Chiar aceasta dovada – adeverinta
este problema. Nicio institutie a statului nu are o baza de date cu
persoanele care au platit anterior taxa, ceea ce face ca obtinerea
unei dovezi sa fie foarte greoaie sau imposibila.
Ion Busuioc, directorul general al
ANAF, a declarat marti ca institutia nu are o evidenda nominala a
platilor taxelor de inmatriculare din anii trecuti, pentru ca nu i
s-a cerut pana acum.
“ANAF nu poate fi vinovata (pentru
aceste blocaje, n.r.). Din 2013, ANAF, constatand ca este nevoie, a
inceput sa faca o evidenta a celor care au platit in acest an taxa
auto. De asemenea, ANAF a gestionat doar persoanele care au primit
inapoi, in instanta, valoarea taxelor platite anterior”, a spus
Bucuioc.
„Contribuabilii nu au fost
obligati sa depuna declaratii ca au efectuat acele plati, ci sumele
s-au varsat intr-un cont comun, fiind taxe nenominale, deci nu stim
cine a platit pentru taxa auto”, a adaugat acesta.
Potrivit acestuia, in prezent, conform
legii, dovada platii anterioare a taxei trebuie facuta de
catre utilizatorul autovehicului.
Si aici se produce blocajul. Este
posibil ca un autovehicul sa se fi tranzactionat de “n” ori din
2007 incoace. Astfel, utilizatorul actual ar trebui sa ii caute pe
fostii proprietari, sa faca dovada ca a mai fost platita anterior
taxa auto.
Insa, proprietarul anterior nu are
nicio obligatie sa ofere sprijin noului proprietar in ceea ce
priveste dovada plati. Si mai greu este daca unul dintre fostii
proprietari (care este posibil sa fi platit taxa) nu mai este in tara
sau a decedat.
Finantarile in leasing, blocate
Piata de leasing financiar din Romania
a inregistrat un volum total nou finantat in valoare de 243 milioane
de euro, in scadere cu 12% fata de aceeasi perioada a anului trecut.
“Un motiv care a afectat negativ si
direct finantarea pietei de leasing in domeniul autovehiculelor il
constituie instituirea timbrului de mediu in baza OUG 9/2013”, a
declarat marti Antoaneta Curteanu, presedintele Asociatiei
Societatilor Financiare – ALB Romania.
“Impunerea unei proceduri birocratice
prin textul OUG 9/2013, ce nu poate fi aplicata tehnic de catre ANAF
in colectarea timbrului de mediu, a determinat blocarea
inmatricularii unui numar de 1.300 de vehicule rulate finantate
in leasing (financiar si operational) in valoare estimata de 14
milioane de euro de la data instituirii timbrului de mediu pana
in prezent”, a aratat Curteanu.
Dincolo de blocajul activitatii
societatilor de leasing, presedintele ALB mentioneaza faptul ca
agentii economici care au achizitionat in sistem leasing aceste
vehicule sunt in incapacitate de a utiliza in activitatea lor
economica zilnica aceste flote si suporta in mod direct impactul
economic negativ al unei birocratii neadaptate realitatii si
necesarului economiei reale.
Adriana Ahciarliu, secretar general in
cadrul ALB Romania, a mentionat sa Asociatia a luat legatura cu
institutiile implicate in aceasta problema, inclusiv ANAF, Ministerul
Mediului si Directia de Inmatriculari, pentru a incerca sa se
gasearca o solutie pentru deblocarea inmatricularilor.
“Nu contestam implementarea taxei de
mediu, ci vrem sa aducem la cunostinta institutiilor ca nu se poate
obtine usor adeverinta pentru inmatriculare. Am luat legatura cu
institutiile implicate pentru a cauta solutii. Din pacate, cu toata
vointa, ANAF nu are o evidenta a taxelor incasate anterior (ci doar a
celor restituite, n.r.). Fiecare institutie spune ca ea nu e
decidenta”, a spus Ahciarliu.
[quote=Adriana Ahciarliu, ALB]Este un
text de lege care depaseste realitatea sau nu este ancorat in
realitate[/quote]
Reprezentantii companiilor de leasing
au facut o propunere catre autoritati, in vederea deblocarii
finantarilor. Astfel, companiile garanteaza ca platesc ele, in maxim
3 luni, valoarea taxei de mediu, in cazul in care nu a fost platita
anterior, pentru a putea fi inmatriculate masinile. Insa, pana in
prezent nu au primit un raspuns de la autoritati.
“Dialogul continua cu autoritatile.
Nu ne oprim din a cauta o rezolvare pentru ca este un business
pierdut si clienti nemultumiti”, a subliniat Antoaneta Curteanu,
presedintele ALB Romania.
Imbatranirea “falsa” a parcului
auto
Secretarul general al ALB a precizat ca
finantarile second-hand din primul trimestru (17% din total piata de
leasibg) sunt afectate in mod direct de taxa de timbru.
“Masinile care sunt subiect de
reinmatriculare se confrunta cu problema blocarii”, a spus Adriana
Ahciarliu.
Ea a explicat ca taxa de mediu se
plateste, la finalul contractului de leasing, de catre utilizatorul
vehiculului, care devine proprietar. In cazul contractelor reziliate,
taxa trebuie platita de catre compania de leasing, pentru ca ramane
proprietar.
“Ceea ce se intampla acum este de
fapt o imbatranire a parcului auto din Romania. Noi am vorbit in
principal de vehiculele finantate in leasing, insa impactul este pe
intraga piata de autovehicule rulate din tara. Imbatraneste odata cu
valoarea acestei taxe. Este o imbatranire
parcului auto”, a mentionat Ahciarliu.
Practic, aceasta taxa se va adauga
oarecum in pretul de vanzare al masinii. “Valoarea reziduala a
masinii, dincolo de valoarea ei reala economica, va creste. Valoarea
reziduala va creste cu valoarea timbrului de mediu”, a aratat
Ahciarliu.
Ea a adaugat ca sunt multe masini de
vanzare a caror taxa de mediu este mai mare decat suma reziduala.
DailyBusiness.ro a scris
in repetate randuri, citand expertii in drept si industria auto, ca singura
solutie pentru ca o astfel de taxa sa fie aplicata legal este sa fie
transformata intr-un impozit auto sau sa fie inclus in pretul carburantilor. Cu
alte cuvinte, sa fie platita de toata lumea.