In 2010, nivelul
acestor impozite a fost de 13,8 milioane de lei.
„[b]Intensificarea
controalelor fiscale[/b] pe acest palier reflecta in mare masura un
fenomen international care a luat amploare in ultima perioada”,
spun oficialii Deloitte Tax.
Preturile de transfer reprezinta un
aspect global cu care se confrunta toate multinationalele. In
practica romaneasca, cerintele dosarului de preturi de transfer au
fost publicate in 2008. Atunci a devenit clar ca aceste reglementari
vor deveni din ce in ce mai stringente, pe masura ce statul urmareste
sa isi maximizeze veniturile fiscale din baza de impozitare. in
ultimii doi ani, dezbaterea pe acest subiect s-a intensificat; din
2010, grupurile cu actionariat romanesc trebuie sa depuna si ele
dosarul preturilor de transfer.
„Daca acum cativa
ani, controlul autoritatilor fiscale din Romania pe acest palier era
relativ formal, axat cu precadere pe verificarea corectitudinii
intocmirii dosarului preturilor de transfer (in cazul in care acesta
continea toate elementele prevazute in legislatia existenta), acum
vorbim despre o analiza detaliata a documentelor, precum si a
tranzactiilor incheiate cu partile afiliate”, subliniaza Ciprian
Gavriliu, senior manager si liderul echipei preturilor de transfer
din cadrul Deloitte Tax.
„Este, deci, cu
atat mai important pentru companiile care cad sub incidenta acestei
legislatii sa se asigure ca respecta in totalitate prevederile legale
si ca analizeaza acest aspect atat din punct de vedere al riscurilor,
cat si al oportunitatilor aferente”, a adaugat acesta.
[b]Dosarul preturilor de transfer a pus
in dificultate multe companii la nivel global[/b]. Multinationale
renumite, cu precadere in zona serviciilor de internet sau a
dezvoltarii de aplicatii software, fac in prezent obiectul unor
investigatii deschise de autoritati fiscale din tari importante
precum Marea Britanie, Australia, Statele Unite, China, India sau
Franta, ce privesc ajustari de miliarde de euro sau dolari.
„Tranzactiile
realizate de partile afiliate unui grup, mai ales cand discutam
despre multinationale, sunt extrem de complexe, iar aspectele fiscale
aferente necesita expertiza pe masura”, a mai spus Ciprian
Gavriliu.
„Anticipam in urma
cu cateva luni intensificarea activitatii autoritatilor fiscale din
Romania pe acest palier. Conform Strategiei fiscal-bugetare
2012-2014, ANAF estima venituri fiscale suplimentare ca urmare a
verificarii preturilor de transfer de 48 de milioane de lei in 2012,
66 milioane de lei in 2013 si, respectiv, 90 de milioane de lei in
2014 aferente impozitului pe profit stabilit suplimentar. Prin
urmare, dupa cum se observa, autoritatile fiscale [b]au indeplinit in
2011 obiectivul stabilit pentru 2013[/b]. Fara indoiala, activitatea
pe acest segment isi va continua tendinta ascendenta”, a explicat
specialistul Deloitte Tax.
De subliniat ca autoritatile fiscale
estimeaza, de asemenea, ajustari ale [b]taxei pe valoare adaugata
(TVA)[/b] in cadrul controalelor fiscale ce vizeaza dosarul
preturilor de transfer (de exemplu, 32 de milioane lei pentru 2012,
44 milioane lei pentru 2013, respectiv 60 milioane lei pentru 2014).
„O ajustare
datorata regulilor preturilor de transfer nu ar trebui sa influenteze
in niciun fel baza de impozitare pentru TVA”, subliniaza Vlad
Boeriu, senior manager Taxe Indirecte in cadrul Deloitte Tax.
„Cu alte cuvinte,
o astfel de ajustare ar trebui sa conduca doar la o diferenta la
impozitul pe profit, nu si la un TVA de plata suplimentar. Codul
Fiscal este clar in acest sens, baza impozabila pentru TVA fiind
contrapartida efectiv obtinuta sau care urmeaza a se obtine pentru
livrarea sau prestarea respectiva. De asemenea, Directiva 112 si
jurisprudenta Curtii Europene de Justitie sunt clare in acest sens”,
a mai spus Boeriu.
Conform acestuai, cu
toate ca Ministerul de Finante admite in diferite documente aceasta
abordare, la nivel practic exista numeroase cazuri in care
inspectorii fiscali considera ca, in urma ajustarii preturilor de
transfer, trebuie ajustata si baza impozabila (fara a exista insa
vreo baza legala). Mai mult, inclusiv in faza de contestare
administrativa s-au intalnit cazuri in care autoritatile au respins
contestatiile in cauza, argumentatia fiind una superficiala.
In ultimii trei ani, echipa Deloitte
specializata in preturi de transfer din Romania s-a triplat, pe
fondul cresterii cererii si a complexitatii problematicii aferente.
Business-ul generat de cei peste 150 de clienti a crescut de la zero
la aproape 12% din veniturile totale ale Deloitte Tax Romania.
Deloitte, prezenta in 150 de tar,
furnizeaza servicii clientilor din sectorul public si privat in
urmatoarele domenii profesionale – audit, taxe, consultanta,
consultanta financiara – deservind numeroase industrii.