Consiliul Fiscal a sustinut miercuri o conferinta de presa in care a prezentat situatia fiscala a Romaniei in raport cu celelalte state membre, si cum ar putea fi ea imbunatatita.
Ca sa aduca mai multi bani la buget, in vederea reducerii deficitului bugetar, Romania are nevoie de reducerea evaziunii fiscale, cresterea bazei de impozitare si eliminarea exceptiilor de la taxare, incluse acum in Codul Fiscal, considera oficialii Consiliului.
De asemenea, ar trebuie crescute impozitele pe avere, care in prezent aduc la buget doar 1% din produsul intern brut (PIB), cel mai mic procent din Uniunea Europeana.
Chetuielile bugetare ar trebui sa se indrepte cu precadere spre investitii, si nu spre plata salariilor si pensiilor, care inghit ponderi consistente din veniturile bugetare, mai mult decat in orice stat dezvoltat cu o politica bugetara echilibrata din UE.
In fine, ar trebui cheltuite fondurile europene post aderare, unde Romania este in prezent singurul contributor net la Uniunea Europeana, in randul noilor state membre, afirma reprezentantii Consiliului Fiscal.
Avem cele mai mici venituri si cheltuieli bugetare din UE
In prezent, Romania se afla pe una din ultimele pozitii in majoritatea clasamentelor facute de Consiliul Fiscal cu privire la gestiunea fiscala.
Potrivit studiului prezentat de Ionut Dumitru, presedintele Consiliului Fiscal, Romania are cel mai slab grad de colectare a veniturilor din Uniunea Europeana, reusind sa aduca la buget fonduri in valoare de doar 31,1% din PIB in 2009, cu circa 10 puncte procentuale sub media europeana , care este 42% din PIB.
Mai precis, Romania se afla foarte aproape de coada clasamentului atat la colectarea impozite directe si indirecte, cat si a cotelor de contributii sociale.
Potrivit studiului mentionat, Romania reuseste sa stranga putini bani la buget nu pentru ca ar avea taxe mici, ci pentru ca darile sunt prost colectate, din cauza evaziunii. O alta cauza a slabei colectari o reprezinta blocajului fiscal generat de faptul ca statul nu isi achita datoriile catre firme. Avem totodata o baza prea mica de impozitare, din cauza ca in Codul Fiscal exista prea multe exceptii la taxare.
Asa se face ca din cota de 19% de TVA, Romania colecteaza mai putin de jumatate (10%), iar din cotributiile sociale, care se ridica la 43%, colectam de asemenea doar 50% (24%).
Pentru ca are venituri putine, bugetul nu isi permite sa cheltuiasca foarte mult. Romania se afla pe ultimul loc in randul statelor membre ale Uniunii Europene si din punct de vedere al chetuielilor publice. Insa, remarca Ionut Dumitru, cele care au de suferit de pe urma nivelului mic al cheltuielilor sunt doar investitiile, in conditiile in care cheltuielile cu pensiile si salariile se situeaza la nivelul mediei europene si inghit cote importante din buget.
O mare parte din buget se duce pe salarii si pensii
Astfel, raportat la veniturile pe care le aduce la buget, cheltuielile cu salariile si pensiile sunt mari fata de celelalte state UE. Spre exemplu, 33% din veniturile bugetare merg spre plata salariilor, Romania ocupand din acest punct de vedere locul 8 intre cele 27 de state europene. O situatie mai proasta decat noi la acest capitol o au doar tarile baltice, precum si Grecia si Spania, care se afla in categoria statelor cu datorii externe mari.
De asemenea, suntem pe locul 2 in ceea ce priveste cheltuielile cu pensiile raportat la veniturile bugetare, inaintea noastra fiind doar Grecia.
La capitolul cheltuieli de capital, cele care ar fi trebuit sa genereze investitiile, Romania ocupa locul 6 in Uniunea Europeana, ca procent raportat la PIB.
Rezultatul cheltuielilor cu investitiile este slab din cauza modului in care au fost repartizate fondurile, a atras atentia Ionut Dumitru. Cea mai mare parte din aceste fonduri merg spre bugetele locale, care au inghitit anul trecut 51% din total.
In schimb, CNADNR (Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania), compania care se ocupa de realizarea infrastructurii rutiere, care este un domeniu prioritar pentru investitii, a primit in 2009 doar 24,5% din fondurile alocate pentru cheltuielile de capital.