Mircea Maier, avocat asociat in cadrul Dragne & Asociatii a explicat ca penalitatea se va aplica tuturor obligatiilor fiscale constate in urma unei inspectii fiscale, daca se va constata ca baza impozabila nu a fost declarata de catre contribuabil sau a fost declarata incorect.
Aplicarea penalitatii nu inlatura obligatia de plata a dobanzilor, penalitatilor de intarziere sau majorarilor de intarziere prevazute la titlul VIII (din Codul de procedura fiscala – n.r.).
In prezent, plata cu intarziere a obligatiilor fiscale se sanctioneaza cu o penalitate de intarziere datorata pentru neachitarea la scadenta a obligatiilor fiscale principale de 5% pentru perioade pana in 60 de zile si de 15% pentru termene mai mari de 60 de zile. De asemenea, Fiscul aplica o dobanda penalizatoare de 0,04% pe zi.
[b]Cum vor fi afectate firmele[/b]
“Este corect sa fie aspru santionati cei care nu isi indeplinesc obligatiile, dar [b]actuala propunere cred ca este exagerata[/b]”, a declarat Mirela Serban, managing partner R&M Audit Contabilitate.
Ea a adaugat ca trebuie luat in calcul faptul ca, prin normele de aplicare, in obligatiile “nedeclarate” ar putea fi incluse sumele neacceptate de organele de control la deduceri (de TVA, de impozite, la carburanti si achizitii auto etc).
“Iar daca in aceste cazuri se va aplica sistemul de penalitati propus, e foarte posibil ca – avand in vedere si conjuctura economica – [b]sa discutam din nou de falimente la nivelul anilor de inceput de criza sau/ si de afaceri “la gri”[/b]”, a mentionat Mirela Serban.
Aceasta a subliniat ca se vor vedea [b]efecte dramatice[/b] in mediul de business. “Se trece dintr-o extrema in alta, respectiv de la prea multa indulgenta fata de datornici la niste penalitati care poarta din start insemnul falimentului… Sau, dupa ce aceste penalitati se acumuleaza, nu vor avea ce executa sau pe cine…”
De asemnea, oficialii Consiliului National pentru Intreprinderi Private Mici si Mijlocii sustin ca majorarea penalitatilor pentru obligatiile fiscale nedeclarate va avea efecte negative majore asupra mediului de afaceri, prin [b]cresterea coruptiei[/b] in randul functionarilor de la Fisc si [b]falimentul firmelor[/b].
“Se instituie penalitati excesive, cumulate, iar pentru aplicarea penalitatilor nu exista criterii care sa elimine arbitrariul si subiectivismul functionarilor cu atributii de control fiscal, ceea ce in contextul cresterii cu 25% a cuantumului penalitatilor va favoriza in mod evident cresterea coruptiei. Mentinerea penalitatilor foarte ridicate, in contextul crizei economice si al platilor intarziate, mai ales in contractele de achizitie publica, va genera falimentul multor agenti economici”, explica acestia.
Si Daniela Zar, tax senior manager in cadrul Zamfirescu Racoti Predoiu Tax, se vor inmulti cazurilor in care se constata [b]abuzuri ale autoritatilor fiscal[/b] in ceea ce priveste interpretarea prevederilor fiscale.
In acelasi timp, Ramona Sandu, accounting manager Accace Romania, a spus ca, avand in vedere situatia economica a companiilor mici din Romania care nu acorda suficienta importanta modului de organizare a evidentei contabil-fiscale, este posibil ca o mare parte dintre acestea sa fie [b]afectate puternic de noile prevederi, chiar daca nu sunt rau-intentionate[/b].
“Nu doar companiile mici se vor confrunta cu un risc fiscal mult mai ridicat, ci si [b]investitorii straini[/b] care intentioneaza sa achitioneze companii romanesti. Acestia va trebui sa acorde o atentie deosebita istoricului companiei pe care intentioneaza sa o achizitioneze si sa solicite revizii fiscale detaliate”, a adaugat Sandu.
