Criza reprezinta, dincolo de probleme, o oportunitate. O idee pe care oamenii de afaceri o sustin cu tarie.
„In perioadele de recesiune, concurenta este mai mica, iar oportunitatile sunt mai mari „, afirma, recent, omul de afaceri Dinu Patriciu, odata cu lansarea conceptului Mic.ro, un lant de magazine de cartier operate in franciza.
„Oamenii isi reduc consumul in criza, dar asta nu inseamna ca nu mai mananca, nu isi mai cumpara cele necesare. Daca vii cu o oferta buna, iti poti face mai usor o clientela fidela”, declara acesta, afirmand ca sistemul de franciza inventat de el si-a depasit deja rezultatele anticipate.
Potrivit expertilor, motivul pentru care afacerile in franciza se dezvolta in aceasta perioada de criza tine, in primul rand, de riscurile ceva mai mici care le comporta.
„Rata de succes a unei retele in franciza in Romania este de 80-90%”, a declarat pentru DailyBusiness.ro, Adrian Gheorghe, directorul general al ThinkBig International, o companie de consultanta in domeniul francizelor. Un procent semnificativ, in conditiile scaderii puternice a cererii.
„Avantajele francizei fata de o afacere traditionala sunt legate, printre altele, de pregatirea oferita francizatilor inainte de a deschide afacerea, minimizarea riscurilor, atat pentru francizor, cat si pentru francizat”, a spus Gheorghe.
„In plus, reputatia produsului sau serviciului este deja identificabila pentru consumatori, iar o astfel de afacere nu necesita experienta anterioara in domeniu a francizatilor. Pe de alta parte, se ofera asistenta financiara printr-o forma de consultanta, inclusiv pentru extinderea rapida a retelei de distributie”, a adaugat expertul.
Acesta ar fi cateva dintre motivele pentru care sistemul de francize a generat anul trecut afaceri de 900 milioane de euro, potrivit unui studiu realizat de de Asociatia Romana de Franciza.
[img=987][/img]
Cele mai multe francize sunt cele din retail, in special din sectorul alimentar. „Fast-food-ul este in prim-plan. De la patiserii, la saormarii si alte asemenea unitati. Se mizeaza mult pe produse ieftine „, a declarat Constantin Anton, presedintele asociatiei.
„Romanii cheltuie cea mai mare parte din veniturile lor pentru hrana, fiind pe primul loc in UE la acest capitol, lucru ce se reflecta si in proportia detinuta de francizele destinate acestui domeniu „, se precizeaza in studiul realizat de Asociatia Romana de Franciza.
In topul francizelor se situeaza, alaturi de cele din fast-food, afacerile din sectorul serviciilor, de la pariurile sportive la saloanele de cosmetica sau centrele de incarcari de cartuse de imprimanta.
Adrian Gheorghe, directorul general al ThinkBig International, da exemplu si franciza Magic Factory, care vinde produse licentiate Disney. Magazinele urmeaza sa se deschida in toate orasele cu peste 100.000 de locuitori.
„Un alt exemplu ar fi franciza Brooks. Este o marca italiana de vestimentatie pentru tinerii de ambele sexe, ce ofera produse casual pentru intreaga zi. Primul magazin a fost deschis in AFI Palace Cotroceni, avand o investitie globala de 50.000 de euro, pe o suprafata medie de 70 mp”, a declarat Gheorghe.
Deschiderea unei afaceri in franciza costa, in general, intre 2.000 si 50.000 euro. La taxa de franciza se adauga, bineinteles, investitia necesara care poate sa varieze in functie de domeniu de activitate, spatiu etc.
Spre exemplu, in domeniul fast-food, cel mai cautat, pot fi deschise business-uri ieftine, in genul Fitosica (o franciza de 3.000 de euro in domeniul gogoseriei).
O franciza in domeniul comercializarii cartofilor prajiti este Chipstix. Aceasta necesita o investitie totala de 5.000 de euro, din care 2.000 euro reprezinta taxa de franciza.
Dar, in sectorul fast-food se poate ajunge la investitii de peste 100.000 euro, cat necesita un restaurant Mc Donald’s.
Riscurile unei francize
Bineinteles, achizitia unei astfel de afaceri nu asigura neaparat succesul. Potrivit specialistilor, rezultatele tin de tipul de franciza, locatia in care este implementata si gestionarea acesteia.
