Exporturile au inregistrat in februarie 2008 un avans de 30,9% fata de aceeasi luna a anului trecut, pana la 10,25 miliarde de lei. In acelasi timp, importurile au insumat 15,6 miliarde de lei, dupa o crestere de 24,2%, comparativ cu februarie 2007.
Fata de luna ianuarie 2008, exporturile au crescut in februarie cu 14,0% la valori exprimate in lei, iar importurile – cu 10,4%, informeaza INS.
Exporturile FOB realizate in perioada 1 ianuarie – 29 februarie 2008 au fost de 19,24 miliarde lei, iar importurile CIF s-au cifrat la 29,78 miliarde lei. Comparativ cu aceeasi perioada din 2007, exporturile au crescut cu 29,3% la valori exprimate in lei, iar importurile au crescut cu 22,4%.
Deficitul comercial FOB-CIF in perioada 1 ianuarie – 29 februarie 2008, a fost de 10,53 miliarde lei, cu 1,09 miliarde lei mai mult decat in perioada similara din 2007.
Valoarea schimburilor intracomunitare de bunuri in perioana 1 ianuarie – 29 februarie 2008 a fost de 13,64 miliarde lei la expedieri si de 20,88 miliarde lei la introduceri, reprezentand peste 70% din total exporturi, respectiv importuri.
In perioada 1 ianuarie – 29 februarie 2008, ponderea principala in structura pe grupe de produse a exporturilor si importurilor o detin masinile si echipamentele de transport (33,8% la export, respectiv 37,9% la import) si alte produse manufacturate (42,5% la export, respectiv 30,3% la import).
Comisia Nationala de Prognoza (CNP) estimeaza, in prognoza preliminara de primavara, o restrangere mai alerta a deficitului de cont curent decat indica in proiectiile anterioare, in conditiile cresterii intr-un ritm mai rapid a exporturilor fata de importuri, in urmatorii 6 ani.
Daca proiectiile CNP se confirma, 2008 ar fi primul an dupa 2002 in care ritmul de crestere a exporturilor il va devansa pe cel al importurilor. In 2002, exporturile au avansat cu circa 22%, in timp ce importurile au crescut cu doar 15%.
Pretul FOB (free on board) reprezinta pretul la frontiera tarii exportatoare, care include valoarea marfii, toate cheltuielile de transport pana la punctul de imbarcare, precum si toate taxele pe care marfa trebuie sa le suporte pentru a fi incarcata la bord.
Pretul CIF (cost, insurance, freight) reprezinta pretul la frontiera tarii importatoare, care cuprinde atat elementele componente ale pretului FOB cat si costul asigurarii si transportului international.