Sale&lease-back reprezinta un tip de contract de leasing in care utilizatorul este si furnizorul bunului finantat. Astfel, utilizatorul vinde un bun aflat in proprietatea sa societatii finantatoare, si in baza unui contract de leasing pe termen lung, isi pastreaza dreptul de folosi acel bun contra unei sume lunare.
Acest tip de contract se intalneste atat la firmele de leasing financiar, cat si la cele de leasing operational. Gama de produse finantate in acest sistem este foarte larga, de la imobile, echipamente industriale si de constructie pana la autoturisme si vehicule comerciale.
„Produsul sales&lease-back este avantajos in conjunctura economica actuala deoarece tranzactia ofera o sursa de lichiditate agentilor economici care aleg acest produs. Este aplicabil cu mare pondere in domeniul imobiliar”, a precizat Adriana Ahciarliu, secretarul general al Asociatiei Societatilor Financiare – ALB Romania.
Potrivit datelor ALB, ponderea acestor finantari este de 25% din leasingul imobiliar, care avea o valoare de aproape 352 milioane euro in 2008. Institutia nu a publicat date privind sale&lease-back-ul pe celelalte segmente de leasing.
„Credem ca anul 2009 va aduce o crestere a acestui tip de finantare. Este o modalitate de a obtine lichiditati pe care sa le folosesti in dezvoltarea afacerii”, a declarat Titus Nicoara, directorul general al BT Leasing.
De aceeasi parere este si Claudiu Stanescu, directorul general al BCR Leasing, care considera ca sale&lease-back-ul reprezinta o sursa eficienta de capital de lucru pentru companiile care au probleme de lichiditati, intr-un moment in care creditul bancar este scump sau nu mai este usor accesibil.
„Lease-back-ul se poate dovedi o alternativa viabila in 2009 pentru leasingul imobiliar in Romania, desigur, pastrand proportiile si anticipand in continuare o contractie a pietei pe acest segment”, a spus Stanescu.
Sorin Manolescu, directorul general al EFG Leasing, a precizat ca, daca luam in considerare contextul economico-financiar actual, aceasta forma de finantare ar putea inregistra o crestere in 2009.
„Criza financiara, tradusa printre altele si prin restrangerea creditarii, este cel mai important factor care ar putea contribui la aceasta crestere, deoarece acest produs de finantare reprezinta o modalitate rapida de atragere de lichiditati pentru companii”, a adaugat Manolescu.
Chiar daca cererea pentru acest tip de finantare este in crestere din cauza blocajului de lichiditati care se generalizeaza la nivelul actorilor economici, Dan Cristian Pelcuta, directorul de vanzari al NBG Leasing (fosta Eurial) se asteapta la o scadere in acest an a operatiunilor de sale&lease-back ale companiei.
„Produsul sale&lease-back este relativ nou pe piata de leasing operational din Romania, Arval inregistrand mult mai multe solicitari pe acest segment in 2009, si, in prezent, este privit de companii mai ales ca o solutie anti-criza„, a declarat Arnault Leglaye, managing director al Arval Romania.
Potrivit estimarilor companiei Arval, sale&lease-back-ul reprezinta mai putin de 5% din totalul pietei de leasing operational.
Ovidiu Andreescu, directorul comercial al ALD Automotive, considera ca cererea pentru acest produs va creste in 2009, avand in vedere conditiile de piata si costurile din ce in ce mai ridicate ale finantarii.
Cererile pentru sale&lease-back sunt mai mari pe segmentul imobiliar
NBG Leasing a inregistrat finantari de circa 20 milioane euro, din care 53,55% au fost pe real-estate, 29,59% pentru autovehicule, restul fiind pe alte tipuri de bunuri, conform companiei.
„Pana in acest an, am avut in vedere aproape toate categoriile de active finantabile intr-o tranzactie de leasing obisnuita, ca suport/obiect al tranzactiilor de sale&lease-back. Din acest an, practic nimeni nu mai poate enumera sau emite cu certitudine o lista cu active care vor fi acceptate pentru astfel de tranzactii, avand in vedere incertitudinea cu privire la valoarea activelor tranzactionate in economie”, a precizat Dan Pelcuta.
BCR Leasing IFN finanteaza, in principal, in sistem sale&lease-back, terenuri si cladiri. Intr-o mult mai mica masura, compania a finantat cateva proiecte de acest tip pentru echipamente, potrivit lui Claudiu Stanescu.
Din totalul finantarilor acordate de BCR Leasing in 2008 pe segmentul de leasing imobiliar, imprumuturile in sistem sale&lease-back aveau o pondere de circa 52%, corespunzator unei valori totale a bunurilor finantate de 17,2 milioane euro. Astfel, leasingul imobiliar a reprezentat putin peste 7% din portofoliul companiei.