[quote=Mircea Maier, Dragne & Asociatii]In general, masurile de sanctionare fiscala nu sunt bine primite de mediul de afaceri[/quote]
Avocatul Mircea Maier a precizat ca avand in vedere si contextul economic dificil cu care ne confruntam in prezent, o astfel de masura poate duce la [b]cresterea riscului investitional[/b], mai ales ca legislatia fiscala este neclara si intr-o permanenta schimbare. “Crearea unei stabilitati legislative/fiscale, care este reclamata de mediul de business de foarte mult timp, ar trebui sa constituie una dintre prioritatile principale ale guvernului”.
“Consideram ca practica impunerii de penalitati, amenzi, este mai degraba [b]paguboasa pentru obiectivul ANAF[/b] de crestere a gradului de colectare si ca dimpotriva, strategia care ar trebui sa fie urmarita de catre autoritatile fiscale ar fi de incurajare a conformarii voluntare prin reducerea de dobanzi si scutirea de la plata penalitatilor pentru contribuabilii care din proprie initiativa isi declara toate obligatiile fiscal”, a declarat Mihaela Mitroi, partener, consultanta fiscala, PwC Romania.
Ea a adaugat ca, de altfel, recent au fost declaratii de presa potrivit carora firmele vor fi scutite de la plata penalitatilor aferente daca achita obligatia principala si dobanzile in perioada septembrie- decembrie 2012. Astfel firmele ar putea fi incurajate printr-o masura similara sa isi declare sumele de plata nu numai sa plateasca obligatiile deja declarate.
Potrivit lui Mircea Maier, prevederile ordonantei nu sunt insa aplicabile in cazul solutionarii cererilor de rambursare a taxei pe valoarea adaugata (TVA) cu control anticipat.
[b]Probleme care genereaza neplaceri semnificative contribuabilului[/b]
“O astfel de masura poate fi justificata in masura in care obliga contribuabilul la maxima diligenta atunci cand isi calculeaza venitul impozabil, dar si la alegerea regimului fiscal corespunzator fiecarui tip de venit”, a declarat avocatul Gabriel Biris, partner SCPA Biris Goran.
Acesta vede insa cateva probleme care vor putea genera neplaceri semnificative contribuabilului:
– Calitatea legislatiei – In multe situatiii legislatia fiscala contine prevederi interpretabile, ceea ce poate genera riscuri majore contribuabilului. Cred ca nu este just ca o asemenea prevedere sa fie introdusa fara sa se introduca in legislatie principiul „in dubio contra fiscum”: legislatia neclara sa fie interpretata in favoarea contribuabilului. Nu este vina acestuia ca legiuitorul nu isi face treaba…
– Calitatea inspectiei fiscale – Desi in ultima vreme constatam o imbunatatire semnificativa a calitatii controalelor fiscale, exista inca foarte multe [b]erori comise de inspector[/b], atat din nestiinta, cat si din rea-vointa, la ordin. Uneori, mai auzi si argumentul „stim ca aveti dreptate, dar ce sa facem, trebuie sa colectam. Castigati in instanta…” In astfel de conditii, este periculos sa stabilesti o astfel de sanctiune. Probabil ca vor fi situatii in care [b]firmele vor cere reorganizarea sau chiar falimentul[/b] motivat de aceasta penalitate.
[b]Tripla sanctionare pentru contribuabili[/b]
Avocatul Mircea Maier a precizat ca din punct de vedere strict legislativ, exista deja un regim juridic diferentiat aplicabil contribuabililor care nu isi respecta obligatia de declarare, prin plata unor dobanzi de intarziere si posibilitatea autoritatilor fiscale de a-i sanctiona contraventional, penalitatea putand fi interpretata ca o tripla sanctionare a acestora pentru aceeasi fapta.
