Complexitatea produselor si serviciilor financiare dau de cele mai multe ori batai de cap romanilor, care nu cunosc termenii folositi de institutiile financiare, nu stiu sa aleaga un produs bancar, sau care sunt implicatiile unui credit pe termen lung sau scurt. In general, acestia pot deveni clienti nemultumiti, iar bancile si companiile din domeniu nu-si doresc asa ceva.
Si care este solutia? Educatia financiara, chiar din primii ani de scoala, va forma clienti responsabili, care stiu sa-si administreze corect veniturile, ceea ce va duce si la dezvoltarea pietei bancare dar si a economiei tarii, spun specialistii.
De exemplu, [b]RBS Romania[/b] a finalizat in aceasta luna a treia etapa a programului de educatie financiara MoneySense, care s-a adresat copiilor din liceee.
Obiectivul programului este acela de a-i responsabiliza pe elevi in ceea ce priveste gestionarea propriilor resurse financiare prin dezvoltarea cunostintelor si abilitatilor financiare. Acest program este derulat de RBS in parteneriat cu Fundatia CREDE (Centrul Roman pentru Educatie si Dezvoltare Economica) si AIESEC Romania, care au facilitat accesul tinerilor la informatii financiare atat prin ore in cadrul programei scolare, cat si prin educatie non-formala, concretizata in seminarii si workshop-uri interactive.
Pana in prezent, RBS a facut investitii de 182.000 lei in acest program, care a fost lansat in 2009 in Romania, tinand cont ca mare parte din acesta se bazeaza pe voluntariat.
In editia MoneySense din 2011-2012 au beneficiat de educatie financiara 5.328 de elevi din 153 de licee, prezente in 14 orase. Programul din licee a fost sustinut de 66 de profesori, dar si de 21 de studenti internationali din 12 tari (Australia, Canada, Egipt, Georgia, Republica Moldova, Hong Kong, Camerun, Slovacia, SUA, Brazilia, Azerbaijan, Taiwan).
[quote=Adriana Bostina, Fundatia CREDE]Educatia financiara a romanilor este precara, atat in randul tinerilor, cat si in cel al adultilor[/quote]
„Cum toata lumea are nevoie de mancare, asa are nevoie si de educatie financiara”, a subliniat Henk Paardekooper, CEO-ul RBS Romania, care a adaugat ca prin acest program elevi au invata cum sa-si gestioneze banii, ce este un credit, un depozit, o dobanda, un card, etc.
Adriana Bostina, directorul executiv al Fundatiei CREDE, a atras atentia ca prin educatie financiara romanii vor reusi sa dezvolte Romania din punct de vedere economica.
Si [b]Banca Transilvania[/b] se implica in educatia financiara a tinerilor, sustinand proiectul „CONTeaza pe educatie!”, care consta in cursuri menite sa contribuie la educatia financiara si antreprenoriala a peste 1.600 de elevi cu varste intre 7 si 18 ani. Astfel, in perioada 2 – 6 aprilie, elevi din 16 scoli, din judetele Cluj, Alba, Bihor, Salaj, Maramures, Sibiu, Satu-Mare si Bistrita-Nasaud, au participat la aceste actiuni. Initiativa apartine Scolii Internationale Cluj si lui Eusebiu Burcas, coach financiar.
Banca Transilvania s-a alaturat dezvoltarii si implementarii proiectului prin alocarea a 35.000 de euro. Aceasta s-a mai implicat, in luna februarie, intr-un proiect similar, dedicat educatiei financiare si antreprenoriale a elevilor – este vorba de „My Money Week”, propus tot de Scoala Internationala Cluj.
La randul sau, [b]Raiffeisen Bank[/b] sustine programul educational ABCdar Bancar. In anul scolar 2011-2012, cursul de educatie financiara pentru tineri a fost predat in 21 de licee din 20 de orase din tara, participand peste 600 de elevi.
