
„Blocarea accesului dinspre Ungaria in Romania duce la abuzuri din partea autoritatilor maghiare care solicita sume arbitrare pentru parcarea autovehiculelor comerciale, drumurile fiind practicabile pe zona de vest a Romaniei. Oradea, Arad, Timisoara, Cluj sunt zone industriale importante ale Romaniei neafectate de zapada in asa masura incat sa justifice blocarea traficului de trei zile”, se arata in comunicatul UNTRR.
„In alte tari, in situatii similare se intrerupe circulatia autoturismelor si se asigura traficul autocamioanelor si autocarelor, autobuzelor, astfel asigurandu-se nevoile cetatenilor”, au spus transportatorii.
Ei au mentionat ca blocarea transportului rutier conduce la amplificarea gravitatii problemelor economice si sociale determinate de conditiile meteo nefavorabile, practic la paralizarea intregii economii nationale.
In ciuda codului verde anuntat de ANM pentru judete din vestul tarii precum Bihor, Cluj, Arad, Timisoara, traficul rutier continua sa fie blocat in mod complet nejustificat, considera transportatorii.
Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) este o organizatie profesionala si patronala neguvernamentala, fondata in 1990, inregistrand de la infiintare pana in prezent peste 13.000 de membri – operatori care efectueaza transporturi interne si internationale de marfa si persoane.