- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Finante-Banci

Efectul turismului in economie: „Fiecare euro investit aduce 20 de euro”

08 Nov, 00:06 • adrian.mihaltianu
Fiecare euro provenit din investitiile straine directe in turism a adus in economie de 20 de ori mai multi bani, a declarat luni Lucian Anghel, economistul sef al BCR, aceasta industrie fiind una importanta pentru economia tarii.
Efectul turismului in economie: Fiecare euro investit aduce 20 de euro

„In Romania vorbim de 10 euro per capita investitii straine directe in turism si intrari externe de la turistii straini in valoare de 200 euro/capita, in medie intre anii 2006-2010. Deci la fiecare euro investit in turism de catre investitorii straini se genereaza 20 de euro”, a explicat Anghel.

„Trebuie sa investim mai mult in turism, atat prin investitii straine directe, cat si locale. Este esential pentru economia Romaniei sa atragem investitii straine directe (ISD)”, a adaugat economistul sef al BCR, cu ocazia lansarii Raportului pe Turism.

Totusi, Romania este pe ultimul loc dintre tarile din regiune analizate in raport de BCR in ceea ce priveste valoarea investitiilor straine directe in turism per capita. Daca in Romania este de [b]10 euro/ capita[/b], Croatia este de departe cea mai performanta tara din regiune, cu investitii straine de aproape 140 de euro/ capita, urmata de Bulgaria (circa 70 euro), Cehia (50 euro), Ungaria (aproape 50 euro), Slovacia (usor peste 40 euro) si Polonia (peste 10 euro).

In acelasi timp, in Bulgaria investitiile straine genereaza 22 de euro.  Dar in Bulgaria, in perioada 2006-2010, incasarile din turism pe cap de locuitor au fost de 7 ori mai mari decat in Romania. 

„Intre Romania si Bulgaria, cea mai importanta diferenta se refera la investitiile straine directe in turism”, a spus economistul.

In acelasi timp, Romania se afla pe ultimul loc si la nivelul venitului net in economie per capita de la turistii straini, avand un deficit de 600 milioane de euro in perioada 2006-2010, adica romanii platesc mai mult pe calatoriile externe decat aduc turistii straini in Romania.

Spre comparatie, Bulgaria a atras de la turisti venituri de 7 miliarde de euro in intervalul 2006-2010, din care 1,8 miliarde de euro au intrat numai in 2010.

„Noi am sustinut turismul din alte tari, in timp ce Romania este pe minus. Bulgaria, chiar daca este mult mai mica, totusi a atras mai multe investitii straine si mai multe venituri nete de la turistii externi”, a spus Lucian Anghel.

Majoritatea sosirile turistilor straini, atat in Romania, cat si in regiune, sunt determinate de vacante (intre 78% si 90%), restul sosirilor fiind in interes de business.

Potrivit lui Anghel, Bulgaria are cu 50% mai multi turisti straini fata de Romania.

In ceea ce priveste durata medie de sedere a turistilor straini, vedem de asemenea ca Romania se afla dupa Bulgaria, cu [b]2,2 nopti pe sosire[/b], mult mai redusa fata de vecini, unde media este de 5,3 nopti.

„Nu numai ca vin cu 50% mai multi turisti straini in Bulgaria, dar si stau de peste 2 ori mai mult decat in Romania”, a subliniat Anghel.

Cei mai multi turisti care merg in Bulgaria provin din Germania, Rusia, Marea Britanie, Romania si Polonia.

[b]Turistii straini cheltuiesc de 12 ori mai mult decat romanii[/b]

„Un turist strain cheltuieste de circa 12 ori mai mult decat un turist rezident. Deci un turist strain care merge intr-o alta tara cheltuieste de 12 ori mai mult fata de acel turist care ar merge la el in tara. Este cumva si normal. Un turist local stie sa optimizeze costurile, cunosate mediul si reuseste acest lucru”, spus Anghel, citand datele raportului, care include informatii ale Eurostat.

Practic, turismul strain este esential pentru dezvoltarea turismului oricarei tari din regiune, a adaugat el.

In ceea ce priveste tarile care platesc cel mai mult pe o calatorie, Franta si Norvegia sunt pe primele locuri, cheltuind peste 1.000 de euro pe o calatorie, urmate de Austria, Danemarca, Spania, Italia, Islanda, Belgia, Portugalia si Suedia, cu plati de peste 700 euro pe o calatorie.

