„Admir modelul german. Avem de invatat de la ei in unele aspecte”, a declarat recent Nicolas Sarkozy, presedintele Frantei, potrivit sursei mentionate.
Daca Germania s-a dezvoltat in mod traditional datorita investitiilor si exporturilor, care au explodat datorita cererii din China, Franta a avut in shimb o crestere economica bazata pe consum.
Producatorii auto francezi estimeaza pentru anul acesta o productie la jumatate fata de cea realizata in Franta in urma cu 5 ani. Spre comparatie, producatorii auto din Germania estimeaza o productie la fel de mare ca in urma cu 5 ani.
De asemenea, Franta estimeaza o crestere economica de 1,6% pentru anul acesta, in timp ce Germania preconiezeaza un avans de 3,7%.
Mai mult, deficitul bugetar al Frantei ar putea ajunge la 7% din PIB in 2011, in timp ce al Germaniei ar putea scadea sub 3%.
Guvernul francez nu se confrunta inca cu probleme grave precum cele din Irlanda, Grecia, Portugalia si Spania.
Unul dintre motivele pentru care agentiile internationale de rating mentin calificatul A al Frantei pentru imprumuturi consta chiar in faptul ca executivul francez este determinat sa reduca deficitul bugetar, prin majorarea unor taxe.
Cresterea taxelor contravine insa modelului german, care prespune taxe mai mici.
„Reducerea taxelor este imposibil de realizat din cauza ca Franta are cheltuieli foarte mari. Exista o limita pana la care francezii pot prelua modelul german”, a declarat Mathilde Lemoine, economist HSBC.
O alta varianta pentru diminuarea deficitului bugetar ar fi reducerea cheltuielilor publice si a beneficiilor sociale, masura care ar putea insa dauna carierei politice a lui Sarkozy.
In toamna anului trecut, cand s-a anuntat cresterea varstei de pensionare de la 60 la 62 de ani, muncitori din toata Franta au intrat in greva, blocand porturi si rafinarii.