El a adaugat ca, intrucat reglementarile fiscale actuale permit o astfel de sanctionare, se poate pune intrebarea daca o astfel de masura este necesara si proportionala cu scopul urmarit de legiuitor. Cuantumul penalitatii, de 30% din obligatiile fiscale principale de plata mentionate in decizia de impunere, poate fi apreciat ca un indiciu de neproportionalitate a masurii cuprinse in propunerea de ordonanta.
“De asemenea, introducerea unor noi penalitati ar putea constitui o [b]impovarare a contribuabililor[/b], mai ales in contextul economic actual si avand in vedere numeroasele lacune/neclaritati existente in legislatia fiscala”, a subliniat Mitroi.
Potrivit reprezentantului Accace Romania, in urma modificarii Codului de procedura fiscala, contribuabilii va trebui sa acorde [b]o atentie deosebita mai ales modului de calcul si declarare a impozitelor[/b], care ridica unele dificultati in practica – de exemplu, impozitul pe venitul nerezidentilor, impozitul pe profit si contributiile sociale aferente avantajelor in natura sau sumelor achitate in baza contractelor incheiate cu persoanele fizice, altele decat contractele de munca.
“Se se urmareste in primul rand [b]”fortarea” conformarii voluntare a contribuabililor[/b] in ceea ce priveste calculul si declararea corecta a taxelor si impozitelor. Initiativa MFP nu este una condamnabila, avand in vedere ca pot exista contribuabili care actioneaza cu rea-credinta si declara intentionat un nivel diminuat al impozitelor”, a mai spus Ramona Sandu.
[b]Rea-credinta vs. erori de calcul[/b]
Specialistii in domeniu precizeaza ca autoritarile ar trebui sa faca distinctie intre contribuabilii care actioneaza cu rea-credinta si cei care comit anumite erori de calcul din cauza neclaritatii textelor de lege, “actiune care va fi insa destul de dificil de pus in practica”, conform Ramonei Sandu.
Oficialul PwC arata ca impunerea de penalitati pentru obligatii fiscale constatate de catre agentii fiscali lasa loc arbitrariului pentru ca nu face distinctia intre contribuabilii care cu buna stiinta nu au raportat aceste obligatii fiscale si cei care, ca urmare a interpretarilor legislative, nu erau la curent cu existenta acestor obligatii sau cei care pur si simplu au raportat gresit.
La randul sau, Mircea Maier a subliniat ca legislatia fiscala actuala sanctioneaza contribuabilii care nu depun declaratii, sau depun declaratii incorecte, cu plata dobanzilor si penalitatilor de intarziere, care, dupa cum se stie, sunt in cuantum considerabil. Totodata, se sanctioneaza si contraventional nedepunerea/depunerea incorecta a unor declaratiilor fiscale, prin plata unor amenzi.
Daniela Zar crede ca in practica acest principiu ar fi foarte dificil de aplicat intr-o maniera rezonabila. “Astfel, in practica se intalnesc numeroase cazuri in care contribuabilii aplica cu buna credinta diverse reglementari fiscale si in consecinta calculeaza si declara cu buna credinta obligatiile fiscale, insa, in cadrul inspectiilor fiscale, abordarea autoritatilor este semnificativ diferita si, in multe cazuri, abuziva”.
Potrivit acesteia, Proiectul de Ordonanta pentru modificarea Codului de procedura fiscala introduce si o [b]prevedere cu impact favorabil[/b] in sensul ca, pentru obligatiile fiscale suplimentare stabilite de organele de inspectie fiscala care sunt contestate de contribuabil, autoritatile fiscale ar urma sa suspende procedura executarii silite sau sa nu demareze aceasta procedura in situatia in care contribuabilul depune la autoritatea fiscala o scrisoare de garantie bancara pentru valoarea acestor obligatii fiscale, a carei valabilitate este de cel putin 6 luni.
O alta masura stipulata de proiect este [b]reducerea penalitatii la jumatate[/b] in cazul obligatiilor fiscale principale stabilite de organele de inspectie fiscala care sunt stinse pana la data de 5 sau 20 ale lunii urmatoare, in functie de momentul emiterii deciziei.