Pretul unui baril de petrol a crescut, din vara anului trecut si pana in prezent, de la 70 de dolari/baril la 117 dolari, record inregistrat ieri pe piata americana. Asa cum estimau analistii economici, scumpirea barilului de titei s-a resimtit puternic si in economia romaneasca, iar primul impact a fost o scumpire puternica a pretului carburantilor.
Scumpirile carburantilor au venit treptat, companiile petroliere incercand sa diminueze socul. Ion Tache, presedintele Asociatiei Benzinarilor Particulari (ABP), a declarat, pentru DailyBusiness, ca marile companii s-au folosit de recordurile externe si au scumpit tarifele, spune, el, in mod nejustificat.
„Preturile au crescut in fiecare saptamana cu cateva sute de lei (vechi – n.r.), usor, pentru ca impactul sa nu se simta atat de puternic pe termen scurt. Pe ansamblu, daca faci un calcul, preturile au crescut cu cel putin 18%, ceea ce reprezinta mai mult decat scumpirea petrolului, daca luam in calcul si productia interna”, a explicat Tache.
Constantin Tampiza, managerul Lukoil Romania, a explicat insa ca preturile carburantilor din Romania sunt strans legate de evolutia pretului international al petrolului, pentru ca mai mult de jumatate din petrolul rafinat in Romania provine din import.
„Faptul ca avem o productie autohtota de titei nu schimba cu nimic impactul recordurilor, pentru ca rata de crestere este uriasa, iar petrolul romanesc este controlat de o singura companie, Petrom-OMV”, a mai spus Tampiza.
Aurelian Leca, presedinte onorific al Confederatiei Nationale a Patronatului Roman, spune si el ca in multe din domeniile de activitate, preturile au crescut desi nu existau motive reale de scumpire. „Multi au folosit scumpirea petrolului si implicit a carburantilor pentru a creste preturile si a-si acoperi astfel pierderile care, de cele mai multe ori nu aveau legatura cu costurile energetice”.
Vara lui 2008, vara scumpirilor
Cresterea preturilor carburantilor din primul trimestru a generat o scumpire accelerata a transportului, urmat de comert si servicii, procentele variind, conform Institutului National de Statistica, intre 15-30%.
Specialistii spun ca acesta este abia primul val de scumpiri si ca al doilea, cel din urmatoarele 3-4 luni, va fi unul si mai puternic, iar in prim-plan se vor afla tot companiile petroliere.
„Marile companii, precum Petrom, Rompetrol sau Lukoil, au stocuri de carburanti cumparate cu 2 pana la 4 luni inainte. In conditiile in care ei si-au facut stocurile in decembrie, de pilda, la 97 dolari/baril, iar acum le termina, noile stocuri sunt la 117 dolari, ceea ce inseamna cu totul alte costuri, deci un pret mai mare cu 20%”, anticipeaza Ion Tache, presedintele Asociatiei Benzinarilor.
El estimeaza ca pretul benzinei si motorinei va creste astfel, incepand cu luna mai, cu cel putin 5%, urmand ca pana in luna iulie, sa depaseasca 5 lei pe litru pentru ambele tipuri de carburant.
Aurelian Leca, presedinte onorific al Confederatiei Nationale a Patronatului Roman, spune ca avansul preturilor ar urma sa provoace un nou val de scumpiri, cu un impact si mai puternic decat cel anterior.
„Preturile serviciilor, comertului, in general ale alimentelor, transporturilor si apoi mai departe, pe lantul economic, vor creste sensibil, si asta in conditiile in care avem presiuni si pe cresterea pretului gazelor, pe carbune si pe energia electrica. Coroborate, toate aceste scumpiri vor genera un adevarat val de scumpiri, i-am putea spune ‘al doilea val'”, a declarat Leca.
Expertul Marin Anton, consilier la compania Balkan Petroleum, spune ca impactul este inevitabil, dar ca efectele se vor resimti mai tarziu decat in alte economii mondiale.
„Din fericire, economia romaneasca, in general cea a UE, a fost pana acum ferita oarecum de impactul crizei mondiale a petrolului. Preturile au crescut la carburanti, dar nu in acelasi ritm ca in Statele Unite. Estimez ca si acest al doilea val de scumpiri, generat de noile recorduri de pe piata carburantilor, nu va avea un impact imediat in economia romaneasca, urmand ca abia in iunie-iulie, cu bataie spre finele anului, sa vedem niste consecinte mai evidente”, a spus Anton.
„Totul va depinde insa de modul in care marile companii petroliere vor gestiona aceasta noua escaladare a preturilor. Daca isi vor utiliza judicios resursele si nu vor arunca toate consecintele in pret, am putea avea un val mai mic. Este insa putin probabil sa se intample asta”, crede Anton.
Constantin Tampiza, managerul Lukoil Romania, declara anterior, pentru DailyBusiness, ca preturile au ajuns la nivelul maxim suportat de economie si ca, in conditiile unor noi recorduri, compania va trebui sa inchida benzinarii, sa isi reduca activitatea, masuri ce vor urma sa fie luate, cel mai probabil, si de alte companii cu acelasi obiect de activitate.
Continua sau nu scumpirile petrolului?
Viitorul pe piata petrolului este incert, spun analistii economici. In timp ce unii cred ca piata va continua sa consemneze noi recorduri, altii cred ca s-a ajuns deja la o limita maxima.
Vlad Seitan, presedintele Asociatiei Romane a Petrolului, spune ca pretul titeiului nu va mai creste decat cu maxim 10 dolari. El spune ca maximul a fost atins in aceste zile, iar motivele au tinut in special de situatia din Statele Unite si de caderea dolarului.
„Nu cred ca va mai creste mai mult de atat. Poate ca maine (marti – n.r.) pretul va atinge un nou record, sub influenta scandetei pe contractele futures in SUA, dar in rest, piata va deveni ceva mai calma, iar, din acest punct de vedere, am putea avea calm si pe piata romaneasca, in a doua parte a anului”, a declarat Seitan, pentru DailyBusiness.
Expertul Marin Anton, consilier la compania Balkan Petroleum, crede de asemenea ca petrolul a ajuns o marfa preferata pentru speculatori si ca, in actualele conditii, totul va depinde de modul in care Organizatia Tarilor Exportatoare de Petrol va gestiona problema.
„Daca vor dori, vor mari productia, cererea va fi acoperita, iar pretul se va mentine sau se va reduce, dar ma indoiesc. E in interesul lor ca pretul titeiului sa creasca, estimez eu, pana la 140 de dolari, maxim 150. Acolo va interveni un prag psihologic in care va trebui luata o decizie”, a mai spus Marin Anton.
Ion Tache, presedintele Asociatiei Benzinarilor Particulari, considera de asemenea ca pretul barilului de petrol va continua sa creasca, de vina fiind cererea tot mai mare din tarile emergente.
„Atata timp cat China, India, Brazilia si celelalte tari in crestere puternica vor continua sa ceara petrol tot mai mult, pretul va ramane ridicat. Nu vom avea o scadere decat atunci cand pe piata vom avea titei suficient, ceea ce e putin probabil avand in vedere problemele din Nigeria, principalul exportator african, de razboiul din Irak si de santajul energetic al Rusiei”, a mai spus Tache.