Cine vrea sa cumpere o franciza, trebuie sa fie atent la istoricul marcii respective si asta pentru ca in piata exista multe formate considerate „fantoma „.
„Atunci cand un om de afaceri intentioneaza sa cumpere o franciza, acesta ar trebui sa urmareasca istoricul companiei francizoare, cifra de afaceri, notorietatea acesteia, numarul de locatii si numarul de francize acordate in ultimii doi ani, precum si rata de rentabilitate obtinuta „, spune Adrian Gheorghe, directorul general al ThinkBig International.
„Pe de alta parte, un pericol pentru esecul franchising-ului provine din subfinantare, din lipsa unei documentatii foarte atente cu privire la afacerea pe care urmeaza s-o intreprinda si din neimplicarea francizatului. In plus, declinul francizei poate aparea din cauza mediului afacerii, scaderilor in activitate si potentialului pietei”, a mentionat acesta.
De asemenea, un alt factor determinant in ceea ce priveste succesul unei francize ar fi locatia. Alegerea locatiei este determinata de dezvoltarea economica din zona, populatia zonei, infrastructura de transport, caracteristicile demografice, forta de munca, traficul, planurile de dezvoltare urbanistica a zonei, costurile de constructie, locatia concurentei, forta de atractie a zonei si compatibilitatea cu profilul de baza al clientului.
Francizele cu cel mai ridicat grad de risc sunt, de departe, cele din sectorul imobilar si consultanta financiara.
Spre exemplu, in piata imobiliara, din 10.000 de agentii imobiliare active inainte de aparitia crizei financiare, circa 7.000 si-au oprit activitatea, in principal din lipsa tranzactiilor. Printre francizorii afectati de criza s-au aflat Re/Max, Century 21 si Hirsh, care s-au confruntat cu un val de contracte reziliate.
Potrivit statisticilor, pe piata romaneasca opereaza, in prezent, peste 500 de companii in franciza.
In 2008, piata francizelor era evaluata de compania de consultanta CHR Consulting la 1,3 miliarde euro.
Cel mai puternic potential din Europa
Potrivit expertilor de la ThinkBig International, afacerile in franciza au in Romania un potential de crestere foarte mare. „Tara noastra ramane o tinta profitabila pentru deschiderea unor astfel de francize, potentialul de dezvoltare al Romaniei fiind cel mai important din Europa „, afirma Adrian Gheorghe, directorul general al ThinkBig International.
Motivul? In conditiile in care Romania reprezinta a 7-a piata de retail din Europa, dupa potential, numarul francizelor este inca foarte mic.
Potrivit studiului realizat de asociatia de profil, in prezent aproape jumatate din cota de piata a sistemelor de franciza este reprezentata de afaceri locale, in principal din sectorul fast-food si servicii, de la saloane de cosmetica la incarcari de cartuse si pariuri sportive.
Viitorul apartine insa productiei, sustine Constantin Anton, presedintele asociatiei.
„Vorbim de francize in sectorul de prelucrare, cu potential de export pe pietele europene. Sunt multe companii straine, inclusiv din Asia si America Latina, care si-au manifestat intentia de a intra cu francize in Romania „, a declarat Anton.
„Cei mai multi vor intra probabil anul viitor, cand vom vedea primele semnale de iesire din criza. Anul 2012 ar putea aduce o dezvoltare puternica a afacerilor in franciza”, a mai spus presedintele organizatiei.
[img=988][/img]
Opinie sustinuta si de Adrian Gheorghe, directorul general al ThinkBig International. „Opinia specialistilor nostri privind evolutia business-ului in franciza in perspectiva unei reveniri economice este ca numarul de companii care opereaza in franciza va creste, iar companiile care lucreaza in franciza isi vor relua dezvoltarea pentru a deschide noi locatii”, a declarat aceasta.
„Din punct de vedere statistic, evaluam o scadere a francizelor de lux, prevaland in schimb o crestere a francizelor in domeniile food si retail”, crede Gheorghe.
Expertii spun ca francizele cu cel mai mare potential de crestere sunt in domeniul industrial (bauturi racoritoare, alcoolice, fabricarea materialelor de constructii), acesta fiind urmate de cele din servicii (financiare, de personal, de intretinere, imobiliare), retail (fara industrie alimentara), fast-food si industria hoteliera.