In pofida scaderii generale a cheltuielilor de consum in statele UE, datele indica o crestere anuala a cheltuielilor in 14 tari. Printre tarile care au inregistrat o crestere a cheltuielilor in cel de-al doilea trimestru se regaseste si Germania, cea mai mare economie din UE, unde cheltuielile au crescut cu 0,4%.
Europa de Est a continuat sa inregistreze cele mai ridicate rate de crestere si in al doilea trimestru din 2012. Astfel, cheltuielile de consum au inregistrat cresteri de doua cifre in Letonia, Lituania si Slovenia.
Marcate de recesiune, Italia, Spania si Marea Britanie au inregistrat [b]tendinte puternice de scadere[/b] a cheltuielilor de consum, de -7,0%, -3,8%, respectiv -4,7%, in timp ce Franta a inregistrat o scadere anuala a consumului de -1,0% in T2 2012.
In restul regiunii, tarile cel mai puternic afectate de criza zonei euro au continuat sa inregistreze performante foarte slabe. Grecia a inregistrat o scadere deosebit de pronuntata a consumului, in timp ce Irlanda si Portugalia s-au confruntat cu o scadere progresiva a cheltuielilor de consum pe parcursul trimestrului.
Declinul general al cheltuielilor de consum, reflectat in Barometrul cheltuielilor de consum din UE in ultimul an, a corespuns unei tendinte similare la nivelul datelor Eurostat privind PIB-ul UE. Cifrele preliminare pentru T2 2012 au indicat o scadere anuala a PIB-ului de 0,2%, prima contractie din ultimii doi ani si jumatate.
„Cheltuielile de consum din Germania, cea mai mare economie din UE, au crescut in cel de-al doilea trimestru, in timp ce mai multe tari est-europene au inregistrat in continuare o crestere solida. Insa nu a fost suficient pentru a compensa nivelurile reduse ale cheltuielilor din unele tari, cum ar fi Italia, Spania si Marea Britanie, care au continuat sa scada puternic in T2 comparativ cu primul trimestru al acestui an,” a declarat Philip Symes, director financiar al Visa Europe.
Barometrul cheltuielilor de consum din UE al Visa Europe s-a realizat pe baza sumelor cheltuite efectiv, nu pe sentiment sau opinii, aceste date fiind ajustate ulterior cu volumul emiterilor de carduri Visa, preferintele de plata ale consumatorilor si inflatia.
Barometrul este realizat pe baza cheltuielilor efectuate de pe toate cardurile emise de Visa – de debit, de credit si preplatite. Markit a dezvoltat Barometrul prin crearea unui model care ajusteaza datele brute despre tranzactiile Visa in functie de o serie de factori.
Prima data, datele sunt modificate in functie de variatia numarului de carduri Visa emise, astfel incat sa ia in considerare extinderea activitatii Visa. Ulterior, se realizeaza o ajustare pentru a compensa schimbarile in comportamentul de plata cu cardul al consumatorilor.
Aceasta se bazeaza pe o evaluare a tendintelor de retragere a numerarului si de efectuare a tranzactiilor la terminalele POS cu carduri Visa. In final, pentru a lua in calcul inflatia, datele sunt ajustate in functie de modificarile indicelui preturilor de consum pentru a oferi un indicator al schimbarilor reale ale nivelului de cheltuieli pe gospodarie.
In Europa, sunt 445 milioane carduri Visa de debit, credit si business. La sfarsitul anului incheiat in septembrie 2011, cardurile Visa au fost utilizate pentru plati si retrageri de numerar evaluate la 1.700 de miliarde euro. 14% din cheltuielile de consum din Europa au fost facute cu un card Visa si aproape 80% din aceste tranzactii au fost realizate pe carduri Visa de debit.
Visa Europe este detinuta si condusa de peste 3.700 banci membre din Europa si a fost creata in iulie 2004.