Vanzarile din retailul romanesc au crescut in intervalul analizat, fata de perioada similara din 2006, cu 13,9%, media europeana in comertul cu amanuntul fiind de numai 1,9%.
Pe locul 2 in clasamentul neoficial al cresterii vanzarilor din segmentul retail in cele 27 de state membre ale Uniunii Europene este ocupat de Polonia, cu o majorare de 13,3% in octombrie 2007, fata de octombrie 2006. Locul 3 a fost ocupat de un alt stat emergent, Lituania, cu o crestere de 11,5%.
Recordul negativ in privinta comertului cu amanuntul in octombrie 2007 l-a inregistrat, conform Eurostat, Luxemburg, cu o scadere de 20,3%.
Cresterea consumului, motiv de ingrijorare
Dincolo de performanta sectorului de retail din Romania, analistii economici, citati de DailyBusiness, s-au declarat in repetate randuri ingrijorati de cresterea consumului, in special pe segmentul produselor din import, fapt care, nesustinut de exporturi, a dus la adancirea deficitului comercial.
Semnale de alarma au venit inclusiv de la Banca Nationala care a decis luni majorarea dobanzii cheie de la 7,5% la 8%, in incercarea, printre altele, de a mentine consumul la un nivel sustenabil, in conditiile evolutiei spectaculoase a creditarii, in ultimul an.
Conform specialistilor din piata, retailul romanesc, a doua piata ca marime din Europa Centrala si de Est, dupa cea poloneza, va depasi 50 mld. euro in 2008 si ar putea ajunge la peste 100 mld. euro pana in 2010, daca se va pastra cresterea medie de 50% din ultimii ani.