[quote=Titus Nicoara, director general BT Leasing]Bunul care face obiectul unui „sale&lease-back” il folosesti in continuare pe tot parcursul contractului de leasing, iar la finalul contractului redevii proprietar[/quote]
Si in cazul EFG Leasing, cea mai mare pondere a contractelor de acest tip o detin imobilele, a spus Sorin Manolescu, care a precizat ca societatea mai finanteaza echipamente industriale si de constructie, autoturisme si vehicule comerciale.
Seful ALD Automotive a precizat ca aproximativ 5% din autovehiculele pe care le gestioneaza compania in acest moment au fost preluate prin sale&lease-back, fiind o solutie disponibila pentru autovehicule si autoutilitare de pana la 3,5 tone.
Dan Constantinescu, director executiv in cadrul UniCredit Leasing, a declarat ca in 2009 compania a inregistrat solicitari de contracte de acest gen in special pe partea de real estate si de echipamente.
„In general finantam imobile, in special cele din sectorul industrial si comercial, precum si echipamente asociate acestora”, a precizat Constantinescu.
Immorent Romania este interesanta intr-o masura covarsitoare de segmentul finantarilor imobiliare. Compania se asteapta ca finantarile pe segmentul sale&lease-back sa fie mai mari decat in anii precedenti, potrivit lui Bogdan Cernescu, directorul general al societatii.
In 2008, ponderea sale&lease-back-ului a fost de mai putin de 1% din totalul bunurilor finantate de UniCredit Leasing, potrivit lui Constantinescu.
„Avantajul major al acestui tip de contract este ca permite companiilor sa beneficieze rapid de capital de lucru ce poate fi utilizat pentru dezvoltarea afacerilor”, a subliniat Titus Nicoara.
Cat de dezvoltata este aceasta forma de finantare in alte tari europene
„Activitatea de acest tip a devenit tot mai raspandita in ultimii ani la nivelul intregului continent”, a spus Dan Pelcuta, directorul de vanzari al NBG Leasing.
El a mentionat ca in cadrul acestei categorii de finantare, o pondere deosebita o au tranzactiile imobiliare de tip sale&lease-back, care au cunoscut o mare efervescenta pe pietele europene in ultimii ani.
Conform cifrelor avansate de analisti, valoarea totala a tranzactiilor de tip sale&lease-back a crescut permanent in Europa, de la 18,6 miliarde euro in 2005, la 34 miliarde in 2006 si respectiv 45,9 miliarde in 2007. Criza a afectat drastic aceste volume in 2008, cand valoarea tranzactiilor a fost de numai 22,2 miliarde euro, a precizat Claudiu Stanescu, seful BCR Leasing.
Acesta a precizat ca ponderea sale&lease-back-ului a reprezentat in 2008 circa 19% din procentul total al tranzactiilor de pe piata de investitii, pondere apropiata de cea a anului precedent (18,6%). Cel mai mare volum al tranzactiilor de acest tip se inregistreaza in Germania (peste 6 miliarde euro in 2008 si circa 600 tranzactii de mare anvergura), urmata de Anglia, Spania, Italia si Franta si, in proportii mai mici, de celelalte state europene.
[quote=Sorin Manolescu, directorul EFG Leasing]Aceasta forma de finantare se bucura de o popularitate crescuta in tarile din Uniunea Europeana, in comparatie cu Romania[/quote]
„In general, romanii sunt foarte atasati de ideea de proprietate si de aceea, se observa o oarecare reticenta in a ceda acest drept unui tert, chiar daca acesta este un finantator. Insa, odata intelese beneficiile si detaliile operatiunii, am constatat ca interesul devine din ce in ce mai mare si de cele mai multe ori se si concretizeaza”, a aratat Manolescu.
Arnault Leglaye a mentionat ca sale&lease-back-ul reprezinta o pratica des intalnita in tarile europene. Acest produs are o evolutie invers proportionala cu evolutia leasing-ului operational, in sensul ca, pe o piata unde leasing-ul operational este foarte dezvoltat, sale&lease-back nu detine o pondere importanta si viceversa.
„Astfel, intr-o tara ca Romania, unde forma cea mai intalnita de utilizare a unei flote auto o reprezinta cumpararea directa, potentialul pentru sale&lease-back este foarte important”, a mai declarat seful Arval Romania.
El a subliniat ca avantajele acestui produs pot fi privite ca o solutie castigatoare, in contextul financiar actual, intrucat capitalul companiei solicitante nu ramane imobilizat in flota auto, cash-flow-ul si capacitatea de imprumut se vor imbunatati, iar lichiditatile obtinute in urma trecerii la leasing operational pot fi focalizate pe activitatea de baza a companiei, prin investitii.