“Din rezolutia de incepere a
urmaririi penale au rezultat date si indicii temeinice ca persoanele
suspectate coordonau o retea infractionala ce viza monopolizarea
productiei si desfacerii produselor din carne, printr-un amplu
mecanism evazionist. In cadrul acestuia erau utilizate societati
comerciale de tip fantoma, pe care persoanele suspectate le controlau
si care derulau operatiuni comerciale cu eludarea normelor fiscale”,
informeaza Directia Nationala Anticoruptie (DNA).
Fiecare
persoana din cadrul grupului avea atributii bine determinate:
– unii dintre suspecti aveau
atributii pe linia infiintarii firmelor fantoma;
– alti suspecti
aveau atributii pe linia racolarii cetatenilor straini in vederea
plasarii acestora ca asociati in cadrul firmelor fantoma implicate in
circuitul evazionist, iar altii aveau atributii pe linia racolarii
cetatenilor romani dispusi sa isi asume calitatea de asociat si
administrator al firmelor de acest gen, in schimbul unor sume de
bani;
– alti suspecti erau implicati in reprezentarea firmelor
fantoma infiintate in relatia cu autoritatile fiscale si in
identificarea functionarilor fiscali care sa-i sprijine (ex: prin
musamalizarea controalelor fiscale, prin neefectuarea controalelor
fiscale);
– unii dintre suspecti au intermediat legaturile cu
functionari din cadrul ANAF cu atributii in verificarea firmelor si
s-au implicat in solutionarea controalelor fiscale asupra
societatilor fantoma;
– alti suspecti aveau atributii de
intocmire a documentatiei contabile pentru operatiunile comerciale
realizate de catre firmele fantoma;
– alti suspecti au coordonat
operatiunile de transport si au mentinut legatura cu soferii, cu
reprezentantii firmelor beneficiare.
Potrivit DNA, membrii
gruparii desfasurau activitati avand ca scop principal reducerea
substantiala a obligatiilor fiscale datorate bugetului de stat, prin
omisiunea, in tot sau in parte, a evidentierii, in actele contabile
ori in alte documente legale, a operatiunilor comerciale efectuate
sau a veniturilor realizate.
Concomitent, erau evidentiate
cheltuieli care nu aveau la baza operatiuni reale ori erau
evidentiate alte operatiuni fictive. De asemenea, sustragerea de la
efectuarea verificarilor fiscale, reprezenta o alta modalitate de
evaziune fiscala. In acelasi timp, persoanele suspectate au procedat
la stabilirea cu rea-credinta a impozitelor, taxelor sau
contributiilor, avand ca rezultat obtinerea, fara drept, a unor sume
de bani cu titlu de rambursari sau restituiri de la bugetul general
consolidat, in special sume datorate cu titlu de TVA.
Membrii retelei au derulat
operatiuni comerciale triunghiulare scriptice (in realitate
marfurile fiind valorificate fara forme legale pe piata interna, cu
eludarea legislatiei privind obligatiile fiscale generate de TVA,
impozit pe profit s.a.), in care au fost implicate societati
comerciale pe care membrii grupului le-au folosit pentru reducerea
masei impozabile.
Astfel, acestia declarau scriptic
fictiv raporturi comerciale intracomunitare si mentionau, tot fictiv,
ca operatiunile ar fi fost sustinute si prin realizarea de tranzactii
bancare in „bucla”. In realitate operatiunile comerciale erau
folosite pentru tranzitarea succesiva a conturilor societatilor in
circuitul comercial, dupa care se reintorceau la societatea
initiatoare, scopul fiind ascunderea circuitului real al marfurilor.
De asemenea, pentru eludarea
sistemului de taxe si impozite, impus de legislatia financiara a
statului roman, reprezentantii societatilor mentionate recurgeau la
„reglarea” balantei de TVA sub forma corelarii valorii
achizitiilor cu livrarile efectuate, uzand de interpunerea unor
circuite comerciale frauduloase in care au fost angrenate societati
comerciale cu un comportament de tip „fantoma”, controlate prin
interpusi.
Valoarea prejudiciului cauzat
bugetului de stat in perioada 2011-2013 fost estimata la peste 50 de
milioane de euro, reprezentand impozit pe profit si TVA neachitate,
precum si TVA rambursat prin declararea de operatiuni fictive.