Editura Publica
Colectia International Bestseller
Pret 39 lei
Titlu original : Funky business. Talent makes capital dance
Cartea intr-un minut:
„Succesul vine din a fi diferit. Si apoi, din a fi pregatit sa te schimbi din nou”. Manifestul lumii funky, o noua ordine mondiala ce sta sa se instaureze, este lansat de doi cercetatori la Institutul de Afaceri Internationale din cadrul Scolii de Economie de la Stockholm. Provocarea aruncata de carte le-a adus popularitatea mondiala celor doi autori.
Cronica DailyBusiness
Cartea Funky business a aparut din nevoia de autoterapie. „Am scris-o ca sa ne dam seama cine suntem, unde ne aflam, ce se intampla si de ce”, spun autorii.
In ultimele decenii, Suedia a eliminat regulile „in mod programat”, cu intentia de a deveni o tara in care oamenii sa aiba libertatea de a sti, de a umbla si de a face orice doresc, indiferent de gen si de clasa sociala. In viziunea autorilor, noua ordine mondiala, funky-ismul, reprezinta o deregularizare a societatii, lumea noua care va inlocui capitalismul. Daca in comunism se spunea „ce-i al meu e al meu si ce-i al tau este tot al meu”, in funky-ism se va spune „celor ce au li se va da si mai mult”.
Funky-ismul este egal cu mania informatiei plus puterea de a alege. Cele trei motoare, al tehnologiei, al institutiilor si al valorilor, au creat o lume internationala bazata pe cunoastere, in care cine are informatie are putere. Informatia despre bani valoreaza mai mult decat banii in sine, asa cum informatiile despre produse si servicii valoreaza mai mult decat oferta subiacenta.
Intrebarile si nu raspunsurile vor pune in miscare viitorul. Deci, cine stie care sunt intrebarile potrivite va fi cu un pas inaintea jocului.
Firma funky trebuie sa fie diferita, sa arate diferit si sa functioneze intr-un mod nou. Pentru a reusi, firmele aleg furnizorii cei mai buni, nu pe cei mai apropiati, sunt inovatoare, pun in centru managementul si leadershipul.
Inovatia se traduce in regandirea a ceea ce facem si in reinventarea industriei in care firma functioneaza. Cei doi autori propun firmelor sa-si stabileasca aria de focalizare, sa-si consolideze competentele in toate directiile si sa creeze o companie inovatoare care sa nu fie organizata ierarhic.
In secolul al XX-lea, managerii au avut, in medie, un serviciu si o cariera. In zilele noastre vorbim de doua cariere si mai multe servicii. In viitor, accentul se va pune pe cum sa-ti construiesti viata, nu pe cariera. „Autodefinirea este singurul mijloc de a-ti crea o viata buna”, cred autorii.
Satul funky nu e doar global, ci si interconectat la scara globala, se structureaza pe criterii biografice, pe optiune si nu pe proximitate. In spatele emergentei societatii surplusului stau trei forte esentiale: dezvoltarea pietelor, supraoferta fara sens si progresul tehnologic, prin care costurile comunicarii tind spre zero.
Traim intr-o lume fara frontiere, in care relevant este sa spunem „fabricat de”, si nu „fabricat in”. Succesul economic si progresul tin de chestiuni simple, cum sunt munca, studiul si economisirea banilor. „Cei care au reusit au fost adevarati magicieni in a perfectiona cunoscutul si au excelat in a face lucrurile corect”, spun autorii. In satul funky, jocul graviteaza in jurul eficientei, al creatiei si al schimbarilor revolutionare. Organizatiile construiesc oglinzi in care vor arata lumii lucruri nemaivazute pana acum, pentru ca perceptia este totul.
Funky Inc. se restrange, concentrandu-se asupra unuia sau a catorva domenii de activitate centrale unde are in mod clar un avantaj competitiv global. „Daca-ti concentrezi energia pe crearea si apoi pe exploatarea unei nise extrem de inguste, poti sa faci o groaza de bani. In economia excesului, nestematele se gasesc in nise”, spun autorii.
Fiecare proces si activitate din firma trebuie sa fie supuse interogatiei: este cu adevarat de talie mondiala firma aici? Daca nu, va trebui sa externalizeze acele activitati catre cei care se pricep mai bine. Mai devreme sau mai tarziu, toate procesele vor fi supuse concurentei la nivel global.
Ce este esential in firma funky sunt „competentii–cheie”. Acestia reprezinta un numar limitat de oameni dintr-o companie, care sunt de neinlocuit. Daca pana acum, angajatul automotivat se trezea dimineata nerabdator sa se duca la munca, realitatea tot mai evidenta de astazi arata ca timpul liber si placerea sunt pe primul loc in preferintele oamenilor.