Programul ABCdar Bancar este structurat in 5 lectii, care le ofera tinerilor exemple concrete despre ce inseamna echilibrul intre a cheltui si a economisi, despre venituri si cheltuieli, despre economii si investitii, despre carduri, credite si asigurari. Manualul include exemple concrete si exercitii practice despre cum sa-ti gestionezi bugetul personal. Lectiile au fost sustinute de profesori, alaturi de salariati Raiffeisen Bank care s-au oferit voluntari.
„Proiectul ABCdar Bancar a fost conceput pentru a raspunde nevoii tot mai accentuate de a promova educatia financiara in randul tinerilor. Prin cursurile sustinute de profesori si de voluntari, ne-am propus sa explicam liceenilor, intr-un limbaj accesibil, cum isi pot administra bugetul personal. Reactiile pozitive pe care le-am primit pe parcursul desfasurarii proiectului pilot, finalizat in iunie 2011, ne-au convins sa extindem programul si in anul scolar 2011-2012.”, a declarat Corina Vasile, director de comunicare in cadrul Raiffeisen Bank.
[quote=initiatorii programului „CONTeaza pe educatie!”]O economie stabila si dezvoltata sanatos are la baza o populatie educata financiar[/quote]
Totodata, [b]grupul ING[/b] a avut de-a lungul anilor diverse programe de educatie financiara, atat pe partea bancara, cat si pe segmentul asigurarilor si al pensiilor.
In 2011 ING Asigurari de Viata a dezvoltat noua programe si o serie de proiecte adiacente in domeniul responsabilitatii sociale, printr-o investitie totala de 1,24 milioane lei, aferenta programelor derulate. Domeniul educatiei financiare a reprezentat si anul trecut un pilon important, programele dezvoltate implicand 28% din bugetul total de CSR, respectiv circa 347.000 lei.
„Proiectul tau – viitorul!”, realizat de ING cu ajutorul Organizatiei Junior Achievement Romania, s-a adresat tinerilor studenti care au aflat notiunile esentiale privind asigurarile de viata prin intermediul unei platforme on-line interactive. In cadrul programului au participat studenti din 44 de universitati si 127 de facultati din 19 centre universitare, in timp ce portalul dedicat a inregistrat peste 85.000 de afisari si 7.100 de utilizatori unici.
In a doua parte a anului, programul „Lectia de Viata” difuzat la Realitatea TV in perioada iunie-iulie 2011, a inclus 8 mini-emisiuni ce au prezentat principalele notiuni privind asigurarile de viata. Programul a avut mai mult de 1,8 milioane de vizionari pe parcursul celor doua luni in care a rulat.
De asemenea, [b]Visa Europe, impreuna cu bancile membre din Romania si Junior Achievement[/b], deruleaza in perioada mai-septembrie 2012 programul national de educatie financiara „Bani IQ”, care se adreseaza tinerilor din licee si universitati, precum si oricarei persoane care are nevoie de informatii pentru a-si administra mai bine finantele personale.
Programul isi propune sa faciliteze accesul la informatii financiare a 50.000 de persoane in 2012, urmand ca pana la finalul anului viitor numarul beneficiarilor sa ajunga la 150.000 de persoane
„Studii de piata recente privind educatia financiara a populatiei arata ca 3,2% dintre romani au acces la programe de educatie financiara, 14% nu au cunostinte despre produse si servicii financiare si ca 65% nu reusesc sa se ajunga cu cheltuielile financiare zilnice, iar aceste rezultate demonstreaza ca [b]exista o nevoie stringenta de educatie financiara in Romania[/b]”, a declarat Catalin Cretu, director general al Visa Europe in Romania.
Tematica cursurilor „Bani IQ” include notiuni teoretice si studii de caz despre planificarea financiara, organizarea bugetului personal, modalitati de utilizare a serviciilor financiare pe internet, economisire, investitii si multe altele.
Cursurile au loc in perioada 15 mai – 30 septembrie in liceele si universitatile din 64 de orase din Romania, printre care Bucuresti, Iasi, Cluj, Timisoara si Constanta.