„Ca sa atragi acesti turisti traini care cheltuiesc mult au nevoie de marketing extern, sa fi prezent la nivel international. Ceea ce a inceput Romania sa faca in ultima perioada este ceea ce trebuie. [b]Orice invetitie pe care o va face Romania in marketing extern se va intoarce inzecit[/b], a subliniat Anghel.

Acesta a mai spus ca [b]3 din 4 romani nu-si permit o vacanta de o saptamana pe an[/b], in timp ce in alte tari europene doar 1 din 4 persoane nu-si perite o asemenea vacanta.

Totodata, raportul BCR mai arata ca atat romanii, cat si bulgarii, calatoresc mai mult in propriile tari, in procent de 90%.

De asemenea, in Romania, 30% din noptile de cazare sunt concentrate in lunile iulie-august, in timp ce la bulgari procentul este de 36%.

[b]Romanii platesc de 6 ori mai mult pe vacantele externe decat pe cele locale[/b]

Turtistii romani cheltuiesc circa 411 euro pe o calatorie in strainatate, de circa 6 ori mai mult fata de o vacanta locala, in care platesc 72 de euro.

In acelasi timp, bulgarii platesc pe vacantele interne peste 100 de euro, iar pe cele externe peste 500 de euro.

Destinatiile preferate de romani pentru vacantele externe sunt: Italia, Ungaria, Grecia, Spania, Germania, Bulgaria, Austria, Turcia, SUA si Anglia.

„Daca ne uitam la primele 4 destinatii, cu exceptia Greciei, unde nu cred ca discutam de rude cale lucreaza acolo, ci vorbim mai degraba la vacante, Italia si Spania sunt destinatii in care vorbim de turism, dar unul directionat in principal catre rudele care lucreaza acolo. Deci, romanii fiind destul de multi in afara tarii, aceasta figureaza ca un fel de iesire din turism din economie. Ar putea sa nu fie vorba de un turism in adevaratul sens al cuvantului, multi romani mergand in aceste tari si la rudele lor care lucreaza acolo”, a spus Anghel.

De asemenea, dintre romanii care prefera Ungaria, se regasesc si multi etnici maghiari.

Potrivit lui Anghel, calitatea serviciilor si infrastructura slaba influenteaza numarul de turisti care ne viziteaza si investitiile straine directe in turism.

„Infrastructura este importanta. Daca nu ai sosele nu prea contezi, nu poti beneficia de ce-ti lasa natura. Trei sferturi din turism se face terestru”, a mai spus oficialul BCR.

El a adaugat ca turismul de fapt se face pe sosea. „De la aeroport la zona turistica ajungi tot pe sosea”.

Bucurestiul atrage mult mai multi turisti straini decat Sofia. Potrivit datelor din raportul BCR, in Capitala Romaniei strainii petrec peste [url= https://www.dailybusiness.ro/stiri-turism/romania-vs-bulgaria-in-turism-unde-suntem-mai-buni-si-unde-ne-depasesc-vecinii-70427/]2 milioane de nopti[/url], in timp ce in Sofia petrec doar circa 800.000. Turistii straini au petrecut, in medie, in perioada 2008-2010, peste 10,6 milioane de nopti in Bulgaria si doar peste 3,1 milioane in Romania.

Romania a atras investitii straine directe in turism de numai 186 milioane euro in perioada 2005-2009, fata de 450 milioane euro in Bulgaria.

Lucian Anghel a precizat ca daca Romania ar reusi sa majoreze investitiile in turism, sa-i ajunga din urma pe bulgari, pana in 2016 tara noastra si-ar putea dubla intrarile in turism la peste 2 miliarde de euro”.

Cele mai mari intrari din turism au fost inregistrate in 2008, cand au fost de circa 1,2 miliarde de euro.

Conform ultimelor date publicate de INS, numarul turistilor cazati in unitatile de profil din Romania a crescut in septembrie cu 18,7% fata de luna similara a anului trecut, la peste 688.000, din care [url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-turism/septembrie-a-adus-o-crestere-de-19-a-turistilor-din-romania-un-sfert-au-fost-straini-70346/]24,7% au fost turisti straini[/url].

Urmărește Daily Business pe Google News