Exporturile Romaniei au crescut in 2010 cu 27,3%, la de 37,2 miliarde de euro, in timp ce importurile au avansat cu numai 19,1%, la 46,7 miliarde euro. Ca urmare, deficitul comercial a scazut cu 409 milioane de euro fata de perioada similara din anul 2009, la 9,4 miliarde euro.
Mihai Ionescu, presedintele Asociatiei Nationale a Exportatorilor si Importatorilor din Romania (ANEIR), spune ca datele statistice vin sa confirme faptul ca exporturile au ajuns sa reprezinta principalul motor al cresterii economice.
Potrivit datelor ANEIR, cei mai importanti exportatori ai Romaniei au fost producatorii de masini (Dacia in principal), cei din sectorul naval, producatorii de tehnologie (in special Nokia) si cei din industria farmaceutica.
„Am depasit cele mai optimiste asteptari, care vedeau exporturile cu 3-4 miliarde de euro mai scazute”, afirma presedintele ANEIR, pentru DailyBusiness.ro. „Performanta este remarcabila, in conditiile unui an de criza marcat de scaderea cererii si criza valutara internationala”, a spus Mihai Ionescu.
El spune ca, in 2011, toate estimarile arata ca vom depasi bariera celor 40 de miliarde de euro la export.
„Ne asteptam ca exporturile sa creasca peste 40 de miliarde de euro, in timp ce importurile ar putea ajunge la 50 de miliarde. Ar fi un rezultat foarte bun in conditiile in care deficitul comercial s-ar mentine in limita a maxim 10 miliarde de euro”, a mai spus Mihai Ionescu.
Ce vor exportatorii? Curs stabil si promovare
Ionescu spune ca pentru ca exporturile sa reprezinta motorul iesirii Romaniei din recesiune, este nevoie ca BNR sa mentina cursul valutar la un nivel stabil, de 4,1-4,3 lei pentru un euro, iar statul sa ajute firmele de export sa intre in noi piete.
Exportatorii sunt interesati, in primul rand, de marile piete emergente, precum China, Brazilia, India, unde cererea a crescut puternic odata cu dezvoltarea economica.
„Trebuie sa gasim variante de promovare prin misiuni economice, prin parteneriate garantate de stat, prin caravane investitionale. Daca Germania si-a bazat exporturile din 2010 pe afacerile din China, noi de ce sa nu incercam sa intram cu produse siderurgice, cu materiale de constructii, cu mobila de calitate”, a declarat presedintele ANEIR.
Mihai Ionescu spune ca Romania trebuie sa isi identifice cateva domenii si branduri strategice pe care sa le promoveze agresiv, daca vrem ca exporturile sa sustina iesirea din recesiune.
Potrivit datelor INS, in prezent, cei mai importanti parteneri comerciali ai Romaniei sunt statele din Uniunea Europeana, cu care se realizeaza peste 70% din comertul exterior.
Cum vor exportatorii romani sa cucereasca lumea?
Noua strategie de export a Romaniei are in prim-plan industria auto. Rezultatele inregistrate de Dacia la export si dezvoltarea productiei la Ford Craiova asigura acestui sector rolul de motor al cresterii exporturilor.
Dincolo de planurile Dacia, ce vizeaza extinderea vanzarilor in Asia si Africa, autoritatile isi pun mari sperante in planurile americanilor de la Ford care vor incepe productia la Craiova, a unui nou model de autoturism de clasa mica, viitorul B-Max. Americanii vor sa produca din 2012 peste 300.000 de masini pe an, din care sa exporte 80%.
In planurile de export ale Romaniei, un loc important il ocupa si industria chimica. Strategia de export prevede, astfel, sustinerea dezvoltarii combinatelor chimice inclusiv prin acordarea unor facilitati, in genul consumului de gaze ieftine din productia interna, pentru a putea astfel realiza un pret competitiv la export. Din pacate pentru investitorii din acest domeniu, Guvernul a anulat, de la 1 ianuarie, toate facilitatile.
Un alt domeniu considerat prioritar il constituie sectorul IT&C, in conditiile in care invatamantul romanesc este considerat foarte competitiv pe acest sector. Guvernul si firmele private membre ANEIR vor incerca sa sustina cresterea capacitatii companiilor romanesti de a dezvolta si exporta solutii end-to-end, inclusiv in marci nationale in Germania, Marea Britanie, SUA, Orientul Mijlociu si Japonia.
Strategia vizeaza si sustinerea exporturilor de mobila. Autoritatile spera sa relanseze contractele de export pentru mobilierul romanesc clasic, din esente nobile in pietele emergente, inclusiv in fostul spatiu sovietic.
Oamenii de afaceri care au lucrat la strategia nationala de export spun ca o sansa importanta pentru firmele romanesti o reprezinta sectorul imbracamintei si incaltamintei, in conditiile in care, dupa ce in anii trecuti, pietele europene au fost invadate de marfurile din China, moda produselor ieftine dar slabe calitativ a inceput sa apuna, iar viitorul apartine produselor de calitate. Firmele romanesti vor sa isi focuseze exportule pe tarile nordice, baltice, Cipru, Grecia, Israel.
Noua strategie de export a Romaniei pune accent si pe dezvoltarea exporturilor de vinuri si produse agricole ecologice. Aceste domenii, potrivit analizei, trebuie sa depaseasca faza actuala de export de materii prime, in special in vrac, si sa se concentreze in jurul unor marci nationale bine promovate.
Mai multe amanunte privind strategia de export puteti citi intr-o analiza DailyBusiness.ro