De asemenea, procentul celor mai
pesimiști dintre antreprenori a ajuns la doar 5%, după o scădere de 14 puncte
procentuale. Aceștia se așteaptă ca România să ofere un mediu prietenos pentru
dezvoltarea afacerilor în mai mult de 30 ani.
„Evoluțiile pozitive pe care le evidențiază noua
ediție a Barometrului antreprenoriatului românesc reprezintă o veste foarte
bună pentru întreg mediul de afaceri local. Ca și companie care susținem
dezvoltarea antreprenoriatului în România, aceste semnale ne validează
încrederea în direcția către care merge antreprenoriatul românesc și sperăm ca
aceste evoluții să se accelereze în următorii ani”, spune Bogdan Ion, Country Managing
Partner, EY România.
Barometrul antreprenoriatului
românesc, realizat în acest an de EY România în parteneriat cu Raiffeisen Bank, a
fost lansat astăzi în cadrul unui eveniment de business, odată cu cea de a
treia ediție a competiției EY Entrepreneur Of The Year. Aceasta este singura
competiție pentru antreprenori care se organizează la nivel global, peste 5.000
de antreprenori din întreaga lume fiind nominalizați în fiecare an.
Studiul analizează răspunsurile a
350 oameni de afaceri. 45% dintre respondenți conduc afaceri cu venituri de
peste 10 milioane de EUR, în timp ce alți 45% dintre respondenți se regăsesc în
intervalul 1-10 milioane EUR. 10% din companii au o cifră de afaceri mai mică
de 1 milion EUR. Studiul are la bază un chestionar aplicat în perioada 28
martie – 20 aprilie 2016.
Lipsa unui cadru fiscal și legislativ clar și stabil – cel mai important
obstacol
70% dintre respondenți indică lipsa unui cadru fiscal și legislativ clar,
corelat și stabil, dublat de birocrație și atitudinea neconstructivă a
reprezentanților instituțiilor statului față de afacerile private ca
reprezentând cel mai mare obstacol în crearea și dezvoltarea unei afaceri în
România.
Percepții majoritar pozitive în privința evoluției mediului de reglementare
și fiscalizare
Cu toate că mediul de reglementare și fiscal rămâne cel mai important
obstacol pentru antreprenori și în 2016, ediția din acest an a Barometrului
marchează o premieră importantă. Pentru prima dată în ultimii patru ani
antreprenorii percep o tendință majoritar pozitivă în privința evoluției
mediului de reglementare și fiscalizare.
Dacă în 2014 doar 12% dintre respondenți
vedeau o tendință pozitivă referitoare la acest aspect, iar în 2015 doar 20%,
în 2016, 51% dintre respondenți percep o îmbunătățire a mediului fiscal și de
reglementare. Practic, tendința s-a inversat față de ediția 2015, când 49%
vedeau o deteriorare a acestui aspect.
Reducerea cotei TVA – cea mai bună măsură fiscală introdusă în ultimul an
Majoritatea antreprenorilor (52%) consideră reducerea cotei TVA de la 24%
la 20%, ca și reducerea cotei TVA pentru alimente, cea mai bună măsură fiscală
introdusă în ultimul an. La distanță apreciabilă urmează scăderea impozitului
pe dividende de la 16% la 5% (27% dintre respondenți) și reducerea CAS cu 5
puncte procentuale începând cu ultimul trimestru din 2014 (7% dintre
răspunsuri).
Nicio
măsură semnificativă în privința facilitării efortului de conformare
Cu totul altfel stau lucrurile în domeniul măsurilor care fac viața mai
ușoară antreprenorilor din punctul de vedere al birocrației și al efortului de
conformare cu legislatia în vigoare. Cei mai mulți antreprenori (42%) spun că
nu a existat nicio măsură semnificativă în această zonă de mare interes pentru
antreprenori. Doar 6% dintre respondenți au indicat o oarecare îmbunătățire a
sistemului public administrativ și măsuri de debirocratizare.
Scăderea impozitării muncii – cea mai așteptată măsură de ordin fiscal
Antreprenorii indică scăderea impozitării muncii pentru angajați și
angajatori ca fiind măsura care i-ar ajuta cel mai mult în domeniul
reglementării și impozitării (31%), urmată de asigurarea stabilității mediului
de reglementare (26%), simplificarea legislației (20%) și reducerea
fiscalizării veniturilor și profiturilor companiilor (15%).
Antreprenorii din România muncesc în medie 10 ore pe zi la propria afacere
Cei mai mulți antreprenori cu experiență dedică 10 ore afacerii lor în fiecare zi, ceea ce indică faptul că lucrează cu 21% mai mult decât angajații cu normă întreagă din România și la fel de mult ca antreprenorii români aflați la început de drum. Deși cei mai mulți dedică 10 ore propriei afaceri, 20% dintre antreprenori depășesc limita celor zece ore, unii dintre aceștia ajungând chiar la 16 ore de muncă în fiecare zi.
62% dintre antreprenori consideră că accesul la finanțare s-a îmbunătățit în ultimul an Evoluții pozitive a înregistrat și accesul la finanțare. Procentul antreprenorilor care spun că accesul la finanțare s-a îmbunătățit în anul 2015 s-a dublat față de anul 2014, după o dublare și în 2014 față de 2013. Dacă în 2014 el se situa la 16% și în 2015 la 30%, în 2016 a devenit majoritar, cu 62% dintre răspunsuri. Această tendință indică o îmbunătățire treptată în ultimii ani a finanțării afacerilor.
40% intenționează să acceseze credite bancare în următoarele 12 luni
În următoarele 12 luni, cei mai mulți antreprenori se vor orienta către creditele bancare pentru a-și finanța creșterea (40% dintre respondenți). La mare distanță urmează surse de finanțare precum creditul furnizor (21%) și fondurile europene (17%). Ajutoarele de stat și fondurile de tip private equity sunt vizate de 3% dintre ei, în timp ce bursa de valori și sistemele alternative de tranzacționare se situează la 1% dintre răspunsuri.
„Ne bucurăm că ediția din acest an a barometrului reflectă o percepție pozitivă a antreprenorului matur asupra factorilor care susțin antreprenoriatul. Acest fapt poate constitui o premisă pentru ca pe termen lung și importanța în economie a companiilor medii și mici să ajungă la maturitate, respectiv să crească progresiv către media europeană. În prezent, acestea au o contribuție de aproximativ 45% la PIB în România, față de 60% în UE. Acțiunile noastre vor susține materializarea acestei premise”, a declarat Cristian Sporiș, Vicepreședinte pentru Corporate Banking al Raiffeisen Bank.
„Dacă am creiona profilul antreprenorului român matur, așa cum reiese din Barometrul antreprenoriatului românesc, acesta are peste 40 de ani, conduce o afacere cu o cifră de afaceri de peste 5 milioane EUR, muncește în medie 10 ore pe zi și participă cel puțin o dată pe săptămână la un eveniment de networking„, adaugă Alexandru Lupea, Strategic Growth Markets Leader și Partner, EY România.