Prevederile sunt incluse in normele metodologice de aplicare a procedurii de utilizare a metodelor indirecte de control, incluse intr-un proiect de hotarare de guvern, relateaza Mediafax.
Executivul a decis, la finele anului trecut, ca persoanele fizice ale caror venituri reale depasesc cu cel putin 50.000 lei sumele declarate vor plati impozit de 16% aplicat la diferenta dintre cele doua valori.
Potrivit normelor, verificarea persoanelor cu venituri mari se va efectua in mai multe etape, care vor determina in final starea de fapt fiscala reala, in functie de care se va stabili daca se poate dovedi provenienta veniturilor si daca se va aplica impozit.
Intr-o prima etapa, organele fiscale vor efectua o analiza pentru a stabili riscul probabil pentru un grup de persoane fizice sau pentru cazuri punctuale, la solicitarea unor institutii sau autoritati publice.
Fiecare persoana din grupul selectat va fi verificata prealabil. Procedura de analiza de risc se va stabili prin norme interne, prin ordin al presedintelui ANAF.
Selectarea persoanelor fizice care vor fi verificate se va realiza din lista persoanelor care depasesc riscul minim acceptat de administratia fiscala, in functie de nivelul riscului si de capacitatea de efectuare a verificarilor fiscale prealabile documentare.
Persoana fizica selectata pentru verificare nu poate obiecta cu privire la procedura de selectare folosita si nu trebuie notificata in acest stadiu al controlului.
Pe perioada verificarii, organele fiscale pot solicita tertilor, inclusiv platitorilor de venit sau oricaror autoritati sau institutii publice, informatii sau documente pentru stabilirea situatiei fiscale reale a persoanei fizice supuse verificarii.
In cazul in care rezultatul verificarii fiscale prealabile documentare reprezinta o diferenta semnificativa intre veniturile realizate de persoana fizica, calculate in baza situatiei fiscale personale si veniturile declarate de aceasta sau de platitorii de venit, organul fiscal comunica avizul de verificare persoanei fizice ce a facut obiectul verificarii fiscale prealabile documentare.
In functie de datele colectate, organele fiscale pot inceta verificarea sau pot trece in etapa urmatoare de verificare fiscala, care presupune un control mai amanuntit al tuturor documentelor disponibile si in care pot fi solicitate si terte persoane pentru a da declaratii.
Pentru efectuarea verificarii fiscale, organul fiscal are obligatia sa instiinteze persoana fizica verificata in legatura cu actiunea care urmeaza sa se desfasoare, prin transmiterea unui aviz de verificare, prin care persoana este instiintata ca are dreptul de a beneficia de asistenta de specialitate sau juridica.
Pe parcursul derularii verificarii fiscale, organul fiscal stabileste, ori de cate ori este necesar, intalniri cu persoana fizica verificata, pentru a solicita si primi inscrisuri sau alte explicatii ori clarificari necesare stabilirii situatiei fiscale reale. Concluziile intalnirilor se vor consemna intr-un document semnat de ambele parti. In cazul in care persoana fizica verificata refuza semnarea acestuia, se consemneaza refuzul.
Persoana verificata trebuie sa colaboreze la constatarea starilor de fapt fiscale. Aceasta trebuie sa dea informatii, sa prezinte inscrisuri relevante pentru verificarea fiscala, precum si orice alte date necesare clarificarii situatiilor de fapt relevante din punct de vedere fiscal.
Rezultatul verificarii se va consemna intr-un raport scris, in care se vor prezenta constatarile, din punct de vedere faptic si legal. Raportul va sta la baza emiterii deciziei de impunere sau, dupa caz, a unei decizii de incetare a procedurii de verificare, in cazul in care nu se ajusteaza baza impozabila.
Daca au indicii care ar putea intruni elemente constitutive ale unei infractiuni, organele fiscale pot sesiza organele de urmarire penala.
Pentru stabilirea bazei impozabile, organele fiscale vor folosi metode indirecte, respectiv cea a sursei si cheltuirii fondului, a fluxurilor de trezorerie si a patrimoniului.
Metoda sursei si cheltuirii fondului consta in compararea cheltuielilor efectuate de o persoana fizica cu veniturile declarate in perioada verificata. Metoda se bazeaza pe principiul ca orice cheltuiala in exces fata de valoarea declarata a veniturilor reprezinta venit impozabil nedeclarat.
Metoda fluxurilor de trezorerie consta in analiza intrarilor si iesirilor de sume in conturile bancare, precum si a intrarilor si iesirilor de sume in numerar, pentru a stabili miscarile de disponibilitati banesti si asocierea acestor miscari cu sursele de venit si utilizarea acestora.
Metoda patrimoniului permite stabilirea bazei impozabile ajustate pentru o persoana fizica verificata, analizand cresterea, respectiv descresterea patrimoniului net al acesteia.
Rezultatele obtinute din aplicarea metodelor indirecte pentru stabilirea bazei impozabile ajustate se inscriu in raportul incheiat de organul fiscal la finalizarea verificarilor, impreuna cu nominalizarea metodei/metodelor indirecte utilizate si a tuturor elementelor avute in vedere la stabilirea bazei impozabile ajustate pentru impozitul pe venit.