Editura Businesstech
Colectia Sa-ti valorifici resursele mai bine
Pret 22 lei
Titlu original: Fred Factor
Cartea intr-un minut:
Este o carte de motivare, plecand de la un exemplu la indemana, postasul din cartier. Daca un om care are o slujba atat de „neinsemnata” poate sa faca mai mult pentru „clientii” lui, atunci orice cititor al acestei carti poate face mai mult, oricare ar fi profesia lui.
Cronica DailyBusiness
Fred este pur si simplu postasul, insa el a avut puterea sa-l impresioneze atat de tare pe oratorul Mark Sanborn, incat acesta a vorbit despre el in conferinte si chiar a dat numele lui unui premiu care se acorda angajatilor. Acest premiu recompenseaza angajamentul, inovatia si solicitudinea angajatilor.
Fred a transformat munca lui intr-o sansa de a comunica si de a indeplini oamenilor preferintele cu exactitate, realizand astfel servicii de calitate. De aici plecand, autorul spune ca nu exista profesie monotona si ca este la indemana fiecaruia sa-si transforma viata intr-o existenta extraordinara.
Un singur om poate schimba multe, indiferent cat de mare sau ineficienta este o organizatie. Aceste schimbari pot avea, prin acumulare, un efect profund asupra vietilor oamenilor din jur si asupra vietii personale.
Nu conteaza pozitia ocupata intr-o ierarhie pentru a indrazni sa schimbi ceva in jur, pentru ca nu ea determina performanta, ci invers. Aceasta pentru ca pozitia este determinata de rezultatele obtinute, nu de intentii.
Oamenii ca Fred actioneaza cand ceilalti se rezuma la vorbe si se remarca pentru ca nu sunt indiferenti, iar serviciile lor nu sunt impersonale. Relatia cu clientii fiind reala si serviciile pentru acestia sunt personalizate. Intrebarea fiecaruia ar trebui sa fie – ce schimbare in bine pot eu sa determin in fiecare zi?
Autorul a vazut la Fred faptul ca administra foarte bine cea mai importanta resursa profesionala a secolului 21: abilitatea de a crea valoare pentru cei din jur fara a cheltui bani in acest scop. Banii au fost inlocuiti cu imaginatia. Pentru a iesi invingator in lupta cu concurentii, trebuie sa gandesti mai creativ decat ei, nu sa cheltuiesti mai mult.
Principalul concurent al lui Fred era ceea ce el putea face si nu facea. Acesta ar trebui sa fie concurentul fiecarui om, spune autorul. Facand mai putin decat suntem capabili sa realizam cursa va fi pierduta.
„Intotdeauna da tot ce ai mai bun deoarece cineva te vede” poate fi un indemn utopic, pentu ca pot trece ani pana sa te vada cineva. Cinicii ar spune „cere, altfel nu ti se va da”. Este un paradox, dar cu cat astepti mai mult laude si recunoastere, cu atat este mai putin probabil ca ele sa vina, spune autorul. De aceea, actiunea trebuie sa fie insasi recompensa si sa te simti implinit indiferent daca vei primi sau nu recunoasterea pe care o meriti.
„Tot ce am invatat se datoreaza mai degraba observarii unor modele decat invatarii” spune Sanborn. Sunt norocosi cei care au intalnit modele in viata.
In zilele noastre, oamenii disimuleaza pana incep si ei sa creada. Conform acestei strategii, ei devin persoana in care vor sa se transforme comportandu-se ca si cum ar fi deja acea persoana.
Oamenii directi, care se folosesc de interlocutorii lor si sunt interesati doar de rezultate, nu pun pret pe relatii. Interactiunile lor sunt numite tranzactionale.
Interactiunile relationale pun accentul pe importanta modului in care sunt tratati oamenii in procesul de obtinere a rezultatelor. Si asta pentru ca nu poti sa oferi servicii reale daca nu iti cunosti clientii.
Valoarea fiecarui om creste pe masura ce acesta progreseaza. Pentru aceasta, oamenii ar trebui sa fie permeabili la idei. Ceea ce face un om si motivele actiunilor sale sunt trecute, de multe ori, pe pilot automat, si de aceea nu mai este capabil sa distinga intre activitate si realizare.
Unul dintre cele mai importante motive de a te reinventa este faptul ca exemplul tau ii poate inspira si pe altii si le poate schimba viata.