Acum doi ani, aurul era vandut pe piata romaneasca cu 50 de lei/gramul. Un an mai tarziu, in 2007, pretul mediu practicat de bijutieri crescuse cu 15 lei, ajungand la 65 de lei. O scumpire oarecum controlata, spun bijutierii, care a fost data insa peste cap de explozia cotatiilor aurului pe piata internationala, din acest inceput de an.
In conditiile in care aurul a ajuns luni, pe pietele internationale, la 909,30 dolari uncia, in magazinele de specialitate din Romania, aceasta cotatie s-ar traduce intr-un pret mediu de 90 de lei pe gram.
„Cotatia aurului practic a crescut in numai doua saptamani, de la 65 la 90 de lei astazi (n.r.-ieri). La 909 dolari uncia, asta inseamna 29 de dolari pe aur fin, iar pretul dupa prelucrare ajunge la 90 de lei pe gram. Nu credeam ca se va ajunge la un asemenea pret”, a explicat Mihail Pacioianu, presedintele Federatiei Metalelor si Pietrelor Pretioase si Semipretioase Diamond-Gold.
Bijutierii cauta solutii pentru mentinerea preturilor
Impactul direct al cotatiei aurului s-a simtit deja in magazinele de bijuterii, dar valul scumpirilor abia de acum este asteptat sa urmeze, spun bijutierii.
„In magazine, pretul mediu al aurului este acum undeva in jurul valorii de 60-65 de lei/gram. In conditiile cresterii cotatiei aurului la aceste cote record, e posibil ca in urmatoarea perioada sa urmeze noi scumpiri”, a mai spus Pacioianu.
Unul dintre cei mai mari producatori si distribuitori de bijuterii din aur, compania Traser Gold, ce detine 14 magazine in Bucuresti, a scumpit deja pretul pe gramul de aur, acum cateva zile, de la 58 la 60 de lei. Alexandra Gherman, directorul societatii, considera insa ca, in conditiile majorarii cotatiei aurului, ar putea urma noi scumpiri.
„De abia am scumpit pretul la aur de la 58 la 60 de lei. Daca tot continua sa creasca, va trebui sa ne refacem calculele”, a declarat Gherman, pentru DailyBusiness, fara a putea preciza nivelul scumpirii.
Membrii Federatiei Metalelor si Pietrelor Pretioase si Semipretioase Diamond-Gold cauta acum solutii pentru mentinerea pretului aurului, implicit al bijuteriilor, la un pret competitiv atat din punct de vedere al ofertei cat mai ales al cererii.
„O pereche de verighete de 4-8 grame a ajuns sa coste cu circa 40% mai mult decat in aceeasi perioada a anului trecut. Iar acest lucru a inceput sa conteze pentru clienti, care, din cauza preturilor, sunt din ce in ce mai putini si aleg produse mai ieftine, mai usoare si chiar mai slabe calitativ”, a declarat Mihai Pacioianu.
„Acest lucru se traduce printr-o scadere a profiturilor pentru bijutieri, motiv pentru care incercam sa cautam solutiile cele mai bune pentru mentinerea clientelei”, a mai spus presedintele Asociatiei Bijutierilor.
Singura solutie viabila, in opinia patronului de la Traser Gold, este atragerea unui cat mai mare volum de aur in circulatie, din productia interna.
„Pentru a mentine preturile, ar trebui sa refolosim cat mai mult aur existent deja in tara si sa apelam la importuri doar atunci cand este absolut necesar. Aici intervine insa clientul care poate veni cu bijuterii pe care vrea sa le transforme, si plateste doar manopera, sau poate vinde aur, ceea ce se intampla mai rar. Altfel, aducem din import, iar pretul este altul”, a explicat Alexandra Gherman.
O alta solutie identificata de Federatiei Metalelor si Pietrelor Pretioase si Semipretioase Diamond-Gold ar fi vanzarea in rate a bijuteriilor, solutie insa nesustenabila in conditiile in care majoritatea companiilor care vand bijuterii nu detine capacitatea financiara in a-si credita clientii.
In Romania sunt autorizate in prezent sa realizeze operatiuni cu metale si pietre pretioase circa 4.100 de societati comerciale, in care lucreaza aproximativ 11.000 de salariati.
Anual, pe piata romaneasca, se vand legal circa 15 tone de bijuterii din aur, ceea ce inseamna mai putin de un gram pe cap de locuitor. Potrivit datelor Federatiei Metalelor si Pietrelor Pretioase si Semipretioase Diamond-Gold, din totalul cantitatii comercializate 10% reprezinta aur de 18 karate. In privinta provenientei metalului, aproximativ 85% dintre bijuteriile comercializate pe piata sunt din import.
Aurul ar putea ajunge la 1.000 de dolari/uncia
De ce se scumpeste insa atat de puternic aurul? Analistii economici spun ca responsabili de cresterea cotatiilor sunt investitorii speculativi din pietele internationale care, pana in aceasta iarna, isi investeau banii in actiuni, obligatiuni emise de banci si alte instrumente financiare considerate sigure si generatoare de profituri rapide, pe termen scurt.
Odata cu prabusirea pietei creditelor ipotecare din Statele Unite, pietele financiare mondiale au devenit nesigure, iar impactul pierderilor din sectorul bancar american s-a raspandit rapid in toata lumea. In conditiile in care si pretul petrolului a depasit recordul de 100 de dolari/baril, investitorii au cautat sa isi plaseze banii in investitii mai sigure, iar aurul, alaturi de argint, platina si paladiu, au fost privite ca o solutie de avarie pana la calmarea crizei de pe pietele financiare.
„Astfel s-a ajuns ca aurul sa se scumpeasca atat de mult, pentru ca au fost din ce in ce mai multi investitori interesati sa cumpere, iar aurul din piata nu este atat de mult pe cat se credea”, a explicat presedintele Asociatiei Bijutierilor.
Analistii economici spun ca „febra” aurului va continua in 2008, nefiind exclusa varianta ca metalul galben sa fie vandut cat de curand peste cotatia de 1000 de dolari/uncie.